چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶

کتابدار کتابخانه میرزاقاسم پریخانی مشگین‌شهر؛

اعضای کتابخانه‌های روستایی، منشأ ایده‌های ناب و بی‌بدیل‌ هستند

کتابخانه روستای پریخان

فاطمه زیادپور، کتابدار کتابخانه میرزاقاسم پریخانی مشگین شهر گفت: تلاش کتابداران کتابخانه های روستایی برای احیای فرهنگ مطالعه در روستاها ستودنی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، فاطمه‌ زیادپور، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی و کتابدار کتابخانه روستایی پریخان شهرستان مشگین شهر اظهار داشت: به مدت ۱۰ سال است که به عنوان کتابدار در روستای پریخان با جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر از توابع شهرستان مشگین‌شهر مشغول فعالیت هستم و این تنها کتابخانه روستایی در سطح شهرستان مشگین‌شهر است.

وی در پاسخ به علل انتخاب این کتابخانه به عنوان کتابخانه منتخب کشور در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: همه کتابداران مستقر در هر منطقه بر حسب شرایط و ویژگی‌های محل فعالیت خود اهداف و فعالیت‌های مختلفی را در حوزه‌های فرهنگی دنبال می‌کنند و ما در روستای پریخان، که یکی از بزرگترین و نزدیک‌ترین روستاها به شهرستان مشگین‌شهر است، روی گروه سنی کودکان و نوجوانان متمرکز شده و با اجرای فعالیت‌های مختلف تلاش کردیم تا کودکان و نوجوانان این روستا از سنین پایین با کتاب و کتابخوانی انس و الفت بگیرند.

اعضای کتابخانه‌های روستایی، منشأ ایده‌های ناب و بی‌بدیل‌ هستند

وی در میان صحبت‌هایش که سعی می‌کرد کمتر از محرومیت‌ها گفته و بیشتر از اقدامات بگوید به اجرای طرح‌های مختلف اشاره کرد و گفت: طرح‌های همیار معلم، آموزش رایگان کودکان پیش‌دبستانی مستمند، حضور هفتگی در مدارس و ترغیب دانش‌آموزان برای کتابخوانی، برگزاری چهارشنبه‌های مادرانه و بیست روز با کتاب از جمله طرح هایی است که در این کتابخانه اجرا شده است.

کتابدار کتابخانه میزاقاسم پریخانی خاطرنشان کرد: در صورت عملی شدن این طرح‌ها در سایر مناطق روستایی و شهری استان اهداف بزرگی محقق خواهد شد.

وی در تشریح طرح‌های کتابخوانی در این روستا گفت: در طرح «۲۰ روز با کتاب» مشارکت‌کنندگان موظف می‌شدند ۲۰ روز، روزانه ۵ دقیقه مطالعه داشته باشند. طرح لقمه‌های کوچک کتابخوانی در عصر اینترنت و فضای مجازی نیز کودکان و نوجوانان این دیار را با تمدن کهن کتاب و کتابخوانی این سرزمین آشنا و به آن مشتاق‌تر می‌کرد، یا برگزاری چهارشنبه‌های مادرانه در کتابخانه روستای پریخان که مادران به همراه کودکان خود در کتابخانه حاضر شده و کتاب مطالعه می‌کنند.

اعضای کتابخانه‌های روستایی، منشأ ایده‌های ناب و بی‌بدیل‌ هستند

گفتنی است، آنچه در میان صحبت‌های این کتابدار نمونه استان اردبیل قابل توجه بود، وجود ۹ هزار و ۱۰۲ نسخه کتاب در کتابخانه روستای پریخان با ۴۱۶ نفر عضو فعال است و هر ماه بیش از ۳۰۰ کتاب از سوی این کتابخانه به امانت سپرده می‌شود.

فاطمه زیادپور در لابه‌لای سخنانش به دایر شدن ۴ ایستگاه مطالعه در روستای پریخان اشاره کرد و گفت: مشغله افراد یکی از موانع اصلی برای مراجعه و حضور در کتابخانه‌ها است. بر همین اساس با استقرار ۲ ایستگاه مطالعه در دهیاری روستا و ساختمان شورای روستا که بیشترین مراجعین را دارد، تلاش شده دسترسی آسان به کتاب ایجاد و توجه اهالی را به فرهنگ مطالعه افزایش دهیم. همچنین ۲ ایستگاه دیگر نیز در مسجد جامع و پایگاه بسیج این روستا راه‌اندازی خواهد شد.

برگزاری مسابقات کتابخوانی با همراهی مردم روستاهای اطراف، مشارکت در پویش‌های مختلف با موضوع کتاب و کتابخوانی و... از سایر برنامه‌های فرهنگی کتابخانه عمومی روستای پریخان مشگین‌شهر است که وی به آن اشاره کرد.

اعضای کتابخانه‌های روستایی، منشأ ایده‌های ناب و بی‌بدیل‌ هستند

وی در تشریح خاطره فراموش‌نشدنی خود از مردم روستای پریخان که بیش از ۱۰ سال از عمر خود را در کنار آنان سپری کرده، گفت: ۱۰ سال فرصت زیادی برای خلق خاطرات تلخ و شیرین است اما در این مدت فعالیت‌های بسیاری از سوی این کتابخانه انجام شده و کسب اعتماد اهالی برای حضور کودکان و نوجوانانشان در کتابخانه یکی از مهمترین ثمرات فعالیت در این روستا است. یکی از خاطرات فراموش‌نشدنی مربوط به ساخت کاردستی به مناسبت روز پدر از سوی کودکان و مادرانشان در طرح چهارشنبه‌های مادرانه بود که خاطرات خوبی برای ما رقم زد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 4 =