پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

در نشست رونمایی از جلد هفدهم کتاب هدهد سفید مطرح شد؛

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

مراسم رونمایی از جلد هفدهم کتاب هدهد سفید

مهدی رمضانی در نشست رونمایی از جلد هفدهم کتاب هدهد سفید گفت: مجموعه چهارضلعی هدهد سفید وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می کند؛ ویژگی مهم این کتاب، مشارکت اعضا در نگارش مطالب است که به اعتقاد من هر قدر سهم بچه ها بیشتر شود، توفیق ما بیشتر بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، جلد هفدهم کتاب هدهد سفید دوشنبه ۲۹ آبان با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد؛ نادر قدیانی، صاحب امتیاز انتشارات قدیانی؛ حجت‌الاسلام مجتبی صابری، مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی؛ فهیمه شانه، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی ویراستاران؛ محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی؛ سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات؛ اهالی اندیشه و قلم، نویسندگان محبوب نوجوانان، شورای سیاستگذاری کتاب هدهدسفید و جمعی از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران رونمایی شد.

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

اولویت جدی ما در نهاد کتابخانه‌ها توجه عملی به حوزه کودک و نوجوان است

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تقدیر از همکاران مجموعه معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و اعضای هیئت تحریریه برای تهیه و انتشار شماره جدید هدهد سفید با سبک و سیاقی جدید، گفت: بنده تأثیر محتوا در مناطق دوردست کشور را دیده‌ام. در مدت حضورم در نهاد از بسیاری از مناطق مرزی، مناطق عشایرنشین، کتابخانه‌های روستایی و سیار بازدید کرده‌ام و تأثیر محتوا در این مناطق قابل مشاهده است. اولویت جدی ما در نهاد توجه عملی به حوزه کودک و نوجوان است. برای ما باعث افتخار بود که رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب امسال بر فعالیت در حوزه کودک و نوجوان، تأکید کردند؛ کاری که ما پیش از آن هم برای ما حائزاهمیت بود.

رمضانی تصریح کرد: مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» شامل کتاب هدهد سفید، برنامه تلویزیونی، کتابخانه‌های هدهد سفید و جایزه نشان هدهد سفید، مجموعه‌ای است که وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند و التزام عملی ما به این حوزه را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ویژگی مهم این کتاب، مشارکت اعضا در نگارش مطالب است که به اعتقاد من هر قدر سهم بچه‌ها بیشتر شود، توفیق ما بیشتر بوده است. امیدوارم نقش ما در نگارش به هدایتگری، کنترل و تسهیل کاهش پیدا کند و این نقطه نهایی ما برای عمل در این کار است.

عضو شورای فرهنگ عمومی تصریح کرد: در سفرهای متعدد و در سطوح مختلف بر لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان تأکید کرده‌ایم. در سطح عالی در دولت، پیگیر ایجاد زنگ خواندن و کتابخوانی در مدارس هستیم که بحمدالله دستورات خوبی توسط آقای رئیس جمهور در این خصوص صادر شده است. علاوه بر این در سطوح استانی نیز توافقاتی داشته‌ایم. طرح کتابت قرآن نیز با توجه به حوزه کودک و نوجوان شکل گرفت. امیدوارم بتوانیم سربلند از این مسیر بیرون بیاییم. ما هیچ دستگاهی را رقیب خود نمی‌دانیم و در کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تمام آنها که دغدغه کودک و نوجوان دارند، فعالیت خواهیم کرد و معتقدیم کار انجام نشده بسیار زیاد است.

باید به دنبال ترویج، تبیین، تعمیق و تبدیل هدهد سفید به یک مسئله در بین کودک و نوجوان باشیم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خاتمه از حاضران در جلسه، کسانی که از ابتدای انتشار هدهد سفید همراه بوده‌اند و آنان که با انگیزه و انرژی در این شماره از هدهد سفید همکاری کردند، تقدیر کرد و گفت: جا دارد از آقای فریدون عموزاده خلیلی که کار را آن زمان بنده به عنوان معاون توسعه با ایشان پایه گذاشتیم، یاد کنیم. ما با همکاری یکدیگر، ۱۶ جلد از هدهد سفید را با فراز و نشیب‌های بسیار منتشر کردیم و از این همکاری خاطره شیرینی به جا ماند. تولید محتوا، ابتدای مسیر عرضه یک محصول فرهنگی است. ما باید به دنبال ترویج، تبیین، تعمیق و تبدیل هدهد سفید به یک مسئله در بین کودک و نوجوان باشیم.

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

سعی کردیم درصد مشارکت اعضای کودک و نوجوان را افزایش دهیم

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی در این برنامه اظهار داشت: پیش از ورود من به مجموعه نهاد، شانزده جلد از کتاب هدهدسفید منتشر شده بود. ویژگی منحصر به فرد هدهد سفید این بود که نزدیک به ۴۰ درصد از محتوا توسط اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی تهیه می‌شد که ما سعی کردیم از دوره جدید و جلد ۱۷، درصد مشارکت اعضا را افزایش دهیم. علاوه بر آن، از این شماره تلاش کرده‌ایم مطالب در تمامی شماره‌ها پیوستگی داشته باشد. گرافیک و طرح روی جلد هدهد سفید نیز از این شماره تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف کتاب هدهدسفید این است که به دنبال کشف استعدادهای نویسندگی بین اعضای کودک و نوجوان هستیم؛ دیگر اینکه، کسانی دست‌اندرکار آماده‌سازی این کار هستند که با مجموعه کتابخانه‌ها تعامل و دغدغه کتابخوانی دارند.

هراتی خواستار همکاری بیش از پیش ناشران و نویسندگان با مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد و گفت: امیدواریم پس از این کتاب هدهدسفید هر دو ماه منتشر شود.

وی ادامه داد: هدهد سفید، مجموعه فعالیت‌هایی است که این کتاب، یکی از آنها است. برنامه تلویزیونی هدهد سفید؛ جایزه نشان هدهد سفید، جشنواره‌ای که طی آن نوجوانان کتاب برتر را انتخاب می‌کنند؛ کتابخانه سیار هدهد سفید و کتابخانه‌های ویژه کودک هدهد سفید نیز سایر موارد در مجموعه هدهد سفید هستند. شخصیت هدهد سفید نیز طراحی شده و به بازار عرضه خواهد شد.

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

اینکه نهاد کتابخانه‌ها حفره‌های خالی فضای نشر کودک و نوجوان را پر کند، قابل تقدیر است

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در ادامه این برنامه اظهار داشت: در فضایی که بیشتر ما به فضای مجازی می‌پردازیم و اطلاعات را در آن می‌جوییم، توجه نهاد کتابخانه‌ها به انتشار یک کتاب کاغذی در شرایطی که انتشار کتاب و نشریه وضع مطلوبی ندارد، معنادار، مهم و امیدآفرین است. ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که بیشتر به خرید کتاب برای اعضا معروف است، به حوزه تولید محتوا، نشان‌دهنده این است که کارشناسان، ارزیابان و کارمندان نهاد چه مایه از انرژی و آگاهی برای تولید محتوا دارند. نمی‌توان گفت که بازار نشر کودک و نوجوان، مخصوصاً در حوزه ادبیات داستانی، به ویژه در حوزه ترجمه، وضعیت مطلوبی دارد. اینکه نهاد کتابخانه‌ها حفره‌های خالی فضای نشر حوزه ادب کودک و نوجوان را پر کند، امیدبخش و قابل تقدیر است.

عضو شورای سیاست‌گذاری کتاب هدهد سفید در خصوص جلد ۱۷ این کتاب، گفت: چند نکته‌ای در جلد هفدهم جدید و قابل ذکر است. بعد از سروش نوجوان، این تفکر که نباید به بچه‌ها از گل نازکتر گفت، کنار گذاشته شد و در شعر و داستان بچه‌ها را در جلوه و قامت واقعی خود دیدند. مرحوم دکتر امین‌پور با مجموعه «مثل چشمه مثل رود»، مرحوم آذر یزدی و آقای حسن‌زاده از جمله کسانی هستند که وارد این حوزه شدند. در جلد ۱۷ هدهد سفید، قصه «شکار گردو و جادوی ماه»، «برسد به دست باران» و روایتی از خاطرات خانم دباغ در این فضا بود که بسیار تازگی داشت. باید مفصل درباره ضمیمه هدهد سفید صحبت شود و بیش از این بر روی آن کار شود؛ در این شماره شأن بچه‌ها به نحو محسوسی بالا است؛ تنوع قالب‌ها در آن بسیار است. امیدواریم شماره‌های آتی این کتاب بهتر و بهتر شود.

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

مخاطب برای ما بسیار اهمیت دارد

محمد جعفربگلو، سردبیر و مسئول نویسندگان دوره جدید هدهد سفید، اظهار داشت: در تیم تحریریه هدهد سفید مخاطب برای ما بسیار اهمیت دارد. ما برای مخاطبی محتوا می‌سازیم که می‌دانیم کتاب را می‌شناسد و هر چیزی را قبول نمی‌کند، به همین دلیل به دنبال محتوای خوب و درخور بوده‌ایم و از نویسندگان درجه یک استفاده کرده‌ایم و به اعتقاد من به عنوان جلد اول دوره جدید، کار قابل دفاعی عرضه شد.

وی ادامه داد: در این جلد بخش «قطره‌ای از دریا» با موضوع سیره ائمه اطهار(ع)، بخش «ستاره‌های آسمان ایران» با موضوع هویت ایرانی و اسلامی، «زنگ تاریخ» و بخش «تبیین» با موضوع پرداختن به چرایی‌ها و تحلیل‌ها، اضافه شده است. بخش ضمیمه نیز که از جلد ۱۶ اضافه شد، در این جلد با محتوایی بسیار خوب ارائه شده است. در هر شماره محتوای بخش ضمیمه توسط نوجوانان یک استان تهیه می‌شود.

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

هدهد سفید، می‌تواند ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای تحقق عدالت فرهنگی باشد

حجت‌الاسلام مجتبی صابری، مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی و عضو شورای سیاستگذاری دوره جدید هدهد سفید، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین شعارهای انقلاب اسلامی، تحقق عدالت بوده و عدالت عرصه‌های مختلفی دارد. شاید یکی از دلایلی که عدالت کمتر محقق می‌شود، این است که ظرفیت‌های موجود برای این کار شناخته نمی‌شود. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بازویی مثل کتاب هدهد سفید، می‌تواند ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای تحقق عدالت فرهنگی باشد. به اعتقاد من آنچه در دوره مدیریت جدید نهاد کتابخانه‌ها اتفاق افتاده، گام برداشتن برای تحقق شعار عدالت در عرصه فرهنگ است.

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

حامد عسکری، یکی از نویسندگان جلد ۱۷ هدهد سفید، با اشاره به تجربه خود در ۱۶ سالگی از سرودن شعر برای جشنواره شعر رضوی در شهرستان بم، به اهمیت کتاب هدهد سفید برای بچه‌های شهرستانی اشاره کرد و گفت: اینکه ساز و کاری دست به دست هم می‌دهد و برای بچه‌های ایران کار می‌کند، امر مقدسی است.

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

در انتشار هدهد سفید باید طوری پیش بروید که با تغییر مدیریت، ایستاده و سرپا بماند

در ادامه نادر قدیانی، صاحب امتیاز نشر قدیانی، ضمن بیان خاطرات نوجوانی خود از هم‌نشینی با کتاب، اظهار داشت: نگرانی من از این است که مبادا هدهد سفید با تغییر مدیریت مجموعه نهاد، متوقف شود. به اعتقاد من باید طوری پیش بروید که با تغییر مدیریت، ایستاده و سرپا بماند.

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

حمید هنرجو، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در این نشست به شعرخوانی پرداخت و گفت: هدهد سفید یک رسانه است که در ضمن انجام کار رسانه ای استعداد یابی می کند که ارزشمند است.

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

تنها نوشته‌هایی که هرگز ویرایش نمی‌شوند، نوشته‌های بچه‌ها است

فهیمه شانه، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی ویراستاران ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: من افتخار ویراستاری این جلد از هدهد سفید را داشته‌ام. تلاش یک ویراستار این است که متن را بدون هیچ ابهامی و با رعایت اقتضائات مخاطب به دست او برساند. امروز می‌خواهم به بچه‌ها این مژده را بدهم که تنها نوشته‌هایی که هرگز ویرایش نمی‌شوند، نوشته‌های بچه‌ها است. امیدوارم که هدهد سفید پرقدرت به مسیر خود ادامه دهد و مخاطبان بیشتری داشته باشد.

سمیه فیروزفر، فعال حوزه کودک و نوجوان و عضو تحریریه هدهد سفید در این مراسم اظهار داشت: بزرگی می‌گوید وقتی می‌خواهید فرهنگ ملتی را نابود کنید، نیازی نیست که کتابخانه‌ها و کتاب‌ها را بسوزانید، تنها کافی است مردم را از کتاب خواندن بازدارید. در عصر حاضر متأسفانه این اتفاق به واسطه شبکه‌های اجتماعی رقم خورده و سرانه مطالعه نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا پایین آمده است. خوشحالم که نوجوانان امروز به مطالعه علاقه‌مند هستند و معتقدم تلاش‌های بسیاری در این زمینه مورد نیاز است. انتشار هدهد سفید از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نقطه روشنی است.

در ادامه جمعی از نویسندگان تحریریه هدهد سفید و نوجوانان حاضر در برنامه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص هدهد سفید و بخش‌های مورد علاقه خود در این کتاب پرداختند.

این برنامه با رونمایی از جلد هفدهم هدهد سفید به پایان رسید.

مجموعه چهارضلعی «هدهد سفید» وفاداری نهاد به حوزه کودک و نوجوان را اثبات می‌کند

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 11 =