یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶

با حضور صاحب‌نظران؛

دومین کارگاه «بازطراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی» در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

کارگاه بازطراحی

کارگاه «بازطراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی» با حضور کتابداران استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار و طی آن روندهای نوین در ارائه خدمات کتابخانه‌ای بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، کارگاه «بازطراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی» روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه، با حضور محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از کتابداران علاقه‌مند، با تدریس سجاد محمدیان، مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و منصور کوهی‌رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران، در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

در این دوره منصور کوهی‌رستمی با نگاهی به روند روبه‌رشد کتابخانه‌های عمومی گفت: ما شاهد تغییرات بنیادین در مباحث آموزش و رویکردهای اجتماعی جامعه هستیم و ناچاریم بحث خدمات در کتابخانه‌های عمومی را پیگیری کنیم. کتابخانه‌های عمومی اگر بخواهند به‌عنوان یک نهاد اثرگذار ادامه طریق دهند باید خدمات جدیدی تعریف کنند. سال‌ها پیش در بسیاری از کشورهای اروپایی چون کتابخانه‌ها خودشان را با تحولات هماهنگ نکرده بودند، بسته شدند؛ ولی با طراحی جدیدی که در کتابخانه‌های عمومی اتفاق افتاد جلوی تعطیلی بیشتر گرفته شد و این کارگاه، مقدمه‌ای بر طراحی خدمت است.

دومین کارگاه «بازطراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی» در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

وی عنوان کارگاه را «بخش‌بندی کاربران کتابخانه‌های عمومی: چیستی و چگونگی» عنوان کرد و به بیان سرفصل‌های مرتبط با این موضوع پرداخت و افزود: باید خدمات را بر اساس ویژگی‌های شخصی‌سازی‌شده در اختیار کاربران قرار دهیم؛ زیرا کتابخانه‌های عمومی با جامعه‌ای متکثر روبه رو هستند و ما نمی‌توانیم به این افراد با یک نگاه خدمات‌دهی کنیم. پس باید اول کاربران و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسیم تا برای آن‌ها خدمات تعریف کنیم و در نتیجه بتوانیم کتابخانه‌هایی پاسخگوتر و کاربرانی وفادارتر تعریف کنیم.

 کوهی رستمی اذعان داشت: اگر بخواهیم به سمت طراحی کتابخانه برویم حتماً باید بخش‌بندی و خوشه‌بندی کاربران را در نظر بگیریم.

در این بخش از کارگاه مفهوم بخش‌بندی مشتریان، اصول و عناصر بخش‌بندی مشتریان، مراحل و گام‌های بخش‌بندی مشتریان تشریح و در پایان‌بخش بندی مشتریان یک کتابخانه فرضی به‌صورت گام‌به‌گام آموزش داده شد.

دومین کارگاه «بازطراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی» در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

در ادامه سجاد محمدیان به تفکر طراحی اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی ما تفکر است. نگاه ما باید اصلاح شود. یکی از ویژگی‌های تفکر طراحی این است که منجر به خلق ارزش شود، این تفکر از بدنه صف ایجاد می‌شود.

دومین کارگاه «بازطراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی» در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

محمدیان اطلاع‌رسانی، یادگیری مادام‌العمر و سرگرمی را مأموریت یا کارکرد پذیرفته شده کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: طراحی به معنای تبدیل مدیریت به خدمت است.

دومین کارگاه «بازطراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی» در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

وی سپس به طراحی خدمت، مراحل آن و ابزارهای طراحی پرداخت و کارگاه را به‌صورت عملی با مشارکت خوب کتابداران در مباحث ادامه داد.

گفتنی است، این کارگاه در دو نوبت صبح و عصر با حضور ۶۰ نفر از کتابداران استان کهگیلویه و بویراحمد به‌صورت تئوری و عملی، با استقبال خوب کتابداران برگزار شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 7 =