جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹

نایب رئیس اول مجلس در آیین افتتاح سه کتابخانه روستایی استان همدان مطرح کرد؛

اقدامات بسیار خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علی‌رغم کمبود اعتبارات

حمیدرضا حاجی بابایی

حمیدرضا حاجی بابایی در آیین افتتاح همزمان سه کتابخانه عمومی روستایی بانک پاسارگاد در استان همدان از اقدامات بسیار خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ترویج کتابخوانی، علی‌رغم کمبود اعتبارات، قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، آیین افتتاح همزمان سه کتابخانه عمومی روستایی بانک پاسارگاد در روستای توانه شهرستان نهاوند و روستاهای کوزره و دهپیاز شهرستان همدان روز پنج‌شنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ با حضور حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس اول مجلس؛ مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد؛ سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد؛ سیدجواد معینی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و سایر مسئولان استانی و مردم روستا برگزار شد.

تلاش برای دستیابی به جایگاه جهانی در حوزه کتابخوانی

حمیدرضا حاجی بابایی در این آیین گفت: خوشحالم در جلسه‌ای حضور پیدا کرده‌ام که مناسبت آن یک رویداد فرهنگی است.

وی ضمن تشکر از مدیریت بانک پاسارگاد برای مشارکت در احداث این کتابخانه‌ها اظهار داشت: وقتی یک بانک خصوصی به کار فرهنگی می‌پردازد و در حوزه کتابخانه‌سازی اقدام می‌کند، نشان از نگاه و اعتقاد مدیر آن مجموعه به کار فرهنگی دارد. از این اقدام بزرگ تشکر می‌کنم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بتوانیم در کشور به جایگاه جهانی در حوزه کتابخوانی برسیم، آن روز را باید جشن بگیریم و از همه بانیان آن برای دستیابی به این جایگاه تشکر کنیم.

وی با اشاره به اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه کتابخوانی، گفت: این نهاد، علی رغم کمبود اعتبارات، زحمات بسیاری برای ترویج کتابخوانی می‌کشد. امروز همه به کمک شما آمده‌اند و برای تحقق این هدف تلاش می‌کنند.

حاجی بابایی با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش درخصوص کتابخانه مدارس اظهار داشت: در دوره‌ای اقداماتی برای آموزش کتابداری و حفظ کتاب صورت گرفت تا به ازاء هر کلاس یک کتابخانه وجود داشته باشد که کار به شکل قوی محقق نشد.

وی با بیان اینکه روستای کوزره، بزرگترین روستای منطقه و مرکز دهستان است، افزود: مردم متدینی در این روستا زندگی می‌کنند. هنگام ورود به اینجا، از دیدن این کتابخانه از نظر نقشه و فضا لذت بردم.

نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه در بخش مرکزی این شهرستان، روستاهای بزرگی با جمعیت بالای ۳ هزار نفر وجود دارد که فاقد کتابخانه هستند، گفت: با همت نهادها و سازمان‌های مختلف در این روستاها کتابخانه عمومی احداث شود؛  ان‌شاءالله.

اقدامات بسیار خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علی‌رغم کمبود اعتبارات

پشتیبانی از اعضای کودک حافظ قرآن کریم تا مقطع دکتری 

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در این آیین گفت: کتابخانه، فرهنگ‌ساز است و بچه‌ها می‌توانند نواقص آموزشی خود را بدون اجبار برطرف کنند.

وی با اشاره به اهمیت انتخاب کتاب، گفت: هر کتابی را نباید در اختیار بچه‌ها قرار داد. در انتخاب کتاب‌ها می‌بایست دقت کرد. صرف جذابیت کتاب، ملاک نیست؛ کتاب خوب فرد را به سمت معنویت سوق می‌دهد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد افزود: پیشنهاد می‌دهم کتابداران با خلاقیت، برخی اشعار ایرانی را بر دیوار کتابخانه نصب کنند تا بچه‌ها با ادبیات ایرانی و مفاهیم عمیق آنها بیشتر آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه قرآن درس زندگی است، گفت: اگر فرزندان ما قرآن را خوب بفهمند، ما به بزرگترین ملت در دنیا تبدیل می‌شویم. اینجا قول می‌دهم هر کودکی که در کتابخانه حافظ قرآن شود، بنده مسئولیت تحصیل او را تا مقطع دکترا به عهده می‌گیرم.

اقدامات بسیار خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علی‌رغم کمبود اعتبارات

بازتعریف مفهوم «کتابخانه» برای دسترس‌پذیر کردن «کتاب»

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم گفت: کتاب کالای گرانی است. لذا برای مبارزه با این گرانی، و دسترس‌پذیر کردن مواد خواندنی، از جمله کتاب، راه‌هایی مطرح شده است. یکی، مراجعه به منابع دیجیتالی به ویژه برای کودکان و دانشجویان است. راه دوم، بازتعریف مفهوم کتابخانه است. عضو و امانت و ارجاع به متن مکتوب یکی از خدمات بی‌شماری است که در کتابخانه به مردم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر در برخی کتابخانه‌های نهادی بین ۴۰ تا ۶۰ نوع خدمت ارائه می‌شود، اظهار داشت: صرفاً برخی از آنها به متن مکتوب ارجاع می‌شود. فعالیت‌های فرهنگی کتاب‌محور یکی از مهم‌ترین خدمات کتابخانه‌ها برای گروه‌های مختلف سنی است که نیاز به ارجاع مستقیم به کتاب ندارد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد با اشاره به تعریف امروزی «دسترس‌پذیر بودن کتاب» در ایران و جهان گفت: امروزه اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی، «دسترس‌پذیر بودن کتاب» را صرفاً به معنای دسترسی به فیزیک کتاب در کتابخانه نمی‌دانند؛ زیرا کتابخانه را، نه فقط خانه کتاب و مجموع منابع اطلاعاتی مکتوب، که پایگاه اجتماعی می‌دانند. ما با مجموعه‌ای به نام کتابخانه روبرو هستیم.

وی افزود: ارائه همه این خدمات نیازمند فضای فیزیکی کتابخانه است و این درحالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ناپایداری منابع مالی مواجه است و در حوزه ساخت کتابخانه، تسهیل‌گر است.

میرعبداللهی تصریح کرد: در چنین موقعیتی، مشارکت صمیمانه، خردمندانه و آگاهانه نهادهایی چون بانک پاسارگاد می‌تواند به کمک نهاد و مردم بیاید و دسترس‌پذیری مردم به کتاب و ماده خواندنی را فراهم کند. این امر با شعار «دانایی‌محوری» نهاد و شعار «آنچه توانسته‌ایم، لطف خدا بوده است» بانک پاسارگاد همخوانی دارد.

وی ادامه داد: در حقیقت آنچه باعث نظریه‌پردازی و اقدام در حوزه اقتصادی می شود، نفع‌رسانی به مردم است که در تعریف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز این تعریف وجود دارد؛ لفظ عمومی، هم صفت مردم و هم صفت کتاب است. نهاد فرهنگی که انواع کتاب و انواع مردم، در کتابخانه یافت شود. این نسبت اقتصاد و فرهنگ، بنیاد و مرکز فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. این نهاد درحال حاضر متولی بیش از ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور است. ان‌شاءالله محصول این مشارکت‌ها و اقدامات را در آینده مردم ببینیم و هم باقیات الصالحاتی برای بانیان آن باشد.

اقدامات بسیار خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علی‌رغم کمبود اعتبارات

کتابخانه‌های عمومی همدان به مثابه پایگاه فرهنگی-اجتماعی

سیدجواد معینی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ضمن تشکر از همکاری همه مسئولان استانی برای احداث ۴ کتابخانه عمومی، گفت: امروز روز به یادماندنی در حوزه کتاب و کتابخوانی همدان به عنوان مهد تاریخ و تمدن کشور است. دو کتابخانه در منطقه کم‌برخوردار نهاوند، یکی در منطقه پای قلعه و دیگری در روستای توانه افتتاح شد.

وی افزود: با افتتاح این ۴ کتابخانه، تعداد کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان به ۲۸ باب افزایش پیدا کرده و تعداد کتابخانه‌های عمومی استان به ۱۲۳ باب می‌رسد. تعداد کتابخانه‌های پاسارگادی استان به ۱۲ باب ارتقا پیدا می‌کند که از زحمات مدیرعامل بانک پاسارگاد قدردانی می‌کنم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه با اشاره به آمار بالای مشارکت مردم در برنامه‌های فرهنگی به ویژه جشنواره کتابخوانی رضوی و مطالبه مردم همدان برای افزایش کتابخانه‌ها، گفت: در استان همدان مسئولان ارشد، از جمله آقای حاجی بابایی، همگام با توجه به مسائل حوزه اقتصادی، دغدغه فرهنگ و کتابخوانی نیز دارند.

وی در ادامه به خدمات متنوع کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این کتابخانه‌ها به مثابه پایگاه فرهنگی-اجتماعی، پاتوقی فرهنگی برای سوادآموزی، برگزاری برنامه‌های قرآنی و ادبی و محلی برای هدایت و تکامل جامعه باشد.

گفتنی است، کتابخانه روستای کوزره با ۲۵۰ مترمربع زیربنا و کتابخانه روستای دهپیاز با ۱۸۰ مترمربع در شهرستان همدان و کتابخانه روستای توانه با ۲۰۰ مترمربع زیربنا در شهرستان نهاوند توسط بانک پاسارگاد ساخته شده و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تجهیز آن را انجام داده است.

اقدامات بسیار خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علی‌رغم کمبود اعتبارات

اقدامات بسیار خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علی‌رغم کمبود اعتبارات

اقدامات بسیار خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علی‌رغم کمبود اعتبارات

اقدامات بسیار خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علی‌رغم کمبود اعتبارات

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 6 =