جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

در نشست نقد کتاب مطرح شد؛

«چشم شیشه‌ای» منبعی ارزشمند برای پژوهشگران حوزه تاریخ جنگ است

چشم شیشه ای

در نشست نقد و بررسی کتاب «چشم‌ شیشه‌ای» که به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد دفاع مقدس در اداره کل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، بر اهمیت این اثر به‌عنوان مرجعی قابل اعتماد برای پژوهشگران تاریخ جنگ تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، نشست نقد و بررسی کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس با عنوان «چشم‌ شیشه‌ای» با حضور نویسنده، راوی و علاقمندان به حوزه تاریخ شفاهی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد.

«چشم شیشه‌ای» منبعی ارزشمند برای پژوهشگران حوزه تاریخ جنگ است

حسین یادگار نژاد، نویسنده کتاب، با تأکید بر لزوم پرداختن به زوایای مختلف زندگی راویان جنگ، گفت: این کتاب سعی دارد زوایای نادیده زندگی آن ها را نمایان کند و تاریخ را از یک دیدگاه جامع‌تر ارائه دهد.

وی همچنین به نقش زنان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: فداکاری‌های زنان و مادران شهید در این اثر به‌طور خاص مورد توجه قرار گرفته و به خواننده امکان می‌دهد درک بهتری از نقش آنان در این دوران حساس داشته باشد.

درست بویراحمدی، یکی از منتقدان حاضر، با اشاره به چالش‌های ادبیات جنگ در استان، به کمبود ویراستارهای حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: کیفیت نهایی کتاب‌ها تحت تأثیر این موضوع قرار دارد و بر این اساس، کتاب باید به گونه‌ای طراحی شود که جذابیت بیشتری داشته باشد. شیرازه کتاب می‌توانست بهتر باشد اگر به طراحی و جنس کاغذ آن بیشتر توجه می‌شد.

برزو ویسی‌پور، منتقد دیگری که در این نشست حضور داشت، بر لزوم بیان هدف از نگارش کتاب‌های تاریخ شفاهی تأکید کرد و گفت: تجربه شخصی نویسنده در جنگ می‌تواند بر کیفیت روایت تأثیرگذار باشد و ضروری است که این موضوع در آثار ادبی بیشتر مد نظر قرار گیرد. متأسفانه بسیاری از نویسندگانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، خود جنگ را تجربه نکرده‌اند و این نقطه ضعف می‌تواند بر کیفیت روایت‌های آنان تأثیر بگذارد.

«چشم شیشه‌ای» منبعی ارزشمند برای پژوهشگران حوزه تاریخ جنگ است

حسین علوی‌تبار، نویسنده و منتقد، با ستایش محتوای کتاب «چشم‌ شیشه‌ای» آن را منبعی معتبر برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ جنگ دانست و گفت: این کتاب با حجم کم، مطالب گسترده‌ای در خصوص دفاع مقدس بیان کرده و می‌تواند ابعاد جدیدی از این دوران را معرفی کند.

وی همچنین به توانمندی رزمندگانی که با مشکلات مالی و خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کردند، اشاره کرد.

در پایان نشست، حاضران به تبادل نظر درباره چگونگی حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت پرداختند و بر اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی در ارتقای آگاهی عمومی تأکید کردند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 8 =