یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه همدان:

یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی است

نماز جمعه همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی است به گونه‌ای که تعداد کتابخانه‌های عمومی استان همدان از ۹ باب در سال ۱۳۵۷ به ۱۱۸ باب کتابخانه در سال جاری رسیده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، روز جمعه ۲۶ آبان ماه در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته همدان  به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی حضور پیدا کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی است

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه بدون تردید اگر امروز در آسایش و امنیت به سر می‌بریم و با آرامش خاطر زندگی می‌کنیم، مدیون شهدایی هستیم که جان دادند تا ناموس آنها امروز در امنیت کامل باشند، اظهار کرد: کمترین کاری که می‌توان در راستای صیانت از خون این ابر مردان  و زنان انجام داد خدمت به مردم و حرکت در مسیر شهدا و آرمان‌های انقلاب است.  وقتی به زندگی نامه شهدا می‌نگریم مأنوس بودن  آنها با کتاب خدا، قرآن را می‌بینیم. قرآن کریم به عنوان بزرگترین کتاب بشریت تنها دریچه سخن گفتن خداوند با آدمی است و همین مسأله تبیین کننده اهمیت کتاب و فرهنگ مطالعه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه  سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی از ۲۳ آبان ماه آغاز شده و تا ۳۰‌ام ادامه دارد،  تصریح کرد: شعار امسال هفته کتاب، عنوان آینده خواندنی است در نظر گرفته شده است که بیانگر میراث فرهنگی به یادگار مانده از گذشتگان و سرمایه‎ای برای آیندگان است. یکی از شاخص‌های ارزیابی هر کشوری، توسعه و پیشرفت فرهنگی آن در میزان مطالعه و کتابخوانی است که البته از یک مکان مورد اطمینان و موثق چون کتابخانه‌های نشأت بگیرد که مراکز اجتماع محور در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی هستند.

زارعی خاطرنشان کرد: تمدن فرهنگی ایران به ویژه همدان، یک تمدن چند هزار ساله است که به خاطر شخصیت‌ها و آثار به جا مانده از آنها در قالب کتاب، شهرت بین المللی دارد، بزرگانی که چون ستاره در آسمان جهان و بر بام الوند می‌درخشند. از قرن‌ها پیش کتابخانه‌های غنی در همدان وجود داشته که بزرگان را به سمت و سوی خود جذب می‌کرده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی است به گونه‌ای که تعداد کتابخانه‌های عمومی استان همدان از ۹ باب در سال ۱۳۵۷ به ۱۱۸ باب کتابخانه در سال جاری رسیده است و در واقع نظام مقدس جمهوری اسلامی با توسعه کتابخانه‌های عمومی، بستری را فراهم کرده که همه مردم بتوانند به کتاب دسترسی  در همه سطوح شهر، روستا و حتی عشایر داشته باشند.

یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: ۷۰ کتابخانه عمومی شهری، ۴۶ باب کتابخانه عمومی روستایی و یک باب سیار شهری در حال خدمات رسانی به  مردم هستند  و بیش از ۸۰ هزار نفر در گروه‌های سنی مختلف در کتابخانه‌های عمومی استان همدان عضو هستند و بیش از ۵۰ هزار کتاب نیز از ابتدای سال تا پایان مهر ماه به امانت رفته است. ما شاهد این هستیم که مردم خواستار کتاب‌های جدید و به روز هستند که اتفاقی امید آفرین است و ایمان داریم که با اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر کتاب و ترویج آن، آینده کتابخوان و اندیشمند خواهیم داشت.

زارعی با اشاره به اینکه در هفته کتاب بیش از ۱۳۰۰ برنامه فرهنگی در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: برای ایجاد رفتار صحیح و تغییر عادت‌های اشتباه و تبدیل آن به رفتار فرهنگی به ویژه رفتار کتابخوانی که به آرامش روحی و روانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد نیازمند یاری مردم و شهروندان هستیم تا خواندن را اجتماعی کنیم.  خواندن اجتماعی  یعنی همه با هم بخوانیم و بدانیم که به خواندن به گروه و طبقه خاص جامعه تعلق ندارد. این گفتمان خواندن در خانواده، محفل‌ها و اجتماعات محلی و بازاری باید نهادینه کنیم البته با بتوان با اهمیت دادن به کتاب، تجربه انگاری، اشتراک  دانش و اطلاعات مبتنی بر کتاب، رجوع به کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها برای دریافت  کتاب و گنجاندن آن در سبد فرهنگی و اقتصادی خانواده، جایی را برای کتاب باز کنیم.

یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی متعلق به همه افراد جامعه با هر سطحی از سواد و فرهنگ است، اظهار کرد: پس از مدارس کتابخانه‌های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی کتاب و کتابخوانی است که به یادگیری مادام العمر کمک می‌کنند.

وی از همه مردم خواست تا با وقف‌های فرهنگی یاریگر توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه باشند و افزود: در این هفته در منزل برخی از نویسندگان بومی استان همدان حاضر شده و به سهم خود از خدمات فرهنگی آنها قدردانی کردیم.

یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی است

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 2 =