چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶

هم‌زمان با هفته حجاب و عفاف؛

حوزه علمیه خواهران ایلام میزبان نشست کتاب‌خوان شد

کراپ‌شده - نشست کتابخوان حوزه علمیه

نشست کتاب‌خوان با موضوع «عفاف و حجاب» توسط امور بانوان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در حوزه علمیه شهر ایلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی ایلام، نشست کتاب‌خوان با موضوع «عفاف و حجاب» ۲۵ تیرماه با حضور خواهران حوزه علمیه شهر ایلام در این حوزه برگزار شد. طی این نشست ۵ کتاب معرفی شد که در ادامه به‌مرور اجمالی آن‌ها می‌پردازیم؛

«از گشت ارشاد تا چادر المیرا» نوشته ابوالفضل اقبالی/ ارائه توسط: رباب امامیان

کتاب «از گشت ارشاد تا چادر المیرا» در قالب گفتگوی یک استاد دانشگاه در کلاس درس با مجموعه‌ای از دانشجویان، به طرح برخی مبانی فکری در موضوع حجاب در قالب مجموعه دیالوگ‌ها پرداخته است، گردآوری شده است. در این کتاب مباحثی همچون حجاب عامل استحکام خانواده، حجاب باعث بقای انگیزه ازدواج، حجاب مانع بروز فساد در جامعه، حجاب رمز پیشرفت و کمال جامعه در بعد اجتماعی مورد واکاوی قرار گرفته است

«عطر عفاف» نوشته غلامرضا اسمعیل پور/ ارائه توسط: زیبا محمدی

این کتاب به تشریح دلایل تحکیم پایه‌های عفاف و حجاب، همچون ایمان به خدا و پیروی از عقل سلیم، علم و شناخت نسبت به منافع حجاب و مضرات بی‌حجابی، تحصیل تقوا و التزام عملی زنان و دختران جامعه اسلامی نسبت به ستر و پوشش مناسب می‌پردازد.

«پرسمان حجاب» نوشته حسین مهدی زاده/ ارائه توسط: زینب زمانی

در این کتاب دلایل و مبانی حجاب از دیدگاه قرآن و روایات در ۳ فصل بیان شده است. نویسنده معتقد است حجاب، مانند حیا و عفت ریشه فطری دارد. وی در بررسی آثار فردی و اجتماعی حجاب به آزادی فکری، سلامت روحی، سلامت جسمی، تحکیم نهاد خانواده، رعایت احترام بانوان و تعدیل غریزه خودنمایی اشاره می‏کند. نویسنده از تحلیل آیات و روایات به این نتیجه رسیده که چادر مشکی مورد ترغیب و تشویق اسلام است.

«مسئله حجاب» نوشته  شهید مطهری/ ارائه توسط: شهناز صفربیگی

این کتاب درواقع حاصل سلسله بحث‌ها و درس‌هایی بوده که توسط استاد شهید در جلسات انجمن اسلامی پزشکان بیان شده و متضمن پنج بخش است. در بخش اول تاریخچه حجاب در قوم یهود، ایران باستان، جاهلیت عرب و هند موردبررسی واقع شده است. در بخش دوم، علت پیدا شدن حجاب در میان اقوام و ملل گوناگون و نظریات متنوع در این باب (ریاضت و رهبانیت، عدم امنیت، استثمار زن، حسادت مرد و ...) طرح و نقد شده است. بخش سوم به تبیین فلسفه پوشش در اسلام اختصاص یافته است. در بخش چهارم به ایرادها و اشکال‌هایی که بر اصل حجاب و پوشش از سوی مخالفان حجاب گرفته می‌شود، پاسخ‌هایی مستدل و منطقی داده شده است. در بخش پایانی کتاب، اصل حجاب و حدود آن با عنایت به آیات و روایات و سیره مسلمین به‌طور مفصل موردبحث و بررسی قرار گرفته است.

«حجاب و نقش آن در سلامت روان» نوشته عباس رجبی/ ارائه توسط: فاطمه کسائی

نویسنده کتاب بر آن است تا با پژوهش میدانی به رابطه حجاب و سلامت روان بپردازد. فصل اول این کتاب به تاریخچه حجاب می‌پردازد و مسئله پوشش زن را از یونان و روم باستان تا ظهور اسلام بررسی می‌کند. فطری بودن حجاب، رابطه حجاب و سلامت روانی زن، سلامت روانی و  اضطراب و... برخی از موضوعات مطرح‌شده در این کتاب است.

در پایان این نشست، با اهدای لوح تقدیر و جایزه، از شرکت‌کنندگان تقدیر به عمل آمد.

نشست کتابخوان حوزه علمیه

برچسب‌ها