به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان لرستان، حجتالاسلام علیاکبر سبزیان، سرپرست ادارهکل کتابخانههای عمومی استان لرستان با هدف توسعه همکاریها و تبریک انتصاب، با سیدعیسی سهرابی، مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان دیدار و گفتگو کرد.
سرپرست ادارهکل کتابخانههای عمومی لرستان در ابتدای این دیدار، ضمن تبریک انتصاب سهرابی و آرزوی موفقیت برای وی در مسئولیت جدید، گفت: آموزش و پرورش و کتابخانههای عمومی، اهداف مشترک و مشابه دارند و برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی باید روی دانشآموزان تمرکز کرد و این مهم با تعامل و همکاری نزدیک دو سازمان تحقق خواهد یافت.
حجتالاسلام علیاکبر سبزیان ضمن بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از اعضای اصلی انجمن کتابخانههای عمومی بوده و در پیشبرد اهداف آن نقش مؤثری دارد، اظهارداشت: آموزش و پرورش، قشر بزرگی از جامعه را تحت پوشش قرار داده و ظرفیت قابل توجهی در ترویج فرهنگ مطالعه دارد. میتوان از این ظرفیت در ایجاد احساس نیاز به مطالعه بین تمامی اقشار استفاده کرد. دانشآموزان بخش مهمی از اعضای کتابخانههای عمومی استان را تشکیل میدهند و توسعه فعالیتهای فرهنگی، بسیار لازم و ضروری است.
وی در پایان، با اشاره به اهداف مشترک دو نهاد کتابخانههای عمومی و آموزش و پرورش، بر اهمیت همافزایی در انجام فعالیتهای فرهنگی و کتابخوانی تأکید کرد.
در ادامه، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: آموزش و پرورش، مجموعهای از ارزشهای علمی، عملی، هنری، اجتماعی و اخلاقی است و به وسیله همین ارزشها است که تمام فعالیتها مورد سنجش قرار میگیرد و ارزشیابی میشود. پس از نهاد اولیه تعلیم و تربیت یعنی خانواده، مدرسه وظیفه انتقال این ارزشها را به صورت مستقیم و غیرمستقیم برعهده دارد. ایجاد علاقه و عادت به مطالعه، وظیفه مشترک خانواده و مدرسه است. مدرسه، به عنوان نهاد اصلی پیادهسازی و مکان اجرای فلسفه آموزش و پرورش، نقش پر رنگی در فرهنگسازی دارد.
سیدعیسی سهرابی ادامه داد: برای ایجاد عادت مطالعه، لازم است برنامه درسی، روش تدریس و حتی فضای فیزیکی متناسب با این هدف ارزشمند مورد بارنگری قرار گیرد. فراگیری ارزشهای آموزشی و فرهنگی از راه مشاهده، تقلید و شرکت در فعالیتهای اجتماعی اتفاق میافتد.
سهرابی، با بیان اینکه ارتباط مدارس و کتابخانههای عمومی باید بیشتر شود، تاکید کرد: مطالعه و کتابخوانی در اسناد بالادستی مانند سند برنامه درسی ملی، سند تحول بنیادین و همچنین در اهداف دورههای تحصیلی مورد تاکید است. اولین شرط در این زمینه توجه به کتابخانههای مستقل و کتابخانههای کلاسی و غنا بخشیدن به آنها است.
ارسال نظر