به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، فصلنامه «تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی» طی فراخوانی از پذیرش مقاله علمی- پژوهشی در حوزه «خواندن» برای انتشار در این فصلنامه خبر داد.
محورهای موضوعی مقالات ویژهنامه «خواندن» فصلنامه عبارت است از:
ـ مفاهیم پایه در «مطالعات خواندن»: چیستی خواندن، نظریههای خواندن، سرانه مطالعه و...؛
ـ بررسی پژوهشها در حوزه خواندن در ایران؛
ـ بررسی پژوهشها در حوزه خواندن در جهان؛
ـ جامعهشناسی خواندن: خواندن به عنوان کنش اجتماعی و...؛
ـ خواندن و مسائل اجتماعی: تأثیرات اجتماعی خواندن، نقش خواندن در کاهش نابرابریهای اجتماعی، خواندن و توسعه اجتماعی، خواندن و سبک زندگی ایرانی و...؛
ـ خواندن از منظر روانشناسی: خواندن به عنوان رفتار، نقش خواندن در توسعه مهارتهای شناختی، خواندن و سلامت روان، اختلالات خواندن، خواندن و یادگیری، کتابدرمانی، خواندن از دیدگاه روانشناسی رشد و...؛
ـ عادات خواندن کاربران: بررسی عادات خواندن ایرانیان، عادات خواندن در دنیای دیجیتال و...؛
ـ خواندن دیجیتالی: گونههای تأثیر فناوریهای دیجیتال بر خواندن، خواندن الکترونیکی و کتابهای دیجیتال، چالشها و فرصتهای خواندن دیجیتالی، تأثیرات خواندن دیجیتالی بر عادات خواندن، خواندن دیجیتالی و فرایندهای شناختی و...؛
ـ خواندن و هوش مصنوعی: تأثیرات هوش مصنوعی بر خواندن و عادات خواندن، هوش مصنوعی و دسترسی به منابع خواندن، خواندن و سواد هوش مصنوعی و...؛
ـ خواندن و محیط زیست: نقش خواندن در افزایش آگاهیهای زیستمحیطی و ترویج پایداری زیستمحیطی و...؛
ـ خواندن و سلامت جسمانی: تأثیرات خواندن بر سلامت جسمانی و پیشگیری و کاهش بیماریها و...؛
ـ خواندن و اوقات فراغت: جامعه شناسیِ ابعاد اوقات فراغت و خواندن و...؛
ـ خواندن و سواد بصری: نقش سواد بصری در فرایند خواندن، تأثیر تصویر و گرافیک بر خواندن، آموزش سواد بصری از منظر مهارت خواندن و...؛
ـ آینده خواندن و منابع مکتوب: آینده خواندن، نقش منابع مکتوب در آینده (فرصتها و چالشها) و...؛
ـ شیوههای آموزش و ترویج خواندن: روشهای نوین آموزش خواندن، برنامههای ترویج خواندن در مدارس، برنامههای ترویج خواندن در کتابخانههای عمومی، نقش معلمان و کتابداران در ترویج خواندن، چالشهای کتابخانههای عمومی در ترویج خواندن، راهکارهای مقابله با چالشهای خواندن در کتابخانههای عمومی، بازیوارسازی خواندن، نمونههای موفق بازیوارسازی خواندن در ایران و جهان و... .
اندیشمندان، پژوهشگران و صاحبنظران علاقهمند به مشارکت در این ویژهنامه میتوانند اصل مقالات را تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ از طریق وبسایت نشریه به نشانی https://publij.ir ارسال کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پست الکترونیک journal@iranpl.ir و شماره تماس ۶۶۷۳۵۷۲۹ ـ ۰۲۱ (داخلی ۲۰۷۱) در دسترس است.
گفتنی است، انتشار فصلنامه علمی «تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی» به مدیرمسئولی مهدی رمضانی (دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور) و سردبیری منصور کوهی رستمی (دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز) انجام میشود. این فصلنامه دارای رتبه «الف» در ارزیابی نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و چارک دوم در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است و در مباحث عام رشته علم اطلاعات و دانششناسی، کتابخانههای عمومی و مطالعات خواندن مقاله علمی ـ پژوهشی میپذیرد.
ارسال نظر