سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

دبیرکل نهاد در جمع کتابداران استان خراسان جنوبی خبر داد؛

افتتاح اولین کتابخانه تمام‌الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کتابداران استان خراسان جنوبی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جمع کتابداران استان خراسان جنوبی از افتتاح اولین کتابخانه تمام الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور خبر داد و گفت: در این کتابخانه، کتاب فیزیکی وجود نخواهد داشت و فعالیت این کتابخانه مبتنی بر فضای مجازی و بسترهای نوین خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه طی سفر به استان خراسان جنوبی با جمعی از کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران استان خراسان جنوبی و تبریک اعیاد شعبان، از مشارکت همکاران کتابدار در فرایند اجرایی انتخابات قدردانی کرد و گفت: فلسفه این دیدارها برای بنده گفت و شنود است. پیگیری موضوعات در استان، تعامل با مسئولان و اصحاب رسانه در استان از دیگر مواردی است که در جریان سفرهای استانی مد نظر قرار دارد.

وی بیان کرد: طی مدت حضورم در مجموعه نهاد به عنوان دبیرکل و پیش از آن به عنوان معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی، نظام مسئله ای از نهاد احصا و زمانی که به عنوان سرپرست نهاد فعالیت می کردم، این مسائل و نحوه رفع آن ها را برای ادامه حرکت مجموعه، طی نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردم. احصای نظام مسائل نهاد شامل سطوح مختلفی می شد. بخشی از نکاتی که آقای دکتر اسماعیلی در برنامه هایشان در مجلس ارائه کردند، برنامه هایی بود که بنده خدمت ایشان ارائه کردم. در بین آن نکات یکی از بندها، نظام ارزشیابی و تشویق و تنبیه کتابداران بود که به منظور بهبود و ارتقای مجموعه و گرامیداشت همکاران در نظر گرفته شد. بحث معیشت کتابداران، ایجاد کتابخانه بدون کتاب و درجه بندی کتابخانه ها برخی دیگر از مسائل مطرح شده بود.

افتتاح اولین کتابخانه تمام‌الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد

گام نخست برای رفع مجموعه مسائل متنوع نهاد، معرفی شبکه و ظرفیت کتابخانه های عمومی به مردم و مسئولین است

رمضانی تصریح کرد: گام نخست برای رفع مجموعه مسائل متنوع نهاد، معرفی شبکه و ظرفیت کتابخانه های عمومی به مردم و مسئولین است؛ چراکه اگر نتوانیم اهمیت داشته های خود را تبیین کنیم، نمی توانیم توقع داشته باشیم که مردم و مسئولین آن را در اولویت قرار دهند. بحمدالله به واسطه اقدامات انجام شده، امروز هم خانواده ها و هم مسئولین موقعیت کتابخانه و جایگاه کتابدار را می شناسند و با نظام مسائل کتابخانه آشنا هستند. طی این مدت، چندین مورد از مسائل مهم نهاد را در دولت مطرح کردیم و بخشی از آن ها را به تصویب رسانده ایم. در حال حاضر سند ملی ترویج خواندن فرآیندهای نهایی تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی را می گذراند که در این سند فرصت های دیگری در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد می شود. آخرین مصوبه ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به این موضوع بوده، به سال ۱۳۹۱ یعنی بیش از ۱۰ سال قبل بر می گردد. این مجموعه اقدامات و این سلسله توجهات در جهت حل مسائل نهاد و با رویکرد معرفی ظرفیت نهاد انجام شده است. در حال حاضر ما به لحاظ شبکه کتابخانه ای در دنیا، بین ۲۰ کشور برتر قرار داریم.

وی با اشاره به لزوم اهتمام همکاران به دانش سازمانی، اظهار داشت: بنده به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه ها که مسئولیت این سازمان را برعهده دارم، رفع مسائل معیشتی همکاران، افزایش بودجه و رفع نیازهای مالی به منظور ارتقای کیفیت خدمات در دستگاه را وظایف خود می دانم؛ برای این منظور هم تلاش کرده ام و می کنم؛ وجه دیگر این موضوع باید تلاش کتابداران برای ارائه خدمات باشد.

افتتاح اولین کتابخانه تمام‌الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد

برای پیشبرد مسائل به انسجام و تلاش نیاز داریم

رمضانی ادامه داد: اگر می خواهیم مسائل حوزه کتابخانه های عمومی در سطوح مختلف حل شود، راهی جز انسجام، وحدت، همدلی، کار و تلاش نیست. ما برای پیشبرد مسائلمان به یکدیگر نیاز داریم؛ همانگونه که اعضای یک خانواده، با وجود اختلاف نظرها، گذشت می کنند و در کنار یکدیگر می ایستند. واژه تفاهم، از فهم کردن می آید؛ یعنی درک و درونی کردن یک مفهوم که باعث تحمل می شود؛ در غیر این صورت مسائل حل نخواهد شد. در حال حاضر مهم ترین مسئله کشور، ناتوانی در ایجاد گفتگوی موفق است. گفتگوهای ما عموماً ناموفق و شکست خورده است؛ چون همیشه به جای انتقال پیام و صحبت های خود، می خواهیم یکدیگر را قانع کنیم.

افتتاح اولین کتابخانه تمام‌الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد

ادامه این نشست به پرسش پاسخ اختصاص یافت. رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران مبنی بر افزایش حقوق و مزایا به صورت یکسان برای تمامی نیروهای انسانی شاغل در نهاد، اظهار داشت: بر اساس روایت امیرالمؤمنین(ع) و نیز تعاریف فلاسفه، عدالت به معنای قرار گرفتن هر شیء در جای خودش است؛ نگاه ما نگاه مساوات نیست؛ نگاه عدالت است. فوق العاده ویژه کارکنان، شامل مشاغل اختصاصی هر دستگاه می شود؛ هر موقعیتی یک اقتضایی دارد و کارکنان ستادی و نیروهای کتابدار باید کنار هم و در خدمت یکدیگر قرار بگیرند. در خصوص نیروهای خدماتی نیز به لحاظ قانونی نمی توانیم به نیروی شرکتی پرداختی جز قرارداد داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خدمات ما در کتابخانه ها مبتنی بر مراجعه اعضا است؛ ما درصدد هستیم خدماتمان را مطابق با زمان و شرایط اعضا تنظیم کنیم و در این فرایند شرایط همکاران و مسائل مالی را نیز در نظر می گیریم. ایده آل ما این است که خدمات، منابع و ساعات کاری هر کتابخانه بر اساس موقعیت، شرایط و اقتضائات همان کتابخانه طراحی شود و کتابدار نقشی پررنگ تر و مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشد. همچنین درجه بندی کتابداران نیز در حال پیگیری و انجام است؛ نهاد ساختار تختی دارد؛ همکاران باید به نسبت فعالیت ها و خدماتشان، درجه بگیرند. تغییر شاخص های درجه بندی کتابخانه ها نیز از دیگر اقدامات در حال انجام است؛ در نظام درجه بندی جدید تعداد خدمات و فعالیت کتابخانه ها لحاظ می شود و منافع مالی همکاران نیز در این فعالیت ها دیده می شود. این مسیری است که نهاد را به جلو خواهد برد.

رمضانی با اشاره به تعداد کتابداران روستایی متقاضی جابجایی در استان خراسان جنوبی، گفت: در نظر داشته باشید شرط بکارگیری کتابدار روستایی، سکونت در همان روستا بوده و بر اساس همین شرط بسیاری از رقبا حذف شده اند. ما شرایطی فراهم کردیم که چنانچه در هر شهری نیرو خواستیم، کتابداران روستایی کنار سایر داوطلبان فرایند را طی کند و قید سن را هم برداشتیم. در نظر داشته باشید در صورت موافقت با جابجایی تمامی کتابداران روستایی، بار مالی سنگینی برای استخدام نیروهای جدید بر نهاد وارد می شود.

افتتاح اولین کتابخانه تمام‌الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد

ارسال سهمیه ویژه کودک برای ۲۸ کتابخانه روستایی استان خراسان جنوبی

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این نشست از ارسال سهمیه ویژه کودک برای ۲۸ کتابخانه روستایی استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: منابع، دغدغه ما است. تلاش کرده ایم که مجموعه سازی مبتنی بر نیازهای اعضا باشد. با این حال باید بدانیم که کتاب جدید برای حفظ عضو است؛ بسیارند افرادی که در منطقه محل خدمت شما، کتاب های موجود در کتابخانه را هنوز نخوانده اند؛ لذا باید کار کنیم. متأسفانه ریزش اعضای قدیمی در کتابخانه ها زیاد است که باید اصلاح شود؛ اما نکته دیگر توسعه اعضا و جذب اعضای جدید به کتابخانه است. ما ۵۰ میلیون جلد کتاب در کتابخانه های عمومی داریم که بسیاری از مردم هنوز این کتاب ها را نخوانده اند و باید برای این موضوع کاری کنیم. برای بروزرسانی منابع سالانه به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: ما مخالف آمارسازی هستیم و آمارسازی های مجازی را حذف کردیم؛ اما باید برای جلب مشارکت بیشتر اعضا در این جشنواره بیشتر تلاش و فعالیت کرد.

افتتاح اولین کتابخانه تمام‌الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد

افتتاح اولین کتابخانه تمام الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد

رمضانی از افتتاح اولین کتابخانه تمام الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور خبر داد و گفت: در این کتابخانه، کتاب فیزیکی وجود نخواهد داشت و فعالیت این کتابخانه مبتنی بر فضای مجازی و بسترهای نوین خواهد بود.

وی از تنظیم و روزآمدسازی دستورالعمل مربوط به به کارگیری نیروهای خدماتی خبر داد و گفت: کتابخانه ای که در این زمینه دچار مشکل است می تواند از طریق مکاتبه با بخش اداری استان، این موضوع را پیگیری کند. همچنین مجوز جذب نیروی انسانی در استان داده شده و انشاالله مشکل کمبود نیرو رفع خواهد شد.

رمضانی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد منابع خریداری شده در حوزه کودک و نوجوان است. اساساً در مجموعه سازی مبنا، نیاز مخاطب است و اگر توجه کنید در حوزه های رمان، داستان، شعر و کودک و نوجوان بیشترین خرید انجام شده است.

افتتاح اولین کتابخانه تمام‌الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد

رمضانی همچنین از برگزاری جلسات انجمن به صورت فصلی در قانون جدید خبر داد و گفت: برای برگزاری آزمون استخدامی درخواست داده ایم و در صورت موافقت سازمان اداری و استخدامی، برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از هزینه نشریات خریداری شده برای کتابخانه ها از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد پرداخت می شود، گفت: ما سعی کردیم یارانه را از محل تولید به مصرف بیاوریم تا اعضا بتوانند از آن استفاده کنند.

افتتاح اولین کتابخانه تمام‌الکترونیک در تهران همزمان با بیستمین سالروز تأسیس نهاد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 9 =