چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲

در اولین نشست باشگاه مقاله خوانی با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم عنوان شد؛

وضعیت مطلوب مهارت های کتابداران بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی

نشست ژورنال کلاب قم

همزمان با هفته کتاب، اولین نشست باشگاه مقاله خوانی با موضوع «مهارت های مورد نیاز کتابداران کتابخانه های عمومی در بخش کودک و نوجوان» با حضور جمعی از اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم و دانشجویان و کتابداران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم، اولین نشست ژورنال کلاب (باشگاه مقاله خوانی) با موضوع «مهارت های مورد نیاز کتابداران کتابخانه های عمومی در بخش کودک و نوجوان» با حضور رضا کریمی، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم؛ مهدی محمدی، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم؛ طاهره غلامی، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی؛ مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ لیلا چهرقانی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و جمعی از دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم در سالن جلسات ساختمان آیت الله خامنه ای  (مدظله العالی) واحد خواهران دانشگاه قم برگزار شد.
 

وضعیت مطلوب کتابداران بخش کودک کتابخانه های عمومی از نظر اشتیاق و علاقه

رضا کریمی، مدیرگروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم در این نشست گفت: دانشگاه قم و اداره کل کتابخانه های عمومی استان یک خانواده هستند و همواره در سالیان گذشته ارتباط موثر و مشترکی داشته اند.

وی در ادامه با اشاره به مقاله پژوهشی «مهارت‌های موردنیاز کتابداران کتابخانه‌های عمومی در بخش کودک و نوجوان» منتشر شده در فصلنامه «تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی» اظهار داشت: کتابدار کودک باید ویژگی هایی نظیر استقلال کاری، آزادی، انعطاف پذیری، مدیریت زمان، شبکه سازی، مدیریت احساسات، صبر  و... داشته باشد. نقطه قوت این پژوهش، پرداختن به شایستگی های کتابداران کودک کتابخانه های عمومی برای اولین بار در ایران است.

وی افزود: با نگاهی به یافته های پژوهش، می توان دریافت که نهاد کتابخانه های عمومی در انتخاب افراد به عنوان کتابدار کودک به درستی عمل کرده است؛ چراکه میزان اشتیاق و علاقه کتابداران مورد بررسی در این پژوهش در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

کریمی ادامه داد: وضعیت مطلوب کتابداران بخش کودک کتابخانه های عمومی در شاخص مهارت های خدمت رسانی می تواند به این علت باشد که بیشتر این افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری بوده و به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار شده اند.

وی تاکید کرد: رابطه معنی داری بین سطح سواد فناوری افراد با میزان سابقه کار آنها در این پژوهش وجود دارد که می توان علت آن را آموزش های ضمن خدمت دانست.

دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: به طور کلی در بسیاری از شاخص ها، وضعیت مهارتی کتابداران کتابخانه های عمومی چهار استان قم، اراک، همدن و زنجان مطلوب بوده است و در شاخص هایی همچون آشنایی با ادبیات کودک لازم است که با برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های ضمن خدمت، وضعیت بهبود پیدا کند.

وضعیت مطلوب مهارت های کتابداران بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی


ارزیابی مهارت های کتابداران کودک و نوجوان در سه حوزه فردی، حرفه ای و فنی

لیلا چهرقانی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از این پژوهش گفت: همانطور که انجمن خدمات کتابخانه ای بهترین شیوه خدمت به کودکان را در کتابخانه های عمومی عنوان می کند، آموزش کودکان در کتابخانه های عمومی اهمیت زیادی دارد و نقش کتابدار کودک و ارتقا مهارت این کتابداران موثر است که این پژوهش نیز به بررسی این موضوع در چهار استان قم، اراک، همدن و زنجان پرداخته است.

وی اضافه کرد: مهارت ها و شاخص های مهم در ارزیابی کتابداران بخش کودک از پژوهش های پیشین داخلی و خارجی استخارج و شاخص های جدیدی در سه حوزه فردی، حرفه ای و فنی به دست آمد که در قالب پرسشنامه از کتابداران این چهار استان بررسی شد.
 

پیشنهاد شکل گیری کارگروه تخصصی ادبیات کودک و نوجوان در انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی

مهدی محمدی، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم نیز در این نشست گفت: فعالیت در حوزه کودک و نوجوان، حساسیت خاصی دارد و هر کسی نمی تواند به این حوزه ورود کند؛ در نتیجه کتابداران فعال در حوزه کودک و نوجوان نیز باید دارای ویژگی ها و توانایی های خاص باشند.

وی در ادامه افزود: با توجه به تخصصی بودن ارائه خدمات کتابخانه ای به کودکان و نوجوانان، پیشنهاد می شود کارگروه های تخصصی در این حوزه در انجمن کتابخانه های عمومی شکل گرفته و بحث های تخصصی این حوزه مهم را پیگیری کند.

وضعیت مطلوب مهارت های کتابداران بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی


شعار «آینده خواندنی است» به وسیله نسل جدید کتابداران محقق می شود

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم نیز در این نشست گفت: خوشنودیم که در آخرین روز سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه قم و فضای علمی هستیم و یافته های این پژوهش و پیشنهادهای ارزشمند اساتید را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: شعار این دوره هفته کتاب «آینده خواندنی است» بود که معتقدیم آینده را نسل جدید دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی با ارائه خدمات و فعالیت های نوین در کتابخانه های عمومی می توانند رقم بزنند و نسلی کتابخوان و علاقه مند به پژوهش تربیت کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم تاکید کرد: رویکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال های اخیر، توجه ویژه به کودکان و نوجوانان است و شاهد این ادعا نیز افتتاح کتابخانه های تخصصی هدهد سفید، بخش کودک ویژه در کتابخانه های عمومی، به خصوص 13 کتابخانه مرکزی و فعالیت های فرهنگی انجام شده است.

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر در ساختار کتابخانه های عمومی، تخصص گرایی در حوزه کودک و نوجوان است که با انتخاب و گزینش کتابداران علاقه مند در بخش کودک و نوجوان کتابخانه ها، انجام و آموزش های تخصصی ضمن خدمت برای آنها در نظر گرفته شده است.

توکلیان در پایان خاطرنشان کرد: وجود اساتید برجسته حوزه کودک و نوجوان همچون دکتر محمدی که به گواه پژوهش های انجام شده در بین 5 استاد برتر این حوزه در کشور هستند و همچنین نویسندگان برجسته کودک و نوجوان در استان قم، ظرفیت ویژه ای است که می توان از آن در جهت انجام فعالیت های ویژه در این حوزه بهره مند شد.

وضعیت مطلوب مهارت های کتابداران بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 1 =