چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳

نغمه مستشار نظامی در نشست رونمایی کتاب «چتری برای حوا» در کتابخانه مرکزی پارک شهر؛

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

آیین رونمایی کتاب «چتری برای حوّا» در کتابخانه مرکزی پارک شهر

نغمه مستشار نظامی، شاعر و مشاور دبیرکل نهادکتابخانه های عمومی کشور در حوزه شعر، ادب و محافل ادبی در نشست رونمایی کتاب «چتری برای حوا» گفت: اگر قرار باشد با موضوع عفاف و حجاب کاری انجام شود، باید از منظر فرهنگ و به شکل زیربنایی باشد؛ چراکه اشعار، رمان، داستان و ... ابزارهای تاثیرگذار برای ترویج حجاب و عفاف به نسل جوان هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، همزمان با هفته فرهنگی شهرستان تهران، آیین رونمایی از کتاب «چتری برای حوا» همراه با سخنرانی ابوالفضل اقبالی، مدیر اندیشکده زوج به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران روز شنبه ۱۴ مهرماه با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ احمد قیومی، فرماندار تهران؛ محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی؛ حامد عبدوس، مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌ها؛ علیرضا زندوکیلی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ نغمه مستشار نظامی، شاعر و مشاور دبیرکل نهادکتابخانه های عمومی کشور در حوزه شعر، ادب و محافل ادبی، جمعی از مسئولین ملی و استانی، چهره‌های فرهنگی، شاعران و نویسندگان برجسته کشوری، کتابداران و اصحاب رسانه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدا با اشاره به مفهوم زن در اسطوره ها بیان کرد: درباره خلقت جهان اسطوره های بسیاری نقل شده که یکی از آنها حماسه گیل گمش است.

وی ادامه داد: تفکر مرسوم در اسطوره ها درباره زن به حوزه عمومی گسترش یافته است. این تفکر، زن را در اسطوره ها به عنوان موجودی مکار معرفی می کند.  البته باید در نظر داشت که در داستان های اسطوره ای فقط به کارکرد تاریخی ـ اجتماعی نظر داریم نه صحت آن.

میرعبداللهی با اشاره به مفهوم زن در اندیشه دینی افزود: فراتر از این نگاه اسطوره ای، در اندیشه دینی که قرآن کریم زمینه ساز آن است توجه به زن و مفاهیم زنانه را در یک عرصه مفهومی کاملا متفاوت می بینیم که از آن جمله می توان به آیه ۲۱ سوره روم اشاره کرد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در صدر این آیه قرآن کریم، زن را آیه‌ای از آیات الهی می‌داند و در میانه آیه نیز مفهوم سکن و آرامش در ازدواج را در کنار زن می‌بیند. در نهایت هم بیان م‌ کند که این آیات را اهل تفکر می‌فهمند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر وقتی به آثار حکما و عرفا مراجعه می کنیم می بینیم تفسیرهای زیادی از این آیه شده و زن را مظهر اسماء الهی می دانند.

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

داستان های زیبا و رمان با محوریت عفاف و حجاب بنویسیم

احمد قیومی، فرماندار تهران در ادامه این مراسم ضمن تشکر از اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در استفاده از توان بالقوه و بالفعل خود برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهر گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از نهادهای تاثیرگذار در بین دستگاه های فرهنگی است و یکی از شیرین‌ترین بخش‌های مدیریت من در فرمانداری تهران حضورم در اداره کتابخانه‌های عمومی استان تهران بوده است.

وی با اشاره به هفته فرهنگی تهران افزود: توجه به فرهنگ در شهر تهران با توجه به جفرافیا و جمعیت ۱۰ تا ۱۳ میلیونی آن در کنار اقوام و خرده فرهنگ‌های مختلف، بسیار مهم است و باید از سال های دور هفته فرهنگی تهران رقم می خورد.

قیومی ادامه داد: ما تلاش کردیم متولی امر فرهنگ در تهران فقط دستگاه‌های فرهنگی نباشند و همه دستگاه های اجرایی و عملیاتی و آحاد مردم در این باره مشارکت کنند. امسال در دومین سال هفته فرهنگی تهران، همه دستگاه‌های اجرایی تهران در این حوزه حضور یافتند. مثلا شرکت گاز برخی تکالیف فرهنگی را برای خود تعریف کرده است.

فرماندار تهران با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی یکی از اثرگذارترین حوزه های فرهنگی شهر هستند، عنوان کرد: گاهی مشاهده می کنیم تراز فرهنگی کشور چندان تغییر نیافته است؛ چون یکی از شاخصه های اصلی آن یعنی ترویج کتاب و کتابخوانی مورد بی مهری قرار گرفته است. متاسفانه وضعیت نهاد کتابخانه های عمومی کشور از نظر نیروی انسانی، بودجه و تجهیزات کافی نیست.

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

فرماندار تهران با تاکید بر اینکه باید فهم و درک مشترک بین حکمرانان درباره مقوله فرهنگ شکل بگیرد، گفت: در بحث حکمرانی، می بینیم که مقوله فرهنگ تا چه میزان برای مقام معظم رهبری اهمیت دارد و ایشان نگاه ویژه ای به مقوله کتاب و کتابخوانی دارد.

وی ادامه داد: فردوسی زبان فارسی را نجات داد و مقام معظم رهبری هم همواره بر حفظ زبان فارسی تاکید کردند. بی شک یکی از ابزارهای صیانت از زبان فارسی، شعر است. فضای شعر می تواند حافظ ارزش ها و زبان باشد. همانطور که می دانید زبان فارسی توسط یک شاعر شیعی ایرانی حفظ شد. بنابراین آنچه با زبان شعر و هنر مطرح می شود، نسبت به صحبت های معمولی اثرگذاری دوچندان دارد و باید از این ابزار برای ترویج مفاهیمی مانند حجاب بهره برد.

قیومی در ادامه با بیان اینکه عنصر اصلی تربیت، زنان هستند و مردان وظیفه رزق حلال را برعهده دارند، گفت: در خاطرات امام موسی صدر آمده که وقتی در لبنان شاهد پذیرایی دختران عرب بود، ظرف پذیرایی را از یکی از دختران عرب گرفت و خودش این کار را انجام داد. وقتی از او پرسیدند، بیان کرد شان دختران بالاتر از این است. امام موسی صدر اولین مدارس شبانه روزی دخترانه را در لبنان راه اندازی کرد و اولین دارهای آهنی قالی را شهید چمران به لبنان برد. این دختران لبنانی درس می خواندند و قالی هم می بافتند. اکنون این افراد مادران حزب الله لبنان هستند. این نشان دهنده اهمیت تربیت مادران است.
 

وی با بیان اینکه کتاب «چتری برای حوا» با محوریت زن نگارش شده است، بیان کرد: ما برای دختران جوان نسل فعلی کم کاری کردیم وحواسمان نبود که باید برای دخترانمان کار کنیم. دختران ما پاک سرشت هستند و اگر گاهی مشکلاتی می بینیم به دلیل نبود محتوای مناسب از سوی ما است.

فرماندار تهران در پایان بیان کرد: امیدواریم با حضور افرادی مانند خانم نغمه مستشار نظامی این کمبودها پوشش داده شود و تولید این کتاب مقدمه ای برای کارهای بیشتر در حوزه عفاف و حجاب باشد. باید داستان های زیبا، رمان و ... با محوریت عفاف و حجاب بنویسیم. این مهم، عزم جدی می خواهد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور تخصص این کار را دارد و می تواند نویسنده های خوب ما را در این حوزه هدایت کرده و محتوای انبوهی در این خصوص تولید کند.

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

آثار تولیده شده درباره حجاب باید ناظر به چه مضامینی باشد؟

ابوالفضل اقبالی، مدیر اندیشکده زوج نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه در حوزه حجاب گفتارهای مبتنی بر استدلال و بحث و نظر کم نداریم و در این زمینه ادبیاتی غنی شکل گرفته است، عنوان کرد: ادبیات منطقی، استدلالی و نظری در این باره تولید شده و بنابراین در این باره منابع برای پاسخ گویی به شبهات است.

وی با تاکید بر اینکه فقدان و یا خلأ روایت درباره مفهوم حجاب داریم، بیان کرد: ما باید برای نسل جدید حجاب و زن را به گونه ای روایت کنیم که به جانشان بنشیند و بپذیرند؛ نگارش چنین کتاب هایی می تواند خلأ موجود را مرتفع کند.

اقبالی با طرح این سوال که آثار تولیده شده درباره حجاب باید ناظر بر چه مضامینی باشد، بیان کرد: حجاب عنصر کوچکی از منظومه سبک زندگی عفیفانه است که در نگاه اسلامی و ایرانی وجود دارد. ما باید پیرامون مسائل زندگی عفیفانه برای نسل جدید حرف بزنیم. وقتی آنها جای خودش بنشیند، حجاب هم در آن قطعه پازل قرار می گیرد و نیاز به این همه حرف نیست. یکی از موضوعات زندگی عفیفانه کرامت زن است. حجاب و سایر مسایل پیرامونی ناظر به تأمین کرامت زن است؛ بنابراین تامین کرامت زن سرریزش روی مسایل دیگر است.

وی ادامه داد: گرایش ناب به حجاب و پوشش اسلامی اول انقلاب چطور رخ داد؟ ادبیات امام خمینی درباره زن به شدت فاخر و متاثر از گذشته است. خطاب های امام درباره زنان ناظر به ارتقای جایگاه انسانی و عزت و کرامت زن مسلمان است. ایشان می گوید: «زنان رهبران این نهضت هستند». این گفتارها قبلا وجود نداشت و این ادبیات خرق عادت است. پس این ادبیات چند پله سطح گفت و گو درباره زن را  ارتقا می دهد. وقتی این کرامت برای زن خلق می شود، زن برای خودش مرزهای هویتی ایجاد می کند. عزت و کرامت مرز میان من و دیگری و من و نامحرمان ایجاد می کند.

اقبالی یادآور شد: انسان ها وقتی کرامتشان تامین می شود دیگر به امور حاشیه ای نمی پردازند. آن چیزی که مهم است، حفاظت و صیانت از عزت است. ما باید درباره این موضوع با زنان و دختران خود حرف بزنیم.

وی بیان کرد: انسان فطرتا به ایجاد حریم گرایش دارد و حجاب از مصادیق ایجاد حریم است. حریم‌ها در ساحت رفتار و ... هم هست. حریم از ارزش ها و هنجارهای ما در تعاملات اجتماعی حفاظت می‌کند. تعامل ما نیز تابع اصول و قواعدی است و حریم‌ها این اصول را ضمانت می‌کنند.

مدیر اندیشکده زوج  با بیان اینکه کتاب «چتری برای حوا» یک پرداخت هنری و جذاب درباره حجاب است، عنوان کرد: حجاب به ذات زیبایی های برای زن دارد چون نمادی از قدرت زن است و هویت انسانی است. حجاب قرار است گفت و گو میان زن و جامعه رقم بزند. زن در این نگاه می گوید من را با فضایل و انسانیت ببین نه با بدنم! ارزیابی تو درباره من باید ناظر به توانمندی ها و فضایلم باشد نه ظاهر من! پس شما باید بگویید این زن چه توانمندی دارد نه چه ظاهر زیبایی! حجاب قرار است این تغییر را رقم بزند.

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است


در ادامه این نشست نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی کشور که کتاب «چتری برای حوا» به اهتمام وی به چاپ رسیده است، گفت: این کتاب شامل اشعاری از شاعران معاصر است و بیش از بیست شعر در این کتاب آمده است. شاعرانی، چون رضا اسماعیلی، عارفه دقانی، الهام صفالو، فرشته شفقت، ماهرخ دوستی، میلاد عرفانپور، فاطمه نانی زاد، راضیه مظفری و... در این کتاب شعر دارند. این کتاب را نشر شاعران پارسی زمان منتشر کرده و مقدمه کتاب را آقای علیرضا قزوه نوشته است.

به گفته مستشار نظامی پیش از این نیز نشر شاعران پارسی زبان کتاب «حماسه گوهرشاد» را منتشر کرد و با توجه به واقعه تاریخی  گوهرشاد روی مقوله حجاب متمرکز است.

وی با بیان اینکه امیدوار است تولید این آثار پرتکرار باشد، افزود: اگر قرار باشد با موضوع عفاف و حجاب کاری انجام شود باید از منظر فرهنگ و به شکل زیربنایی باشد؛ چراکه اشعار، رمان، داستان و ... ابزارهای تاثیرگذار برای ترویج حجاب و عفاف به نسل جوان هستند.

این شاعر برجسته کشور در پایان سخنانش با قرائت یکی از اشعار چاپ شده خود در کتاب«چتری برای حوا»، گفت: امیدوارم هر فردی که برای آینده فرزندان ایران دغدغه دارد ما را در استفاده از ابزارهای هنری و فرهنگی مانند سرودن اشعار و ... یاری کند. نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در حوزه فرهنگی پیشران بوده است.

اونکه دشمن بهاره
زیربارون، وقت بوران
چترتو ازت میگیره
توی بی رحمی طوفان

تو گل باغ بهشتی
تو شقایق بهاری
حیفه پرپر بشی آسون
حیفه ساده کم بیاری

اونکه دشمن بهاره
تو رو ریحانه نمی خواد
تو رو زیر بال پاکی
مثل پروانه نمی خواد

دخترم فرشته ی من
روسریت تاج بهشته
خدا اسم دخترا رو
روی گلبرگا نوشته

تو همون ماهی که باید
به شب دنیا بتابی
تویی خورشیدی که باتو
شاده آسمون آبی

تو گل باغ بهشتی
تو شقایق بهاری
حیفه پرپر بشی آسون
حیفه ساده کم بیاری

در ادامه این نشست شاعران برجسته کشوری همچون رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، ایمان طرفه، لیلا حضرتی، ایرج قنبری، فاطمه نانی زاد، الهام نجمی، ماهرخ درستی، سمانه رحیمی، الهام صفالو، فرزانه قربانی، فریبا یوسفی و صامره حبیبی به قرائت اشعار چاپ شده خود در کتاب «چتری برای حوا» با موضوع عفاف و حجاب پرداختند.

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعری از رضا اسماعیلی:

زهرا نسبی، زنی زلال و روشن
فارغ ز کرشمه ی تن وپیراهن
با آینه و فرشته نسبت داری
تنپوش سپید نور داری بر تن

تو همسر آدمی، مبر از یادت
تو مادر عالمی، مبر از یادت
معصومۀ پاک و زهره زهرایی
تو روح مُکرمی، مبر از یادت

فارغ شو ز عشوه‌های تن تن تن تن
از نور بپوش؛ جامه و پیراهن
از مرز تنانگی گذر کن با عشق
آداب فرشتگی بیاموز، ای زن

دنیا به تتن تتن تتن افتاده
یعنی به سراشیبی تن افتاده
در کوچه ی ابتذال دنیا شیطان
با وسوسه در کمین زن افتاده

دنیاست و ابتذال تن تن تن تن
عریان شدن از نجابت پیراهن
اما تو فرشته غیرتی، می‌دانی
تن‌پوش تو عفت است و عصمت، ای زن

تو قلب زمین و قبله دل‌هایی
همزاد فرشته‌ای، خدا سیمایی
تنپوش سپید نور را بر تن کن
ای گوهر عشق! در صدف زیبایی

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعری از مصطفی محدثی خراسانی :

گر چه بیم نرسیدن دارد
بار عشق تو کشیدن دارد

یاد تو بالی اگر باز کند
سنگ هم شوق پریدن دارد

چون در آیینه تو را می‌بینم
چند روزیست دیدن دارد

یا دلی نیست در آفاق وجود
یا به ذکر تو تپیدن دارد

واژه از پاره دل داد به من
پس از این شعر شنیدن دارد

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعری از ایرج قنبری:

زن آیینه ای از حیا و شرف
چو دری ست پنهان شده در صدف

گل سرخ در هاله ای از حجاب
بود در دلش مهر بانوی آب

نگهبان میراث ستر و عفاف
به چشم ستم دشنه ای در غلاف

حیا جلوه ای از کمال زن است
حجاب آیه ای از جمال زن است

جهان را نباشد چو زن گوهری
به ظاهر بشر در حقیقت پری

جهان استوار از وجود زن است
گل مرد از تاروپود زن است

زنی که شد از چادر آراسته
خدا لطف خود را براو خواسته

خدا خواست زن مهربانی کند
جهان را چو گل باغبانی کند

گره خورده روح زنان با بهشت
فرشته جمالان نیکو سرشت

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعری از فریبا یوسفی:

لیلای بی‌مجنون شهری بی‌بیابان بود
خورشید پنهان‌مانده‌ای در هاله‌ای از دود
هر روز رنگ چشم‌هایش را عوض می‌کرد
اما نگاهش پشت لنزی کور می‌فرسود
شب‌ها که قرص صورتش یک ماه کامل بود
او در پناه قرص‌هایی خواب می‌آسود
زن، دختر خورشید بود آن شب که عاشق شد
فردا ولی آبستن رویای نامحدود
با رنگ و نقش آمیخت، دریا را ز خاطر برد
شد برکه‌ای راکد، دریغی تلخ، مرگی زود
او مادر فرداست هر امروز او  گنجی‌ست
دختر دلش دریاست، دریا، آخر هر رود
پرحوصله بود؛ سخت‌ها آسان شد
یک آن خندید دردها درمان شد
هر جا که شکست قامت مرد از جور
چون کوه که ایستاد زن، جبران شد

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعری از ایمان طرفه:                                            

شبیه کعبه شدی با سیاهِ روی سرت
فراتر از همه‌ی رنگ‌های دور و برت
خوشا سلیقه؛ که بالاتر از سیاهی نیست
بلند و فاخر و زیباست، ذوق معتبرت
«اگر چه حُسن‌فروشان به جلوه آمده اند»
تو شاهکاری و حُسن است کمترین هنرت
زنی توانگری و مرد دزد همسایه
چگونه بگذرد از گنج‌های سیم و زرت!؟
تگرگ و صاعقه و گردباد مشغولند
که چون نهال خزان‌دیده، بشکند کمرت
جنوب غربی من!   قصد غارت‌اندیشان
تجاوز است به خرما و نفت و نیشکرت
بجنگ با همه‌ی بادها که حفظ شود
زَر زنانگی‌ات، پشت مرز پُرگهرت
«سلامت همه آفاق در سلامت توست»
به هوش باش نیفتد دقیقه‌ای سپرت!  

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعری از فرزانه قربانی:

با معجرش عزت برای ما فراهم کرد
آن زن که پشت فتنه را با صبر خود خم کرد

هر بار که مادر گره بر روسری ام زد
آشفتگی های دلم را قرص و محکم کرد

من پیرو آن یاس خوشبویم که اعجازش
گلدان خالی را پر از گلهای مریم کرد

این بادهای فتنه توفان هم اگر باشند
با چنگ و دندان هستی ام را حفظ خواهم کرد

تا پهن شد روی سر من سایه ِ مهرش
شر بدی ها را چه راحت از سرم کم کرد

بابای من هر بار چادر مشکلی ام را دید
با چشم غرق گریه اش یاد محرم کرد

من در قفس بودم ولی بال و پر چادر
 دل را برای پرزدن هایم مصمم کرد

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعری از الهام صفالو:

چادرش را به روی چهره کشید
خاطرات از مقابلش رد شد
رفت تا سالهای دور و دراز
با پدر رهسپار مشهد شد

دختری بود شاد و بازیگوش
توی جاده مدام می خندید
دل او چون کبوتران پر زد
اولین بار تا حرم را دید

مادرش در میان صحن عتیق
شانه زد آبشار مویش را
پدرش روسری به دستش داد
بوسه زد چند بار رویش را

بوی گلهای باغ روسری اش
همه جا را بهشت تر کرده
با دو بال سفید روسری اش
دختر انگار پر در آورده

یک به یک خاطرات را طی کرد
از شب ازدواج هم رد شد
چند سالی گذشت و با همسر
ساکن آسمان مشهد شد

چشمهایش به دستهای امام
بعد این سالها دوا درمان
دامنش سبز شد به لطف کریم
دختری نام او شده : ایران

درخیالش دوباره رفت جلو
کوچه ها پر شده ز نامحرم
دست هرزه به سوی چادرها
خالی از زائر است گرد حرم

نعره زد یک نفر که :" آماده!
همه سمت هدف! " ... به خود آمد
محو شد خاطرات در ذهنش
 خیره شد بر طلایی گنبد

به امامش سپرد ایران را
در خیالش چقدر بوسیدش
اشهدی خواند و بوی یاس آمد
در لباس سفید می دیدش

زیر باران تیر گوهرشاد
بین گلبرگ لاله ها گم شد
سر روی زانوی امام گذاشت
صورتش غرق در تبسم شد

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعری از ماهرخ درستی:


دوست دارم که مادری باشم
مثل ام وهب شجاع و صبور
مثل ام البنین فدایی عشق
با صلابت، پر از شکوه و غرور


دختری کوچک است در دنیا
سهم من از تمام مادری ام
گاه گاهی شبیه یک گنجشک
می پرد در بهار روسری ام

زیر طاق اتاق کوچک خود
دور از هر چه خستگی و بدی
مُهر و تسبیح کربلا شده است
دلخوشی های یک دهه نودی

دخترم تا ابد بماند کاش
در صف عاشقان پاک و غیور
می شود رفته رفته آماده
با همین کودکان، سپاه ظهور

آرزو میکنم خدای بزرگ
بدهد باز هم به من فرزند
پسرانی مدافعان حرم
دخترانی شریف و غیرتمند

شیرمردان و شیرزن هایی
سر به سر، یک به یک فدای حسین
قطره هایی به وسعت باران...
گریه کن‌های روضه های حسین

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است


شعری از فاطمه نانی زاد:

نقشی از گل‌های آبی روی ایوان می‌کشد
آسمان‌ها را به آغوش خراسان می‌کشد

طرحی از فیروزه می‌ریزد به چشمان حرم
صحن گوهرشاد را در زیر باران می‌کشد

با پر چادرنمازش آسمان صبح را
دختر خورشید تا دربار سلطان می‌کشد

هوش از سر می‌برد عطر نسیم هر رواق
عشق را در هر قدم با خود خرامان می‌کشد

شهر دل‌گیر و پر از دلواپسی، بیداد، زور
غصه را هر گوشه‌ای پیدا و پنهان می‌کشد

بادها خاکستری‌تر، گرگرفته، داغ‌تر
این چه آشوبی‌ست دریا را به طوفان می‌کشد!؟

از شکوه صخره‌ها هرگز نکاهد ذره‌ای
از سر زن‌ها اگر چادر رضاخان می‌کشد
 
زیر چکمه می‌برد آیینه را این‌جا غزل
ریسه‌های اشک را هر سو پریشان می‌کشد

می‌دود فصل خزان در برگ‌وبار باغ‌ها
بر لب هر سوسن آسیمه‌سر جان می‌کشد

صحنه را آیات نور از هر طرف پر می‌کند
تیرگی از ظن خود، خط روی قرآن می‌کشد

نقش سرخی می‌نشیند روی کاشی‌های سبز
در حرم گل‌برگ‌های گل فراوان می‌کشد

خون این گل‌برگ‌ها در روزگاری دورتر
فاطمیون، زینبیون را به میدان می‌کشد

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعری از الهه نجمی:

بخوان ورق به ورق، خط به خطِ قرآن را
بخوان لطافت آیینه های ایمان را

بخوان از آیه ی نور و حجابِ مستوران
"شکوه بی مثلِ یک زن مسلمان را"

از آفتاب نهان در حیا چه می گوید
چه عاشقانه سروده کمالِ انسان را

گرفته نور از آیینه های کوثری اش
عفیفه ای که نهان داشت گوهر جان را

برای همسری و مادری به امر خدا
گرفته بال و پرش بی بهانه فرمان را

به چشم های لطیفش که مظهر عشق اند
خدا سپرده همیشه دعای باران را

خدا گرفته گواهش برای دینداری
اشاره کرده به مریم، به آسیه، آن را

حماسه است و لطافت، در اوج زیبایی
چقدر جلوه نموده خدای رحمان را

تورقی کن و در باغ آیه ها حس کن
شمیم عطر خدا، در گلابِ ریحان را

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است


شعری از سمانه رحیمی:

زبان این غزل از هر زمان زنانه تر است
زنی که نامش از این شعر شاعرانه تر است
زن از خیال فراتر از آب آینه تر
از آسمان سحر گاه  آسمانه تر است
دلش به وسعت دشت است مثل گندم زار
و از هرآنچه که دریاست، بیکرانه تر است
زن انعکاس صدای لطیف باران است
که از ترانه ی باران غمش ترانه تر است
همین که بغض دلش را به ابر بسپارد
کویرِ تشنه ی احساس، بی بهانه، تر است
و مادر است که جان می دهد به غنچه ی عشق
و مادر است که از عشق جاودانه تر است
زن است اسوه حجب و حیا و عفت و نور
گل نجابتش اینگونه سبز دانه تر است
به نام مادر و زن زندگی پر از معناست
زن است و  نامش از این شعر  شاعرانه تر  است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است


شعری از لیلا حضرتی:

به نام آن که هستی نام از او یافت

حدیث حسن تو تا بر سر زبان افتاد

میان خانه ی ما حرف آسمان افتاد

میان کوچه تو را دیدم و یقین کردم

جهان برای نگاهت به امتحان افتاد

عجب به چادر تو عطر عشق پیچیده

ز عطر آنکه در این رهگذار جان افتاد

همان که چادر خاکی میان کوچه دوید

همان که سایه نورش به این جهان افتاد

حجاب چشم تو جان را به انتظار کشاند

گذار چادرت امشب به روضه خوان افتاد

دل تمام آینه ها بر مدار عشق نشست

همینکه غنچه نگاهش به آن نشان افتاد

زبان شاعری از تو به استعاره رسید

به جان واژه نشست عاقبت نهان افتاد

حجاب آینه ها را به هم نزن که دعا

به واژه های دعا حاجتش عیان افتاد

با احترام لیلا حضرتی_استان البرز

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعری از صامره حبیبی:

با هرچه غلط‌گیر ادیت خواهی شد
با موشک نقطه‌زن ویزیت خواهی شد
اشغال زباله‌دان برایت کافی است
تو سیو نبودی و دیلیت خواهی شد

 

آیین رونمایی از کتاب «چتری برای حوّا» عصر روز شنبه ۱۴ مهرماه با برگزاری جشن امضا و تقدیر از نغمه مستشار نظامی، شاعر و مشاور دبیرکل نهادکتابخانه های عمومی کشور در حوزه شعر، ادب و محافل ادبی به جهت اهتمام در گردآوری اشعار و چاپ این اثر ارزشمند در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران پایان یافت.

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

شعر، ابزاری تاثیرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =