شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱

با همکاری مشترک کتابخانه های عمومی و ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد؛

نشست «جوانان و مسئله هویت در استان» برگزار شد

کهگیلویه و بویراحمد

به همت ادارات کل کتابخانه های عمومی و ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد و در ادامه سلسله نشست های اندیشه ای، نشست «جوانان و مسئله هویت در استان» با حضور جمعی صاحب نظران در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، به همت اداره کل کتابخانه های عمومی و اداره کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد و در ادامه سلسله نشست های اندیشه ای، نشست «جوانان و مسئله هویت در استان» با حضور مدیران کل کتابخانه های عمومی، تبلیغات اسلامی، انتقال خون و جمعی از جوانان صاحب نظر استان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به مشکلات و آسیب های اجتماعی در استان گفت: اگر یک بررسی اجمالی در مورد مباحثی مثل خودکشی در استان داشته باشیم، هویت و شناخت مسائل هویتی را به عنوان زیربنای بیشتر آسیب های اجتماعی می بینیم و مسئله هویت به عنوان یک موضوع تفکر می بایست با نشست های تخصصی بررسی می شد ولی به دلیل ساختار خاص منطقه و آسیب های اجتماعی که گریبان گیر جوانان این استان است، ما مسئله را بصورت بومی بررسی کرده ایم.

محمد عبدالحسینی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست هویت را عنصری چندبعدی دانست که شناخت آن در میان جوانان این استان از حیث نقشی که شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی آنها دارد، بسیار حائزاهمیت است. وی گفت: در گفت و گو با جوانان وقتی با جملاتی مثل دیده نشدن و بی توجهی و... روبرو می شویم، ناخودآگاه ذهن به سوی مسئله هویت هدایت می شود و مقاومت کردن در برابر این مساله خیلی راهگشا نیست و می بایست ما این نسل و خواسته های آنها را بشناسیم.

عبدالحسینی افزود: یکی از مهم ترین مسائل در ارتباط با جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد بحث هویت است. این موضوع در بین جوانان استان تا جایی پیش رفته که احساس می کنند بین تصور آنان و جامعه از خود فاصله وجود دارد و در سالهای اخیر، دوگانه ای بین هویت دینی و ملی ما شکل گرفته است. وقتی به صحبت های رهبری در این زمینه نگاه می کنیم یک حرمت خاصی نسبت به هویت ملی در کنار هویت دینی می بینیم ولی در این زمینه متولیان امر ورود خوبی نداشته اند و بازتاب اجتماعی خوبی برای جوان امروزی در این زمینه، بسترسازی نشده است. چون جوان امروزی دیده و حمایت نشده است در باب کوچکترین مسئله ای که از جانب حکومت مطرح می شود، شروع به زاویه گیری می کند و بنده معتقدم برای حل این مشکل باید چاره سازی شود.

وی افزود: در تعابیر دینی مهمترین هویت ما همان عبد بودن است ولی در عرف جامعه در حال حاضر اصل و فرع جای خود را عوض کرده و نرسیدن به جایگاه شغلی و تحصیلاتی باعث شده که انسان اصل هویت را رها کند و به فرعیاتی مثل تحصیلات و شغل بپردازد.

هویت از شاخصه های اصلی و نقطه قوت کشور ما است و زبان فارسی، سابقه تاریخی و مفاخر علمی و دینی و فرهنگی از مؤلفه های اصلی این هویت است. اصل مهم در این زمینه مردمی سازی این مؤلفه ها است که مورد تأکید رهبری نیز قرار دارد و مردمی کردن و بومی سازی در این زمینه بسیار مهم است.

عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج هویت را یک سری ویژگی های شخصی دانست و گفت: هر فردی برای رسیدن به هویت فردی تلاش می کند و مجموعه این ویژگی ها، هویت فردی شخص را تشکیل می دهد. در باب هویت فردی، خودشناسی بسیار بااهمیت است و برای رسیدن به خودشناسی باید از پایه و دبستان شروع کرد و متأسفانه مشاهده شده در مدارس و حتی دانشگاه ها به این مسئله چندان اهمیتی داده نمی شود.

یوسف سیاهپور، کارشناس منابع اداره کل کتایخانه های عمومی استان عدم شناسایی کهن الگوها را دلیل اصلی نشناختن هویت در بین جوانان دانست و گفت: وقتی کهن الگوها از هویت جمعی یک کشور گرفته شود، خود به خود الگوها و اسطوره های جدید نیز قابل پذیرش نیستند.

سیاهپور علت اصلی به وجود آمدن اسطوره را دلخوش بودن انسان به ادامه زندگی دانست و گفت: در ادامه اسطوره دین به وجود می آید و وقتی هویت اسطوره ای  را از یک ملت بگیریم نوعی پوچی و سردرگمی در بین جوان امروزی ایجاد می شود. در ادامه این پوچی و سردرگمی آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی به وجود می آید.

عباس رضایی، مدیرکل انتقال خون استان گفت: ما در استان تا مدتها در باب تعریف الگوی هویتی مشکل داشته و داریم و تربیت رسانه ای که در حال حاضر جایگزین تربیت خانوادگی شده، مسیر هویتی و تربیتی ما را تغییر داده است و تجربه شخصی بنده در این زمینه اصلی ترین و اساسی ترین عنصر شکل گیری هویت، عنصر دینی است. هویت دینی یک مسئله فرااستانی بود.

رضایی افزود: در باب هویت و شناخت هویت دینی، استانی و ملی ما هنوز در باب شناخت اسطوره ها با بحران مواجه هستیم و کهن الگوهای دینی، بومی و ملی را به خوبی نشناخته ایم. الگوهای هویتی در استان ما متفاوت هستند و نسل جدید گاهی الگوهای دینی، ملی، استانی و حتی فراملی دارند. مشکل اصلی ما در این استان، ضعف عملکردی نهادهای فرهنگی و متولیان این امر است که در شناسایی الگوهای هویت ساز به نسل جوان و نوجوان، شوربختانه عملکرد قابل قبولی ندارند و امیدوارم در آینده این مشکل حل شود.

حجت الاسلام سیدرضا افتخاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه اداره کل کتابخانه های عمومی استان به نشست های اندیشه ای را قابل تقدیر دانست و گفت: نهاد روحانیت در باب مسئله هویت جوانان در بعضی مواقع تاریخی مثل زمان مرحوم آیت الله ملک حسینی(ره) و فرزند ایشان نمره بسیار خوبی دارند و در برخی مواقع نمره قابل قبولی در این زمینه ندارند؛ با این حال در کل نمره متوسط رو به خوبی در این زمینه دارند.

افتخاری افزود: هویت وقتی می تواند خود را نشان دهد که معارض هایی داشته باشد؛ باید پویایی داشته باشد که بتواند با شرایط و طبیعت های مختلف خود را وفق دهد و در هر زمانی اصل خود را حفظ کند.

افتخاری، صداقت، دلیری و حماسه، وفاداری و سخاوت را از عنصرهای هویت ساز دانست و گفت: این عناصر در جسم و روح هر ایرانی نهفته است و با فرهنگ هویتی ما عجین شده تا جایی که یکی از سفرنامه نویسان غربی، محاورات روزانه ایرانی ها را شبیه شعر می داند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه ما در باب الگوهای هویتی و عناصر هویتی عملکرد خوبی نداشته ایم، افزود: هویت دینی با هویت بومی هیچ منافاتی ندارد و شناحت الگوهای هویتی بومی و ملی در کنار شناخت هویت دینی لازم و ضروری است. شناخت الگوهای دینی و بومی مثل شهدا و شخصیت های دینی و مذهبی مثل آیت الله ملک حسینی(ره)، شهیدان طیب، دهراب پور و زرین حتی می تواند مایه مباهات و افتخار یک کهگیلویه و بویراحمدی باشد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 4 =