یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲

زهرا رجایی، کتابدار نمونه کتابخانه نهادی؛

صبر، مهربانی و مهارت برقراری ارتباط، لازمه کار کتابداری است

رجايي

کتابدار کتابخانه علامه میرداماد خمینی‌شهر اصفهان گفت: کار در کتابخانه عمومی، کتابدار را با گروه‌های مختلف سنی مرتبط می‌کند؛ لازمه تداوم این ارتباط آگاهی از اصول و مهارت‌های ارتباطی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، زهرا رجایی، کتابدار کتابخانه علامه میرداماد خمینی‌شهر استان اصفهان، در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان کتابدار نمونه نهادی معرفی شد.

رجایی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در کتابخانه علامه میرداماد خمینی‌شهر استان اصفهان گفت: در کتابخانه ما برنامه‌ریزی و ارائه خدمات کتابخانه‌ای برای مخاطب کودک و نوجوان در اولویت قرار دارد. قصه‌گویی، بلند خوانی، جمع خوانی، نشست‌های معرفی کتاب، کلاس‌های آموزشی و نیز حضور در مدارس برای برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان از فعالیت‌های مستمر کتابخانه است.

وی ادامه داد: علاوه بر این به‌منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی با مراکز فرهنگی مجاور کتابخانه همچون مدارس، حوزه‌های علمیه، مهدهای کودک، اداره اوقاف و ... به‌خوبی تعامل برقرار کرده‌ایم و تاکنون برای هر یک از این مراکز برنامه‌های ویژه‌ای برگزار شده است. این ارتباطات همچنین منجر به جذب خیرین و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای کمک به کتابخانه شده است.

رجایی در معرفی اقدامات خلاقانه این کتابخانه گفت: طرح معرفی مشاغل ویژه گروه سنی کودک و نوجوان با هدف آشنایی این گروه سنی با حرفه‌های گوناگون تاکنون در چند نوبت برگزار شده است. با اجرای این طرح، نمایندگانی از مشاغل مختلف به همراه ابزار کار آن شغل در کتابخانه حضور یافتند و با معرفی ابعاد مختلف شغل خود و نیز کتاب‌هایی در آن زمینه،‌ اعضای کتابخانه را با حرفه خود آشنا کردند. این طرح با استقبال چشمگیر اعضا و نیز مدارس روبه‌رو شد و بنا به درخواست مسئولین مدارس مجدداً برگزار خواهد شد.

کتابدار کتابخانه علامه میرداماد خمینی‌شهر با اشاره به تأثیر مطالعه در رشد شخصیت کودک و نوجوان گفت: به اعتقاد من بچه‌ها هرقدر بیشتر مطالعه کنند و با شخصیت‌ها و داستان‌های مختلف آشنا شوند، ابعاد وسیع‌تری از زندگی را زیسته‌اند و می‌آموزند که در شرایط گوناگون چگونه تصمیم بگیرد. درواقع با مطالعه کتاب تجربه زندگی به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی صبر، مهربانی و مهارت برقراری ارتباط را لازمه کار کتابداری دانست و گفت: کار در کتابخانه عمومی، کتابدار را با گروه‌های مختلف سنی مرتبط می‌کند؛ لازمه تداوم این ارتباط آگاهی از اصول و مهارت‌های ارتباطی است. درواقع شیوه صحیح برقراری ارتباط در کنار ارائه خدمات متنوع کتابخانه‌ای، ضامن استمرار در مراجعه مخاطب به کتابخانه است.

رجایی که ۵ سال است به عنوان کتابدار در نهاد کتابخانه های عمومی کشور فعالیت می کند، با یادآوری خاطراتی شیرین از سال‌های خدمت خود، گفت: هر روز کاری در کتابخانه عمومی خاطره است چرا که دیدن اشتیاق کودکان در برخورد با منابع جدید و رغبت آنان به حضور در فعالیت‌های جمعی کتابخانه، انگیزه کار را دوچندان می‌کند.

گفتنی است، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۶ با تقدیر از فعالان عرصه کتابخوانی در تالار وحدت برگزار شد.

برچسب‌ها