چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴

مدیرکل بهزیستی لرستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی «عصای سفید»؛

عصای سفید را می توان پرچم استقلال نابینایان قلمداد کرد

مدیرکل بهزیستی لرستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی «عصای سفید»

مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید (نابینایان) با حضور مدیرکل بهزیستی لرستان و جمعی از روشندلان در کتابخانه مرکزی خرم آباد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان، همزمان با روز جهانی عصای سفید(۱۵ اکتبر)، مراسم گرامیداشتی با حضور همایون عمودیزاده، مدیرکل بهزیستی؛ اسماعیل مریدی نزاد، مدیرانجمن نابینایان استان؛ نصرت الله امیری خواه، سرپرست کتابخانه مرکزی و جمعی از روشندلان در کتابخانه مرکزی خرم آباد برگزار شد.

عصای سفید را می توان پرچم استقلال نابینایان قلمداد کرد

مدیرکل بهزیستی لرستان در این نشست با بیان اینکه ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر ماه به عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید نامگذاری شده است، گفت: این روز به منظور توجه به نیازهای افراد نابینا و بزرگداشت شأن و کرامت و منزلت اجتماعی نابینایان و همچنین پاسداشت دستاوردهای این عزیزان هر سال در این تاریخ گرامی داشته می‌شود.

همایون عمودی زاده با تاکید بر اینکه دولت موظف است نابینایان و دیگر معلولان جسمی را برای شرکت در امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تشویق کرده و زمینه اشتغال آنان را فراهم کند، تصریح کرد: قانون عصای سفید، تصویری جدید از نابینایان در جامعه ترسیم می‌کند و از افراد نابینا می‌خواهد به منظور حمایت از منافع خود از تمام مفاد این قانون مطلع باشند. در میان وسایل کمک حرکتی نابینایان می‌توان عصای سفید را به عنوان پرچم استقلال آنان قلمداد کرد.

وی اظهار داشت: البته این ابزار حرکتی سودمند در صورتی از کارایی برخوردار خواهد بود که نارسایی‌های فیزیکی محیط زندگی افراد نابینایان تقلیل یابد یا به طور کلی حذف شود. بنابراین علاوه بر توجه به مسائل عاطفی و احساسی ضروری است زمینه‌ای برای تردد آسان و دسترسی این عزیزان نیز فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی لرستان ادامه داد: توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی از مهم ترین اهداف سازمان بهزیستی به شمار می‌رود. در استان لرستان ۸۶۴۹ نفر دارای آسیب بینایی با درجه خفیف، متوسط، شدید و خیلسی شدید هستند.

عمودی زاده گفت: نگرش جامعه نسبت به نابینایان عزیز و برداشت آنها نسبت به خود که متاثر از فرهنگ و برخورد جامعه است، نقش بسیار مهمی در تشکیل انگیزه‌ها و توسعه و رشد استعدادهای نابینایان دارد. بنابراین جامعه، مدرسه و خانواده مسئولیت خطیری در زمینه ایجاد و تقویت انگیزه‌های بالنده در نابینایان دارد. اگر فرد نابینا خود را باور داشته باشد، می‌تواند با وجود نابینایی به موفقیت‌های فراوان نائل شود.

گفتنی است، این مراسم با شعر خوانی، داستان خوانی، نمایش کلیپ و اهدای هدایایی از طرف مدیرکل بهزیستی استان به نابینایان خاتمه یافت.

عصای سفید را می توان پرچم استقلال نابینایان قلمداد کرد

عصای سفید را می توان پرچم استقلال نابینایان قلمداد کرد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =