جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰

با هدف اعتلای فرهنگ جامعه و به همت محافل ادبی انجام شد؛

اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

تصاویر کتابخانه شهدای ابویسان جغتای روی جلد دفاتر مدارس رفت

برنامه‌های فرهنگی و آموزشی با هدف اعتلای فرهنگ جامعه و به همت محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی دکتر شریعتی و ثارالله(ع) مشهد، شهید غفرانی مه ولات، شهید بهشتی تربت حیدریه و شهدای جغتای خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی با هدف اعتلای فرهنگ جامعه و به همت محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی دکتر شریعتی و ثارالله(ع) مشهد، شهید غفرانی مه ولات، شهید بهشتی تربت حیدریه، شهدای جغتای خراسان رضوی و حضور جمع کثیری از اعضای کتابخانه‌های عمومی و علاقمندان برگزار شد.

اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

کارگاه نویسندگی در کتابخانه دکتر شریعتی مشهد

علیرضا مهرداد، دبیر محفل ادبی واژه‌ها کتابخانه عمومی دکتر شریعتی شهرستان مشهد در رابطه با معنای نوشتن و لوازم نویسندگی گفت: هر محتوایی که تولید می‌شود، فارغ از اینکه چه هدف و منظوری در آن نهفته است به نوعی نوشتن محسوب می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان نوشتن را نوعی بیان افکار به حساب آورد. در واقع اگر فردی در نظر دارد نویسنده شود، ابتدا باید تصمیم خود را صورت جدی گرفته و در افکار خود آن را به نوعی آشکار سازد.

وی افزود: نویسنده از نوشتن برای بیان افکار و یا تفکر در مورد موضوعات مختلف استفاده می‌کند؛ لذا تفکر و نوشتن لازم و ملزوم یکدیگر هستند. هر دو از یک مسیر می‌گذرند و تاثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی افراد بسیار زیاد است. تا زمانی که افکار و برنامه‌های شما در ذهن قرار دارند، به واگویه‌های درونی تبدیل می‌شوند؛ اما به محض آنکه افکار را بنویسید و آن‌ها را بر روی کاغذ جاری کنید، به ناچار با آنها مواجه می‌شوید و از زاوایای مختلف می‌توانید افکارتان را مورد نقد و بررسی قرار دهید.

اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

نشست ادبی به همت محفل ادبی مهر و ماه کتابخانه شهید غفرانی مه ولات

محسن فروتن نژاد، دبیر محفل ادبی مهر و ماه کتابخانه عمومی شهید غفرانی شهرستان مه ولات با اشاره به جایگاه دیوان حافظ در میان مریدم ایران، گفت: اشعار حافظ شیرازی از دیرباز در دورهمی‌ها و مراسم مهمی همچون شب یلدا خوانده می‌شد. مردم ایران به واسطه تفأل به دیوان حافظ و گرفتن پاسخ نیات خود از این شاعر بزرگ او را لسان‌الغیب نامیده و برای آن احترام و ارزش بالایی قائل هستند.

وی افزود: قدرت تأویل‌پذیری شعر حافظ به گونه‌ای است که هر کس دیوان حافظ را باز می‌کند، غزلی می‌خواند و با توجه به شرایط روحی و حال و هوای خود برداشت خاصی از شعر دریافت می‌کند؛ گویی حافظ آن شعر را فقط برای حال آن لحظه ما سروده است.

گفتنی است، در پایان این نشست غزلیاتی از دیوان حافظ خوانش و نقد و بررسی شد.

اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

نشست ادبی به همت محفل ادبی صبا کتابخانه ثارالله(ع) مشهد

در این نشست ادبی زهرا طاهری، دبیر محفل ادبی صبا کتابخانه عمومی ثارالله(ع) مشهد، اخوان ثالث را یکی از برجسته ترین شاعران نوپرداز و از پیروان شعر سهراب سپهری معرفی کرد و گفت: اخوان ثالث در اشعار خود بیشتر به مفهوم سیاسی و اجتماعی پرداخته است؛ چنانچه در زمستان، آخر شاهنامه و خان هشتم این موضوع را به وضوح مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: او همچنین در واکنش و اعتراض به کودتای ۲۸ مرداد، مرگ مصدق و تختی و... اشعاری را سروده است. اخواث ثالث کمتر شعر غنایی و عاشقانه دارد. البته این شاعر اشعار فرهنگی و معنوی نیز همچون «از تهی سرشار ...» را در کارنامه هنری خود دارد.

در پایان غزل کوتاهی از اخوان با عنوان «لحظه دیدار ...» خوانش شد.

اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

تصاویر کتابخانه شهدای ابویسان جغتای روی جلد دفاتر مدارس رفت

زینب ابویسانی، مسئول کتابخانه عمومی شهدای ابویسان شهرستان جغتای، گفت: یکی از راه‌های مبارزه با تهاجم فرهنگی استفاده از نوشت افزار اسلامی ایرانی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با گنجینه های فرهنگی و تاریخی کشورمان است. حسینیه هنر سبزوار با هدف معرفی، الگوسازی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دیگر مناطق کشور، تصاویر کتابخانه عمومی شهدای ابویسان را بر روی جلد دفاتر چاپ کرد.

مسئول کتابخانه عمومی شهدای ابویسان شهرستان جغتای در معرفی این کتابخانه، گفت: این کتابخانه از سال ۱۳۵۷ آغاز به کار کرده است. از افتخارات این کتابخانه فعالیت سه شهید روستا به عنوان کتابدار در آن است.

وی با اشاره به چاپ تصاویر کتابخانه بر روی جلد دفاتر، تصریح کرد: تصویر شهید علی اصغر ابویسانی به عنوان اولین کتابدار و یکی از مؤسسان کتابخانه عمومی این روستا همراه با تصاویری از کتابخانه بر روی انواع دفاتر فارسی و نقاشی، چاپ و در سراسر کشور توزیع شد.

ابویسانی گفت: از جمله فعالیت های مؤثر این کتابخانه، انتخاب آن به عنوان یکی از ۱۰ روستای برگزیده کشور در اولین دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در سال ۱۳۹۳ است. همچنین در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در دو سال متوالی در جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور مقام اول کشور را کسب کرده است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 5 =