یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵

در آیین تکریم مدیرکل و معارفه سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان لرستان مطرح شد؛

توجه به معنای «خدمت» مهم‌ترین رکن در تعریف جدید کتابخانه است

لرستان

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین تکریم مدیرکل و معارفه سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان، توجه به معنای «خدمت» را مهمترین رکن در تعریف جدید کتابخانه دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان، آیین تکریم مدیرکل و معارفه سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ اعظم روانشاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معاون، کارشناسان و رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان برگزار شد. در این آیین از خدمات سیدسجاد راستخانه در دوران مدیرکلی کتابخانه های عمومی استان تقدیر به عمل آمد و حجت الاسلام علی اکبر سبزیان به عنوان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان معرفی شد.

توجه به معنای «خدمت» مهم‌ترین رکن در تعریف جدید کتابخانه است

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن گرامیداشت خاطره رئیس جمهور و همرانشان، گفت: در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت رئیس جمهور، ایشان ضمن توجه به مفهوم «خدمت»، همه مدیران و مخاطبان را دعوت کردند که مردم را کانون اقداماتشان قرار دهند. این دعوت در نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حکم یک نوع واجب فرهنگی است.

سیدباقر میرعبداللهی در تبیین ایده تبدیل کتابخانه عمومی به مرکز فرهنگی و اجتماعی به عنوان شعار و هدف نهاد، گفت: تعریف سنتی کتابخانه، که با مراجعه به نمونه‌های ایرانی و خارجی تأیید می شود، محلی است که فقط در آنجا کتاب وجود دارد، اما در تعریف جدید کتابخانه فقط موقعیت مکانی نیست؛ کتابخانه در تعریف جدید یک وضعیت است و اگرچه در آن خدمات کتاب‌ محور ارائه می‌شود، ولی لزوماً موضوع خدمت، کتاب به معنای کتاب کاغذی نیست.

وی افزود: در علوم اجتماعی، کتابخانه‌ بخشی از نهاد علم است (نهاد به معنای institution، نه سازمان به معنای organization) بنابراین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مثل نهاد خانواده و آموزش و پرورش، به معنای واقعی کلمه نهاد است و نهادها جایی هستند که به بیرون خود معطوف هستند و با اجتماع سر و کار داشته و کارکرد غیرفردی دارند.

میرعبداللهی با اشاره به اینکه در تاریخ تفکر اسلامی آنچه به نام کتابخانه فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز از آن نام می‌بردند، محل آمد و شد عده‌ای خاص بود و چیزی به نام کتابخانه عمومی نداشتیم، افزود: مهمترین رکن در تعریف جدید کتابخانه، توجه به معنای «خدمت» است. در این نگرش فقط یکی از خدماتی که به عضو ارائه می شود، خدمت عضو و امانت است. در نسل جدید کتابخانه‌ها خدمات زیادی ارائه می‌شود و این تغییر و تحول از کتابخانه‌های سنتی و تبدیل به فضاهای  خدماتی در سه سال اخیر شعار و هدف نهاد در اجرا و نظریه بوده است. این ایده به کتابداران و مدیران توجه می‌دهد که کتابخانه و رسالت آن را فراتر از کتاب ببینند.

توجه به معنای «خدمت» مهم‌ترین رکن در تعریف جدید کتابخانه است

نگاه شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه کتاب و کتابخوانی یک نگاه تحولی بود

مدیرکل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و همرانشان و با اشاره به اینکه نگاه شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه کتاب و کتابخوانی یک نگاه تحولی بود، گفت: موضوع کتابخانه‌های عمومی و استفاده از ظرفیت آنها به منظور مردمی‌سازی که از شعارهای خوب دولت سیزدهم بود موجب رقم خوردن اتفاق‌های‌ خوبی در این زمینه شد.

محمدهادی ناصری تلاش کتابداران، کارکنان ستاد کتابخانه‌ها در بخش‌های مختلف، تلاش بی‌وقفه دبیرکل نهاد برای گفتمان‌سازی موضوع کتابخانه‌های عمومی و درک این موضوع از جانب مسئولین دولت و در رأس آن رئیس جمهور فقید، برای ریل‌گذاری در این مسیر را از عوامل رقم خوردن اتفاق‌های خوب در کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد و گفت: این ریل‌گذاری دیگر به این سادگی‌ها تغییر نخواهد کرد.

ناصری ضمن تشکر از فعالیت‌های مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی لرستان، اظهار داشت: سرپرست جدید کتابخانه‌های عمومی لرستان از مدیران شناخته شده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده که در استان خراسان رضوی با ویژگی‌های خاص، کارنامه قابل قبولی از خود به یادگار گذاشته‌ است. امید است در استان لرستان نیز اثرات خوب مدیریتی برای کتابخانه‌های عمومی شاهد باشیم.

هم‎ افزایی بین دستگاه‎های فرهنگی در دولت سیزدهم کاملا مشهود است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به مهمانان و تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهان‎شان اظهار کرد: لرستان یکی از استان‎های ولایت ‎پذیر، انقلابی و فرهنگی کشور با ظرفیت‎ های غنی است.

 اعظم روانشاد با بیان اینکه هم اکنون در سطح کلان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‎ های عمومی کشور نیز ارتباط تنگاتنگی دارند و با هم صمیمانه کار می‎ کنند، افزود: خوشبختانه این ارتباط در استان لرستان نیز وجود دارد و پیوندها در این دوره نسبت به سایر دوره ‎ها درخشان‎ تر بوده است.

 وی بیان کرد: امیدواریم این همکاری بین نهادهای فرهنگی با حضور مدیران انقلابی بیشتر از قبل وجود داشته باشد و در ادامه مسیر شهید جمهور و شهدای خدمت، بتوانیم با همکاری هم قوی‎ تر و بهتر دین خود را به نظام و ملت ادا کنیم.

رشد شاخص‌های کتاب‌خوانی در استان لرستان

سیدسجاد راستخانه، مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده خود از همراهی‌های کتابداران، همکاران، اصحاب رسانه، استاندار وقت استان، نماینده ولی فقیه و مردم استان تشکر کرد و گفت: آمار، ارقام و شاخص‌ها بیانگر این است که در همه شاخص‌ها کتابخوانی در استان رشد داشته و برای سرپرست جدید اداره کل کتابخانه های عمومی استان، که دارای تجربیاتی ارزنده ای است، آرزوی موفقیت دارم.

توجه به معنای «خدمت» مهم‌ترین رکن در تعریف جدید کتابخانه است

«لرستان استان کتاب، تاریخ و طبیعت»

همچنین سرپرست جدید اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان ضمن تسلیت شهادت مظلومانه رئیس جمهور و همرانشان و خداقوت و آرزوی توفیق برای مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی لرستان، گفت: از عنایت دبیرکل جوان، انقلابی و فرهیخته نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بنده صمیمانه تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان با اشاره به اینکه انتخاب شعار در کار ایجاد حس و انگیزه می‌کند، افزود: در استان لرستان کار خود را با شعار «لرستان؛ استان کتاب، تاریخ و طبیعت» دنبال می‌کنیم و سعی می‌کنیم از ظرفیت عظیم کتابخانه‌های عمومی که فرهنگ‌سراهای اجتماعی و قطب فرهنگی و اجتماعی در کشور محسوب می‌شوند در مسیر تحقق منویات رهبری عزیز انقلاب در حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی و معرفی استان لرستان به عنوان استان تاریخ، تمدن و سرزمین گردشگری به مردم کشور و جهانی شدن این استان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت هم‌گرایی بین دستگاه‌های فرهنگی نیز گفت: با همکاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی می‌توانیم لرستان را در صدر کتابخانه‌های عمومی کشور بنشانیم.

توجه به معنای «خدمت» مهم‌ترین رکن در تعریف جدید کتابخانه است

توجه به معنای «خدمت» مهم‌ترین رکن در تعریف جدید کتابخانه است

توجه به معنای «خدمت» مهم‌ترین رکن در تعریف جدید کتابخانه است

گفتنی است، پس از این جلسه سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با احسان یاوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان دیدار و گفتگو کردند.

توجه به معنای «خدمت» مهم‌ترین رکن در تعریف جدید کتابخانه است

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 10 =