دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳

مروری بر اخبار کتابخانه‌های عمومی در خرداد ۱۴۰۲؛

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

مروری بر اخبار خرداد 1402

نمی توان از خرداد نام برد و یادی از خوزستان نکرد. در این ماه علاوه بر سفر استانی دبیرکل به این استان رویدادهای فرهنگی-ترویجی متنوعی برگزار شد که گروه های خاص نیز از آن بی بهره نبودند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نوروز و آغاز سال نو فرصت مناسبی برای مرور رخدادهای سال گذشته است. این پایگاه نیز در سلسله مطالبی به مرور اخبار و رویدادهای سال ۱۴۰۲ می‌پردازد. در سومین مطلب نگاهی به خرداد ماه انداخته‌ایم.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

کتاب‌خوانی در خرداد

طرح کتاب‌خوان ماه در خرداد ۱۴۰۲ از قفسه کتابخانه‌های عمومی کتاب‌های «آسوده‌اش نگذارید»، «آساره و ماغ‌ماه»، «قصه‌ی گل‌های قالی» و «نغمه‌ای در روزگار گرگ‌ها» را برای خواندن اعضا و مخاطبان معرفی و پیشنهاد کرد.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

هم‌اندیشی برای تقویت محافل ادبی

شورا و دبیران محافل ادبی استان‌ها که برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب به تهران سفر کرده بودند، در نشستی با دبیرکل نهاد برای بهره‌برداری بهتر از ظرفیت محافل و گسترش آن هم‌اندیشی کردند.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

سفر به استان دفاع و حماسه

خرداد ماه با خوزستان و شهرهایش گره خورده است؛ از سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر تا چهارم آن روز دزفول مقاوم. در همین روزها دبیرکل نهاد برای سفر استانی راهی خوزستان شد. رمضانی در این سفر ضمن دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه، با کتابداران دیدار و گفتگو کرد. دیدار با خانواده سردار علی هاشمی، نشست خبری با اهالی رسانه استان و بازدید از کتابخانه شهید علی هاشمی اهواز و پروژه کتابخانه علامه امینی از دیگر برنامه‌های دبیرکل نهاد بود.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

پیش‌قدمی شهرداری برای ساخت کتابخانه

شهرداری سقز یک قطعه زمین برای ساخت کتابخانه عمومی در این شهر اهدا کرد. شهرستان سقز دارای پنج باب کتابخانه عمومی نهادی و ۱۰ کتابخانه عمومی مشارکتی بوده است.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

افتتاح ساختمان جدید کتابخانه پس از ۴ دهه

ساختمان جدید کتابخانه عمومی ولی‌عصر(عج) شهر باباحیدر استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۶۵ تأسیس شده بود، با ۸۰۰ مترمربع زیربنا و سالن آمفی‌تئاتر مجهز، سالن‌های مطالعه خواهران و برادران، نمازخانه، بخش نشریات، مخزن اصلی، بخش کودک و بخش مرجع افتتاح شد.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

کتاب نو رسیده

کتاب جدید مثل خون در رگ‌های کتابخانه است. در این ماه بسته‌های نورسیده ۶۴ تا ۷۱ حاوی بیش از ۳۱۱ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال شد.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

یک کتابخانه سیار دیگر برای روستاها

دوازدهمین کتابخانه سیار استان خراسان رضوی با نام پیک دانایی ۱۲، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. این کتابخانه سیار که با هزینه‌ای نزدیک به ۹ میلیارد ریال تجهیز شده و به پنج روستای دهنو، چاهشک، ویرانی، گراخک و زشک شهرستان شاندیز ارائه خدمت می‌کند.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

پرواز هدهد سفید به سوی کتابخانه‌ها

فراخوان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید با ارائه فهرست ۳۰۰ عنوان کتاب پرمخاطب بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی در این ماه منتشر شد. فهرست ۳۰۰ عنوان از کتاب‌های تألیفی و پرامانت که در بازه زمانی دی ماه ۱۳۹۹ تا دی ماه ۱۴۰۱ دارای بیشترین امانت و نسبت مناسب میزان موجودی در کتابخانه‌های عمومی بوده، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. این فهرست شامل ۱۵۰ عنوان کتاب کودک (کمتر از ۱۲ سال) و ۱۵۰ عنوان کتاب نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال) بود. کودکان و نوجوانان برای شرکت در این دوسالانه، بعد از بررسی فهرست کتاب‌ها، به کتاب‌های خوانده‌شده امتیاز می‌دهند و مابقی کتاب‌ها را پس از مطالعه در فرصت مشخص داوری می‌کنند.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

دستور نماینده ویژه رئیس جمهور برای بازسازی کتابخانه ۷۰ ساله

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در شهرستان‌های آذرشهر و اسکو حضور یافته بود از کتابخانه عمومی آیت الله میلانی اسکو بازدید کرد و برای رفع موانع بازسازی این کتابخانه دستور صادر کرد.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

سوغات «آبادیران» برای نابینایان

نمایشگاه فناوری و محصولات محرومیت زدا (آبادیران) ۲۳ تا ۲۵ خردادماه در مصلی تهران برپا شد. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نمایشگاه تبلت‌های ویژه‌ای برای نابینایان خریداری کرد که بخشی از هزینه‌ها توسط نهاد و باقیمانده مبلغ توسط دستگاه‌های حمایتی به صورت جمع‌سپاری تأمین‌ شد. در اختتامیه نمایشگاه یک دستگاه از برجسته‌نگارهای هوشمند به صورت نمادین از سوی شرکت دانش‌بنیان سازنده به دبیرکل نهاد تحویل شد.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

بازگشایی یک کتابخانه در سرخه

کتابخانه عمومی آیت اله فیض سرخه‌ای با ۲۵ هزار نسخه کتاب بازگشایی شد.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

گسترش فرهنگ محیط‌زیستی در روستا

برگزاری ویژه‌برنامه «سهم خانواده من در حفظ محیط‌زیست» در بوستان کتابخانه الوند روستای بهادربیگ شهرستان بهار استان همدان، نمونه‌ای از نقش‌آفرینی کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاه فرهنگی اجتماعی محلی، و بعضاً تنها مرکز فرهنگی روستا، در انتشار اطلاعات، جامعه‌پذیری و فرهنگ‌سازی برای کودکان و نوجوانان است. در این برنامه کودکان علاوه بر نقاشی، جمع‌خوانی کتاب، عروسک‌گردانی، پاکسازی طبیعت و جمع‌آوری زباله را به صورت گروهی انجام دادند تا با اهمیت حفظ محیط‌زیست بیشتر آشنا شوند.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

نمایندگان و مسئولین همراه کتابخانه‌های عمومی

در این ماه نیز مسئولین نسبت به کتابخانه‌های عمومی بی‌تفاوت نبودند؛ نشست بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی با حضور حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شهرستان‌های برخوار و شاهین‌شهرو میمه، اعلام حمایت علی‌اصغر باقرزاده، نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار از کتابخانه‌های عمومی، بازدید بهزاد علیزاده، نماینده مردم شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره از کتابخانه خیام روستای حاضرمیل، بازدید احمد دنیامالی، نماینده مردم شهرستان بندر انزلی از پروژه کتابخانه روستای آبکنار، بازدید کیوان مرادیان، نماینده مردم شهرستان‌های قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ از کتابخانه عمومی شهید کشوری کیاکلا، تأکید استاندار زنجان بر ظرفیت کتابخانه برای پیشبرد مسائل فرهنگی نظام، بازدید استاندار مرکزی از بخش اسناد و نسخ خطی کتابخانه‌های عمومی، تشکیل جلسه انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی کرمان و گیلان به ریاست استاندار و بازدید رئیس سازمان خصوصی‌سازی از پروژه کتابخانه مرکزی زنجان از جمله این توجهات بود.

از سفر به سرزمین حماسه تا سوغات «آبادیران»

انتصاب

دبیرکل نهاد در این ماه حامد عبدوس را به مدیرکلی تأمین منابع کتابخانه‌ها منصوب کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 0 =