دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۴

به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت؛

نشست بصیرتی وحدت صادق در کتابخانه مرکزی بجنورد برگزار شد

خراسان شمالی

به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت، نشست بصیرتی وحدت صادق با محوریت کارکرد تعالیم امام صادق(ع) در وحدت شخصیت و انسجام اجتماعی در کتابخانه عمومی مرکزی آیت الله مهمان نواز بجنورد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی، به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت، نشست بصیرتی وحدت صادق با محوریت کارکرد تعالیم امام صادق(ع) در وحدت شخصیت و انسجام اجتماعی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مسلم گریوانی، استاد حوزه و دانشگاه در کتابخانه عمومی مرکزی آیت الله مهمان نواز بجنورد برگزار شد.

حجت الاسلام گریوانی در این نشست اظهار داشت: دغدغه مردم جهان دیگر مسائل نظری و تئوریک نیست بلکه مسائل عینی و مشخصاً برطرف کردن رنج ها، مصیبت ها و دردهای روحی، روانی و زیستی فردی و اجتماعی از قبیل فقر، بیماری، طلاق، حاشیه نشینی، استرس، اضطراب، کمالگرایی و… است. در حال حاضر پرسش های فلسفیِ انتزاعی صرفاً پاسخگوی نیازهای انسان نیست. 

وی افزود: ما معتقدیم آموزه های دینی، صرفاً مسائل نظری نیست بلکه دقیقاً حل مسئله می کند. به عنوان مثال موضوع وحدت؛ وحدت بخشی هم به انسان هویت و هم به اجتماع، انسجام می دهد. تفرقه نقطه مقابل وحدت است که این تفرقه در وجود انسان موجب منازعات درونی می شود و نسخه درمان آن توحید است. 

حجت الاسلام گریوانی با بیان اینکه توحید به قوای درونی انسان مثل قوه عاقله و عامله و نیز قوای متضاد درونی مثل غرائز و فطرت و عقل و نفس، وحدت می بخشد، افزود: روانشناسی علمی است که نهایتاً به روان و ذهن انسان ورود می کند اما انسان دارای روح و طبقات معنوی پنهان درونی نیز هست که باید مورد توجه باشد و دین این چالش اساسی را برطرف می کند. دین تفرقه های اجتماعی و فردی را برطرف می کند و می گوید تمامی ادیان الهی در مقام همزیستی و زندگی اجتماعی باید کنار هم قرار گیرند. وحدت به این معنا یکی از آموزه های اصلی دین است که در گذشته به دلیل منازعات شیعه و سنی چندان مورد توجه نبود اما امروز با بازخوانی امام و رهبری مورد توجه جامعه جهانی است. 

وی اظهار داشت: در دنیای امروز بسیاری از افراد حقانیت را وارد زندگی می کنند که اشتباه است؛ چراکه اصل زندگی بر مبنای وحدت و زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر است. 

حجت الاسلام و المسلمین در ادامه افزود: تعصب و تحجر به عنوان عوامل درونی فرد موجب می شود دریچه فکر افراد محدود شود و فرد فقط تفکر خود را قبول داشته باشد. تفکر دیوارهای تعصب و تحجر را از بین می برد و تاکید بر تفکر و تعقل از آموزه های مهم دین است و در کتاب اصول کافی نیز بر تقویت تفکر و تعقل تاکید شده است. روح متأثر و فکر متحجر منجر به رفتار تنگ نظرانه خواهد شد و گاهی برداشت های غلط از دین موجب تحجر می شود در حالی که تاکید دین بر همزیستی ادیان الهی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 5 =