دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶

برای سومین سال پیاپی محقق شد؛

اربعین، مهران، موکب کتابخانه‌ها

1

برای سومین سال پیاپی، موکب خدماتی فرهنگی کتابخانه عمومی امام رضا(ع) شهرستان مهران، با شور و اشتیاق میزبان زائران اربعین حسینی(ع) بود و مانند سال های گذشته با استقبال زائران مواجه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، موکب خدماتی-فرهنگی کتابخانه عمومی امام رضا(ع) شهرستان مهران برای سومین سال پیاپی، با شور و اشتیاق میزبان زائران اربعین حسینی بود و مانند سال های گذشته با استقبال زائران مواجه شد.

تا قبل از سال ۱۴۰۱ کتابخانه‌های عمومی استان حضور منسجمی در رویداد بزرگ فرهنگی اربعین نداشتند. به لطف خدا و با پیشنهاد همکاران و ارائه طرح به نهاد، این موضوع مورد تأیید دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گرفت و برای اولین بار در مرزهای استان ایلام، خوزستان و کرمانشاه طی یک برنامه‌ریزی دقیق با ارائه طرح‌های فرهنگی مرتبط با ارزش‌ها و مفاهیم والای مذهبی عرفانی و انسانی اربعین حول محور کتاب، مواکب کتابخانه‌ها با حضور کتابداران توانمند و فعال به عنوان خادمین موکب برپا شد. حرکتی نو و بی بدیل و امروز سه سال است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان یک دستگاه فرهنگی اثرگذار، به واسطه بزرگ ترین شبکه فرهنگی که در سطح کشور دارد، هر سال با تعداد مواکبی بیشتر از سال گذشته در خدمت زوار اربعین حسینی است.

اربعین، مهران، موکب کتابخانه‌ها

همواره در نهاد کتابخانه‌ها نسل کودک و نوجوان چه در زمان ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها و چه در زمان اجرای برنامه‌های فرهنگی، به واسطه اثرپذیری در حال و اثرگذاری در آینده، مورد توجه جدی بوده اند. حال در اربعین نیز در زمان تعریف، طراحی و اجرای برنامه‌ها به این نسل توجه ویژه شده است و خوشبختانه اتفاقاتی که در مواکب به ویژه موکب کتابخانه‌ امام رضا علیه السلام شهر مهران شاهد هستیم، گواه این موضوع است.

امسال در موکب کتابخانه امام رضا(ع)، شاهد حضور زائرانی هستیم که برای سه سال پیاپی قبل و بعد از عزیمت به کربلای معلی مهمان ما هستند و افتخار خادمی آن ها را داریم. نکته قابل توجه و مشترک این خانواده‌ها برای انتخاب این موکب در این سال‌های پیاپی، آرامش، فضای مناسب، خدمات رفاهی و بهداشتی، برخورد مناسب خادمین (کتابداران) و به ویژه اصرار کودکان به دلیل نقش بستن خاطرات خوش در ذهن آنها در زمان حضور در بخش کودک کتابخانه است.

اربعین، مهران، موکب کتابخانه‌ها

از آراد کوچک، پسر مهربان بمی استان کرمان گرفته که زمان خروج از موکب به دنبال همکار کتابدار ما می‌گشت تا دختر سه ساله زائری که به محض رسیدن جلوی درب کتابخانه پابرهنه خود را از کالسکه به بیرون پرت کرده بود و دوان دوان بدون توجه به والدین و بزرگترها خودش را به بخش کودکی کتابخانه رساند.

اربعین، مهران، موکب کتابخانه‌ها

برنامه‌های فرهنگی به شکلی طراحی شده که در زمان کوتاهی که زائر در کتابخانه حضور دارد قابل اجرا بوده و اثرگذاری لازم را داشته باشد. برنامه هایی مانند دست سازه ها (ساخت ریسه اربعینی، دستمال اشک، پرچم)، کتابخوانی، پرده خوانی واقعه عاشورا، بازی طریق و... .

حتی برای تشویق و پذیرایی از این زوار کوچک سعی شده تغذیه‌ و هدایای کوچک و مناسب با ذائقه آنها تهیه و تقدیم شود.

اربعین، مهران، موکب کتابخانه‌ها

رویداد اربعین لحظه به لحظه آن در تمام مسیری که زائر از منزل عزم حرکت می‌کند تا زمانی که در بین الحرمین عرض ارادت دارد، سرشار از لحظه‌های ناب، پاک و مقدسی است که به واسطه و به دنبال واقعه عاشورا در کربلا شکل می گیرد. همانگونه که حضرت زینب(س) می فرمایند «در کربلا به غیر از زیبایی چیزی ندیدم». حال ما نیز در پیاده روی اربعین به غیر از زیبایی چیزی نمی بینیم. درس بزرگی که ما در این ایام حسینی آموختیم این بود که هرگاه خالصانه، صادقانه و با تمام وجود به دور از منیت ها و منصب ها در خدمت مردم باشیم، قطعاً آن ها نیز به زیبایی پذیرای این خدمات و ارتباط خواهند بود و امیدواریم بتوانیم با الگوگیری از این روزها، کتابخانه ها و خدمات آن را بیش از پیش به مردم معرفی کنیم و جامعه مخاطب خود را روز به روز گسترش دهیم چراکه در دنیای امروز سعادت یک جامعه در گرو آگاهی و دانش مردم آن است و کتابخانه ها می توانند با کتاب بیشترین تأثیر را در این خصوص داشته باشند.

به لطف الهی و به مدد اهل بیت(ع) امسال هم به مانند سال گذشته، همکاران، با شعار «کتاب آزادگان، حسین علیه‌السلام» توفیق خدمت ۱۴ روزه به زائران اباعبدالله(ع) را پیدا کردند. از همه عزیزانی که فرصت افتخار ارائه خدمت را برای ما فراهم آوردند صمیمانه تشکر و قدردانی می کنیم و ان شاءالله بتوانیم هر سال در این راه قدم های ارزشمندی برداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 4 =