سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰

با حضور نویسنده کتاب؛

رمان «ده تن» در حرم مطهر حضرت معصومه (س) رونمایی شد

رونمایی از رمان ده تن قم

آیین رونمایی از رمان «ده تن» با موضوع واقعه عاشورا با حضور حمید بابایی، نویسنده کتاب در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، آیین رونمایی از رمان «ده تَن» نوشته حمید بابایی با حضور نویسنده اثر و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صفر فلاحی، مدیر عالی حرم مطهر بانوی کرامت در سالن حضرت خدیجه (س) کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.

رمان «ده تن» در حرم مطهر حضرت معصومه (س) رونمایی شد

 بابایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه ایده اصلی نوشتن رمان «ده تن» از نوشتن یک نمایشنامه در مورد حضرت علی‌اصغر(ع) آغاز شد، اظهار داشت: نوشتن از شخصیت‌های مذهبی از علایق شخصی من است و در همین راستا دوست دارم خطبه‌های حضرت زینب (س) را هم در یک رمان بنویسم.

وی با بیان این که هر ایرانی ترکیبی از ایرانی و شیعه است، گفت: واقعه عاشورا برای من جذاب بود و همین جذابیت باعث شد که به سراغ نوشتن این رمان بروم؛ حادثه عاشورا از اول تا آخر حماسه است و هر کدام از شخصیت‌های این واقعه را که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم حماسه‌ساز بوده‌اند و حتی طرف شر این واقعه هم قابلیت پردازش دارد.

رمان «ده تن» در حرم مطهر حضرت معصومه (س) رونمایی شد

در ادامه حامد جلالی در جایگاه منتقد با بیان اینکه باید به این نویسنده به‌خاطر شجاعتش در قلم‌زدن در مسائل این‌چنینی درحالی‌که با طیف روشنفکر کار می‌کند تبریک گفت، اظهار داشت: طیف روشنفکری در عین حالی که دم از آزادی می‌زنند تحمل اینکه حتی ناشر شما انقلابی باشد را هم ندارد؛ چه برسد به اینکه در زمینه‌های مذهبی قلم بزند و شجاعانه از علاقه خود به این عرصه بگوید.

 وی با بیان اینکه حتی وقتی واقعه عاشورا را از نگاه فرامذهبی نگاه می‌کنیم یک حماسه واقعی است که ایرانی و غیرایرانی ندارد، افزود: یک نویسنده وظیفه دارد که حماسه این‌چنینی که در متن زندگی ما جاری است و ریشه در دل تاریخ و فرهنگ ما دارد را برای فهم نسل نو به بهترین روش پردازش، بازنویسی و ارائه کند.

این منتقد آثار نمایشی با بیان اینکه رمان ده تن تلفیقی از رمان و تاریخ است و همنشینی شخصیت‌های برساخته ذهن نویسنده با شخصیت‌های واقعی به‌خوبی رقم خورده است، گفت: انتهای این کتاب یک نوع رئالیسم جادویی می‌بینیم که ریشه در اعتقادات مذهبی ما دارد و داستان بهترین خلق را به بحث موعود و منجی گره می‌زند؛ باوجود این که ما با یک رمان کلاسیک مواجهیم یک پایان باز محتوایی ارائه می‌دهد.

 وی ادامه داد: این اثر یک اثر نمایشی است که نویسنده آن را صبورانه نوشته و توصیفات نویسنده به‌خوبی ابعاد داستان را در ذهن مخاطب مجسم می‌کند.

رمان «ده تن» در حرم مطهر حضرت معصومه (س) رونمایی شد

سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی، مدیر عالی حرم مطهر بانوی کرامت به نمایندگی از طرف تولیت و معاون فرهنگی حرم مطهر از نویسنده این اثر و شرکت‌کنندگان در این نشست تقدیر کرد و گفت: آستان مقدس حضرت معصومه(س) به‌عنوان یک پایگاه مهم فرهنگی و دومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران همواره زمینه‌ساز بوده تا استعدادها و عزیزانی که هنری دارند، هنر خود را نشان دهند.

 وی با بیان اینکه حرم مطهر حضرت معصومه(س) نمایشگاه بزرگی در حوزه‌های مختلف هنری برای نمایش آثار هنری اصیل است، گفت: نگاه مسئولان حرم مطهر همواره این بوده که هرکس هنری دارد، بتواند هنر خود را در خدمت اهل‌بیت(ع) استفاده کند و در این حرم مطهر به نمایش بگذارد.

مدیر عالی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به موضوع رمان «ده تن» که در رابطه‌با امام حسین (ع) است، گفت: امام حسین(ع) متعلق به زمان خاصی نیست و این توفیق بزرگی است که فردی بتواند با این قلم شیوا و زیبا در رابطه‌ با امام حسین(ع) قلم بزند؛ از آنجایی‌که ما انسان‌ها با قصه، خوب ارتباط برقرار می‌کنیم و زبان قصه را خوب می‌فهمیم، هرچه در مورد امام حسین(ع) نوشته شود، کم است.

 وی با اشاره به هجرت حضرت معصومه(س) از مدینه به قم و آثار و برکات این هجرت برای مردم ایران، گفت: خوب است که هنرمندان به حضرت معصومه (س) و شخصیت ایشان بیشتر توجه کنند و آثاری به نام این حضرت نیز در خانه‌های مردم راه پیدا کند و مردم را بیشتر با ایشان آشنا کنیم.

رمان «ده تن» در حرم مطهر حضرت معصومه (س) رونمایی شد

رمان «ده تن» در حرم مطهر حضرت معصومه (س) رونمایی شد

رمان «ده تن» در حرم مطهر حضرت معصومه (س) رونمایی شد

رمان «ده تن» در حرم مطهر حضرت معصومه (س) رونمایی شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 13 =