یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲

همزمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس؛

آئین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

رونمایی

آیین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» اثر سیدحسن رستم پور با حضور جمعی از فعالان فرهنگی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، آئین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» اثر سیدحسن رستم پور به مناسبت هفته دفاع مقدس و با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد.

آئین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: امروز شاهد رونمایی از اثری هستیم که با هدف ترویج و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ارزشمند ایثار و شهادت در قالب خاطرات و گزارش لحظاتی ناب از زبان رزمنده ای شجاع، به رشته تحریر درآمده است.

وی افزود: ثبت خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس در قالب کتاب، فیلم و سایر گونه های هنری و ادبی، نقش مؤثری در انتقال ارزش‌های آن دوران و اهداف متعالی رزمندگان دارد که رسالت تبیین و تشریح آین آثار و کمک به ارتقای سطح آنها بر عهده اندیشمندان، اساتید و به ویژه خود رزمندگان است.

حیدری اظهار داشت: جنگ و دفاع مقدس برای ما که از خطوط مقدم و متن آن دور بودیم، نیاز به تبیین بیشتری دارد تا در لحظه های ایثار و شهادت و از خودگذشتگی انسان های پاک باخته آن عرصه شریک شویم و درکی مستقیم از آن حماسه جاودان داشته باشیم.

آئین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

در این مراسم همچنین محمدحسین فولادی، مدیرکل بیناد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ایلام با ارائه گزارشی از وضعیت آثار ادبی و هنری تولیده شده در اتباط با دفاع مقدس در سطح استان گفت: دفاع مقدس متعلق به همه مردم ایران است و در دایره تنگ دسته بندی حزبی و جناحی قرار ندارد. مردم ایلام در جهبه میانی جنگ، محور مقاومت و رشادت بودند و این مردمان فداکار و سخت کوش با تحمل سختی‌ها اما با ایمان راسخ قله بزرگ ایثار را فتح کردند.

فولادی بیان داشت: به برکت دفاع مقدس، امروز ایران بزرگ در جهان به ویژه در بین مظلومان عالم نام و آوازه ای تثبیت شده دارد که توانسته معادلات جهانی را تغییر دهد و پیشرفت‌های آن بخصوص در حوزه دفاعی و امنیتی چشمگیر و حیرت‌آور برای بسیاری بوده است.

آئین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

در ادامه این جلسه عباس صیدی کلهر، شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی در بررسی این اثر با تشریح جایگاه ادبیات مقاومت در سطح ایران و جهان گفت: این گونه ادبی در سطح ادبیات رسمی جهان در محور کلی دسته بندی شده است. آثاری که به توصیف کلی جنگ می پردازد، نوشته های زمان پس از جنگ و عموماً با هدف گرامیداشت و تبیین ارزش‌های آن و همچنین دسته سوم با نگاه انتقادی و موسوم با آثار ضدجنگ، سه دسته ای هستند که محور ادبیات مقاومت در سطح جهان را تشکیل می دهند.

این منتقد ادبی ادامه داد: محور سوم با عنوان ادبیات ضدجنگ و توصیف جنبه های منفی، در ادبیات مقاومت کشور ما جایگاهی ندارد؛ زیرا جنگ ما با دشن متخاصم در واقع دفاع از سرزمین مورد تهاجم بود که جنبه مقدس دارد و هیچگاه مورد نقد نخواهد بود.

وی در ارتباط با کتاب «طلوع آزادی» گفت: این اثر زوایه دید درونی مناسبی دارد که در روایتگری آن اصل صداقت رعایت شده و احساس و تجربه راوی را به خوبی به مخاطب منتقل می کند. نثر روان همراه با قطعه های اوج و فرود در ذکر خاطره ها کاملاً مشهود است که به ارزش های مفهومی و موضوعی این اثر کمک شایانی می کند.

آئین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

علیرضا شوهانی، استاد ادبیات فارسی دانشگاه ایلام دیگر منتقد حاضر در این مراسم، در سخنانی گفت: ادبیات مقاومت باعث ارتباط غیرمستقیم نسل های بعدی با آن حادثه و حال و هوا و ارزش های حاکم بر آن خواهد شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر اهمیت آن تأکید کرده اند.

وی گفت: آنچه امروزه در کلام عده ای تحت عنوان ادبیات ضدجنگ مرسوم شده شاید در ادبیات مقاومت جهان جایگاهی داشته باشد اما در دفاع مقدس ما که پایه آن صلح و صلح طلبی و دفاع سرزمینی هدف اصلی آن بود، جایگاهی ندارد و ادبیات مقاومت ما هیچگاه جنبه انتقادی نداشته است.

شوهانی ادامه داد: متأسفانه سفارش نویسی در ارتباط با ادبیات جنگ از جانب برخی محافل ضدایرانی همواره در دستور کار بوده است و آثاری هم در این زمینه تحریر شده که هیچگاه نتوانسته جایگاهی پیدا کند و مورد توجه قرار گیرد؛ چون هیچ تطابقی با واقعیت دفاع مقدس ندارند.

وی در اتباط با اثر حاضر خاطرنشان کرد: این اثر عنوانی رسا و طرح جلد مناسب و همچنین موضوع بندی درخور توجهی دارد و اصول کلی نگارشی و ویراستاری مورد توجه بوده است. همچنین ارائه اطلاعات سودمند مکانی و زمانی در پاورقی آن آورده شده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: استفاده از برخی واژه ها و اصطلاحات در بخش هایی از کتاب به صورت ناهمخوان و ناهمگون به کار گرفته شده که از نقاط ضعف آن محسوب می شود و به ساختار مفهومی و موضوعی آن آسیب وارد کرده است. به عنوان مثال گرته برداری از زبان مادری در قالب تکیه کلام های رایج در فرهنگ بومی و به کارگیری آنها در جاهایی در متن کتاب دیده می شود که ضعف محسوسی است.

شوهانی در پایان اظهار داشت: یه طور کلی در این کتاب تفکیک موضوعی مورد توجه نبوده است؛ مثلاً گزارش نویسی یا خاطره گویی هر کدام ساختار و شرایط خاص خود را دارد و هر کدام فضایی خاص ترسیم می کند که در این کتاب توأمان به کار گرفته شده و این یک ایراد موضوعی است.

آئین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

در بخش دیگری از این مراسم قاسم نظری، فعال فرهنگی استان گفت: این کتاب با وجود اینکه کتاب خاطرات است اما تاریخ شفاهی جنگ و دفاع مقدس را روایت می کند. برخی ارجاع های این کتاب و ذکر بی رویه اسامی افراد و مکان های مختلف، مقداری کسالت آور است و به درستی جهت غنای بیشتر کتاب استفاد نشده است.

در ادامه این مراسم سیدحسن رستم پور، مؤلف کتاب با ذکر کلیاتی از موضوعات این کتاب به سؤالات و نقدهای وارده از سوی منتقدین پاسخ گفت.

گفتنی است، کتاب «طلوع آزادی» نوشته سیدحسن رستم پور، از انتشارات گنج سرا و با حمایت اداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان ایلام به رشته طبع درآمده است.

آئین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

آئین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

آئین رونمایی کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 2 =