یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان شد؛

کتاب، کتابخانه و کتاب‌خوان بیشتر یعنی فرهنگ و دانایی بیشتر

دیدار با نماینده ولی فقیه

به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان به همراه جمعی از کارکنان کتابخانه های عمومی استان با آیت الله سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یاسوج دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل کتابخانه های عمومی و جمعی از کتابداران و کارکنان اداره کل کتابخانه های عمومی استان به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب با آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یاسوج دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یاسوج در این دیدار ضمن تبریک هفته کتاب به متولیان حوزه فرهنگ در استان گفت: کتاب، علم و دانش و فرهنگ است و کتاب و کتابخانه و کتابخوان بیشتر یعنی فرهنگ و دانایی بیشتر. جامعه ای که اهل مطالعه و کتاب باشد، آن جامعه شاهد رشد و شکوفایی است و دانش و میراث به جامانده از گذشتگان مدیون همین کتابها است.

آیت الله حسینی افزود: اگر جامعه ای با کتاب بیگانه شد یعنی با دانش و فرهنگ بیگانه شده است و هرچند امروزه فضای مجازی وقت مطالعه کتاب را از مردم گرفته است ولی نمی توان آن را به کلی حذف کرد و اگر بجای وقت گذرانی در فضای مجازی کتاب های مفید  مطالعه می شد، امروز هزاران علامه داشتیم.

 

نماینده ولی فقیه با اشاره به ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی که باعث نوعی بی فرهنگی در بین فرزندان ما شده است، افزود: کتابداران به عنوان متولیان عرصه فرهنگ، وظیفه دارند از بین مطالب مفید در فضای مجازی نوعی خوراک فرهنگی برای عموم جامعه تهیه کنند.
 

آیت الله حسینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید با برنامه باشد. مثلا مسابقات کتابخوانی در ادارات می تواند باعث رونق این امر در ادارات شود و راه حل دیگر این است که اگر مردم سراغ کتابخانه نیایند ما کتابخانه را ببریم در خانه های مردم تا این فرهنگ نهادینه شود.
 

امام جمعه مرکز استان در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه بعضی ها عمدا بر جهل مرکب و مغالطه سوار شده اند و قصد فهمیدن ندارند، افزود: با گذشت ۴۴ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، هنوز که هنوز است عده ای بیدار نشده اند و دچار نوعی خود تحقیری هستند و این سبک مغزی ها و مغالطه کاری ها ناشی از عدم بینش و آگاهی و نخواندن کتاب است و امیدوارم این معضل با تلاش شما متولیان حوزه فرهنگ با گسترش کتابخانه ها حل شود.

 

محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در این دیدار ضمن تبریک هفته کتاب، گفت: رهبر انقلاب همیشه در بیاناتشان کتاب را قدرتمندترین ابزار فرهنگی می دانند و خود ایشان به عنوان یک کتاب خوان حرفه ای نظرات مفصلی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند و در عین حال گلایه های خود را از وضعیت اسفناک کتاب در جامعه همیشه گفته اند؛ لذا ما به عنوان متولی کتاب در جامعه وظیفه سنگینی داریم.
 

جبارنژاد افزود: انقلاب ما، انقلاب کتاب بود و تمامی متفکران انقلاب ما همگی اهل کتاب بودند و تالیفات متعددی داشتند و انقلابی که اساسش بر پایه کتاب باشد حتما تداوم و استمرار دارد.
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما معتقدیم که در کارزار نابرابر کتاب با فضای مجازی، آخرالامر پیروزی با کتاب است.
 

وی افزود: ما در کتابخانه های عمومی استان بعد از مدارس با قریب به ۷۰ باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی، وسیع ترین شبکه فرهنگی در سطح استان هستیم و سعی کرده ایم ضمن حفظ کارکردهای سنتی، در نسل جدید کتابخانه های عمومی، این مکان را تبدیل به یک پایگاه اجتماعی کنیم و برآنیم تا کتابخانه به عنوان حوزه ای پویا و اجتماعی در خدمت مردم باشد.
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان حوزه فرهنگ را حوزه ای بسیار غریب و مظلوم دانست و اظهار داشت: سهم کل حوزه فرهنگ از بودجه کشور فقط ۲ درصد است و این بودجه با فرمایشات رهبری در باب فرهنگ همخوانی ندارد. نمونه بارزش همین استان ما است که با ۷۰ باب کتابخانه عمومی و ۵۲ هزار عضو فعال در حال حاضر دارای یک دستگاه خودرو برای کتابخانه سیار است. کلید حل این مشکل نیازمند همت و حمایت مسئولین استان و در راس امام جمعه محترم مرکز استان است.
 

جبارنژاد در پایان ضمن اشاره به اینکه در کشور حدود ۲۰۰ شهر بدون کتابخانه داریم ولی هیچ شهرستان و شهر بدون کتابخانه در استان نداریم، گفت: بازطراحی کتابخانه آیت الله ملک حسینی(ره) یاسوج و پروژه های نیمه کاره در چرام و بهمئی و زیلایی و چیتاب نیازمند بودجه است و این امر مساعدت و همیاری نهادهای ذی ربط در استان را می طلبد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 10 =