چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲

به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی؛

برنامه‌های فرهنگی و نشست‌های مطالعاتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

برنامه ها و نشستهای مطالعاتی و فرهنگی در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

برنامه های فرهنگی و نشست های مطالعاتی به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کتابخانه های عمومی زنده یاد فرامرز ناوی، امامزاده شعیب(ع) و دکتر شریعتی سبزوار، شهید بهشتی تربت حیدریه، حاج عبدالهی نوقاب و شهید مطهری گناباد خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی، برنامه های فرهنگی و نشست های مطالعاتی به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کتابخانه های عمومی زنده یاد فرامرز ناوی، امامزاده شعیب(ع) و دکتر شریعتی سبزوار، شهید بهشتی تربت حیدریه، حاج عبدالهی نوقاب و شهید مطهری گناباد خراسان رضوی برگزار شد.

نشست مطالعاتی با حضور جمعی از بانوان در کتابخانه زنده یاد فرامرز ناوی سبزوار برگزار شد

زهرا روحانی طلب، مسئول کتابخانه عمومی زنده یاد فرامرز ناوی شهرستان سبزوار گفت: هدف از برگزاری نشست های مطالعاتی با حضور اقشار مختلف جامعه معرفی آثار برتر در حوزه های مختلف و تشویق و ترغیب مردم به حضور در کتابخانه ها است.

در ادامه کتاب «فرزندم این چنین باید بود»  نوشته اصغر طاهرزاده توسط فاطمه شاکری، عضو فعال کتابخانه و مسئول انجمن مادران مهوا معرفی و نقد و بررسی شد.

وی در معرفی این کتاب گفت: کتاب «فرزندم این چنین باید بود» شرحی از نامه سی و یکم نهج‌البلاغه است که در دو جلد تنظیم و شامل اصول تعلیم و تربیت از منظر امام علی (ع) است.

وی افزود: نامه سی و یک نهج البلاغه نامه‌ای است که امام علی(ع) برای فرزند خود امام حسن(ع) نوشتند. این نامه شامل موارد تربیتی بسیاری است که با اصول اساسی درست نصیحت کردن همراه شده است.

برنامه‌های فرهنگی و نشست‌های مطالعاتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

نشست تخصصی فلسفه و معرفی کتاب در کتابخانه دکتر شریعتی سبزوار

نشست تخصصی فلسفه و معرفی کتاب در کتابخانه دکتر شریعتی سبزوار برگزار شد.

جلال سیدان، کارشناس ارشد ادبیات و دبیر بازنشسته در خصوص خطاهای شناختی صحبت گفت: این خطاها، هنگام تحلیل و تفسیر و قضاوت در مورد رویدادها ما را به دام خود گرفتار می‌کند و باعث می‌شود نتوانیم شرایط موجود را به درستی ارزیابی کرده و بهترین گزینه‌ی پیش رو را انتخاب کنیم.

وی افزود: اکثر خطاهای شناختی به مرور زمان و در اثر زندگی طولانی‌ مدت انسان بر روی کره زمین، در مغز ما شکل گرفته‌اند؛ ضمن اینکه بسیاری از آنها به بقاء ما کمک کرده‌اند و یا به فکر کردن سریع‌تر و تصمیم گیری بهتر مغز ما کمک می‌کنند، هزینه‌هایی هم به ما تحمیل می‌کنند.

سیدان گفت: ذهن خوانی به این معنا است که ما فکر می‌کنیم به اینکه دیگران راجع به ما چه نظری در ذهن شان دارند. همچنین می تواند به معنای فاجعه سازی نسبت به یک اتفاق باشد که هنوز پایان نیافته یا رخ نداده است. 

در ادامه قاسم فرید، دکترای فلسفه غرب و مدرس دانشگاه حکیم به بیان اصول مهم فلسفه کی‌یر کگور پرداخت و گفت: در فلسفه کی‌یر کگور، وجود داشتن به معنای انتخاب کردن، تعهد به عمل و درگیر گرفتاری‌های زندگی‌شدن، است. این در حالی است که شخص عقل‌گرا با پناه بردن به قلمرو امور انتزاعی از هستی دور می‌شود و شخص لذت‌گرا با عدم توجه به امور اخلاقی از انتخاب این یا آن تصمیم خودداری می‌کند.

وی افزود: نسخه و تجویز کی‌یر کگور این است که فرد حس‌گرا باید روش زندگی را عوض کرده و یک قدم پیش بگذارد. یعنی وارد مرحله بعدی که مرحله اخلاقی زندگی است، شود. از نظر او این ‌مرحله، مرحله تصمیم و تعهد است. در مرحله دوم زندگی، بحث آگاهی مطرح است. زندگی اخلاقی از نظر کی‌یر کگور ممکن است به آگاهی بیانجامد؛ اما باعث وجدان معذب از گذشته و آینده بیگانه‌ هم می‌شود.

فرید اظهار کرد: در نتیجه نسخه بعدی این است که فرد قدم در راه مرحله سوم یعنی زندگی دینی بگذارد. به عبارتی اگر بخواهیم حرف کی‌یر کگور را تا این‌جا خلاصه کنیم باید بگوییم انسان ناامید از زندگی حسی به زندگی احساسی قدم می گذارد و با ورود به مرحله دوم، تبدیل به شخص از خودبیگانه می‌شود. پس باید قدم به مرحله سوم و نهایی یعنی زندگی دینی بگذارد.

برنامه‌های فرهنگی و نشست‌های مطالعاتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

نشست ادبی «از هفت شهر عشق تا هزار وادی اندیشه» به همت کتابخانه شهید بهشتی تربت حیدریه برگزار شد

در ابتدای نشست مریم تورچی، مسئول محفل ادبی ستاره قطب کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه ضمن تبریک سالروز بزرگداشت عطار نیشابوری گفت: شهر نیشابور همواره مرکز علم و دانش بوده است، خصوصاً اینکه مدرسه نظامیه نیز در این شهر واقع بوده است. از این شهر دانشمندان بزرگی برخاسته اند که از جمله آنها حکیم عمر خیام و عطار نیشابوری است.

وی افزود: شعر پارسی قله های بسیاری دارد و بی‌شک در عرصه رباعی و رباعی‌سرایی، خیام ماندگارترین نامی است که می‌درخشد.

تورچی تصریح کرد: خیام در نجوم و ریاضیات نیز از دانشمندان طراز اول جهان به شمار می رود و نقش موثری در پیشبرد این علوم در جهان داشته است.

در ادامه بهمن صباغ زاده، شاعر و دبیر محفل ادبی ستاره قطب کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه از عمرخیام به عنوان یکی از برجسته ترین شخصیت های تاثیرگذار و جریان ساز تاریخ فرهنگ و ادب ایران زمین یاد کرد و گفت: خیام از جمله انسان های بزرگی است که در تمام عمر به دنبال کسب علم، حق وحقیقت بوده و علاوه بر جایگاه ادبی، در میان فلاسفه، ریاضی دانان و منجمان نیز از رتبه و درجه ای ویژه برخوردار است.

وی با اشاره به شخصیت چند بعدی خیام، افزود: راز شهرت جهانی خیام و همه گیرشدن ابعاد شخصیت او در دنیا، در افکار و اندیشه های بلند خیام و نزدیکی این اندیشه ها با مکاتب فلسفی کشورهای مختلف و مضامین نغز و پرمغز رباعیات است. همچنین استقبال بی نظیر از ترجمه و چاپ رباعیات عمرخیام در کشورهای مختلف جهان به ویژه درکشورهای اروپایی، عربی و آسیایی نشان دهنده جایگاه جهانی عمرخیام و تاثیر ادبیات فارسی بر آثار شاعران و نویسندگان اروپایی وکشورهای مختلف جهان است.

گفتنی است، در این نشست برنامه‌هایی از جمله رباعی خوانی اعضای انجمن، شعر خوانی و نقد شعر و... نیز برگزار شد.

برنامه‌های فرهنگی و نشست‌های مطالعاتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

برگزاری جلسه تفسیر آیات در کتابخانه حاج عبدالهی نوقاب گناباد

عصمت لطفی، مربی و حافظ قرآن در توضیح و تفسیر آیه ۱۸ سوره توبه گفت: مسجد، پایگاه مهّم عبادی و اجتماعی مسلمانان است. بنابراین، هم متولّیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه‌هایش سازنده و تربیت کننده، هم بودجه‌اش مشروع و حلال و هم مسجدیان اهل تقوا و خدایی و مورد تکریم باشد. در غیر اینصورت اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطین باشند و پیشنمازان، افراد بی‌سواد و ترسو و خادمان نیز وارفتگان بی‌حال، مساجد از هدف اصلی خود که آبادی معنوی است، دور خواهند ماند.

وی تصریح کرد: این آیه شرایط آبادکنندگان مساجد و کانون های پرستش و عبادت را ذکر می‌کند و برای آنها پنج شرط مهم بیان می کند «تنها کسانی مساجد خدا را آباد می‌سازند که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند» این اشاره به شرط اول و دوم است، که جنبه اعتقادی و زیر بنایی دارد.

لطفی افزود: خداوند سپس به شرط های سوم و چهارم اشاره کرده و می‌فرماید «و نماز را برپا دارند و زکات را بدهند»؛ یعنی ایمانش به خدا و روز رستاخیز تنها در مرحله ادعا نباشد، بلکه با اعمال پاکش آن را تأیید کند؛ هم پیوندش با خدا محکم باشد و نماز را به درستی انجام دهد و هم پیوندش با خلق خدا، زکات را نیز بپردازد و جز از خدا نترسد».

برنامه‌های فرهنگی و نشست‌های مطالعاتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

نشست بصیرتی به همت کتابخانه امامزاده شعیب(ع) سبزوار برگزار شد

در ابتدا حبیبه یزدی، عضو فعال فرهنگی به شرح و تفسیر حکمت ۲۶۰ نهج البلاغه پرداخت و گفت: چهار نعمتی که امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه به آن اشاره کرده (احسان پروردگار، پوشاندن خطاها، ذکر خیر بر زبان انسان‌ها و مهلت دادن) قدر مشترکی دارد و آن این است که همه این موراد در زمره نعمت های خداوند قرار می گیرد؛ اما در بسیاری از افراد سبب غفلت می‌شود.

وی افزود: جمله اوّل اشاره به افراد طغیانگر و فاسد و مفسدی است که خداوند به آن‌ها نیکی فراوان می‌کند و ناگهان همه را از آن‌ها می‌گیرد تا مجازاتشان دردناک‌تر باشد. جمله دوم اشاره به کسانی است که خدا بر اعمال زشت آن‌ها پرده می‌افکند اما آن‌ها به جای استفاده از این ستر الهی، مغرور می‌شوند و به کارهای خلاف خود همچنان ادامه می‌دهند و ناگهان خداوند پرده را بر می‌افکند و آن‌ها را رسوا می‌سازد.

یزدی تصریح کرد: جمله سوم اشاره به کسانی است که ذکر خیر آن‌ها بر زبان همه مردم جاری می‌شود و این‌ها بر اثر آن غافل می‌گردند و این غفلت سبب انحراف آنان می‌شود. ناگهان خداوند وضع آن‌ها را آشکار می‌سازد و ذکر خیر تبدیل به ذکر شر می‌شود. جمله چهارم اشاره به کسانی است که کارهای خلاف انجام می‌دهند؛ ولی خداوند همچنان به آن‌ها مهلت می‌دهد؛ اما این مهلت الهی نه‌تنها سبب بیداری‌شان نمی شود بلکه بر غفلت آن‌ها می‌افزاید و ناگهان خداوند مهلت را از آنان می‌گیرد و چنان مبتلایشان می‌سازد که آنان فریب می‌خورند.

برنامه‌های فرهنگی و نشست‌های مطالعاتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «شوهر آهو خانم» در کتابخانه شهید مطهری گناباد

ناصر زمانی، دبیر محفل ادبی بامداد سخن کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان گناباد گفت: جلسات بحث و بررسی کتاب با هدف آشنایی و معرفی کتب و نویسندگان  باعث ارتقای سطح دانش و بینش آحاد جامعه و نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی در میان گروه های مختلف جامعه می شود.

وی ضمن معرفی کتاب «شوهر آهو خانم» اثر علی محمد افغانی گفت: این کتاب نخستین اثر علی محمد افغانی است که وی طی سال های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۸ در زندان آن را نوشت. افغانی بعد از آزادی با هزینه ی شخصی خود اقدام به چاپ آن کرد و در همان سال جایزه ی بهترین کتاب سال را از آن خود کرد. اثر به طور کلی به موقعیت و جایگاه زنان طی سال های ۱۳۱۳ می پردازد. این اثر را می توان نخستین اثر فمنیستی ادبیات ایران به حساب آورد. از مشخصه های نثر این کتاب تصویر سازی و شخصیت پردازی همراه با جزئیات دقیق است.

زمانی افزود: شوهر آهو خانم داستان زنی سنتی و سربه راه و منکوب جامعه مرد سالار است که موقعیتش در خانه با آمدن زنی سرکش و مدرن تر تهدید می شود. کتاب با قدرتی تمام واقعیت هایی را که زنان لایه های پایین جامعه با آن زندگی می کنند را تصویر می کند و همچنین نکوهشی نسبت به آئین چند همسری است. شخصیت پردازی ظریف آن، فضاسازی دقیق و قلم قدرتمند علی محمد افغانی شوهرآهو خانم را به یکی از محبوب ترین کتاب های معاصر ادبیات فارسی تبدیل کرده است.

در پایان این برنامه بخش هایی از کتاب خوانده شد.

برنامه‌های فرهنگی و نشست‌های مطالعاتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 0 =