نمایش همه
  • هوش مصنوعی در کتابخانه ۱۴۰۳-۰۶-۱۷ ۱۷:۴۴

    یادداشت معاون پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خبرآنلاین؛

    هوش مصنوعی در کتابخانه عمومی: چند ملاحظه انتقادی

    رسیدن به یک تعریفِ دست‌کم واحد و جامع، از این نظر مهم است که تعریف در این جا فقط کنشی ذهنی و مربوط به حوزه مفاهیم و معلومات تصوری نیست (دیدگاه صرفاً منطقی)، بلکه موضع و موقعیت ما را در مقام اجرا و عمل نیز بازنمایی می‌کند و، با تبیین مفاهیم کلیدی موضوع و رفع ابهام از آنها، راه را بر مجادلات غیرواقعی و بی‌حاصل می‌بندد و، به نوعی، معنا تولید می‌کند.

  • شهید سیدابراهیم رئیسی در مراسم غبارروبی حرم مطهر رضوی ۱۴۰۳-۰۴-۰۷ ۱۰:۰۲

    یادداشت مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت چهلمین روز شهادت آیت‌الله رئیسی؛

    در آغوش رضا(ع)

    یادداشت مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به مناسبت چهلمین روز شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، پنج‌شنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۳ در روزنامه فرهیختگان منتشر شده است.

  • خواهری که دلتنگ برادر بود ۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۳۹

    یادداشت مسلم ناصری و دلنوشته اعضای کتابخانه عمومی یادگار امام (ره) قم؛

    خواهری که دلتنگ برادر بود

    مسلم ناصری، نویسنده کودک و نوجوان در جلد هفدهم کتاب «هدهدسفید»، یادداشتی با عنوان «خواهری که دلتنگ برادر بود» منتشر کرده است که بخشی از آن به دلنوشته های اعضای کتابخانه عمومی یادگار امام (ره) از لحظه های خوش زیارت حرم حضرت معصومه (س) اختصاص دارد.

  • جلد هفدهم کتاب هدهد سفید ۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۱۴:۰۶

    یادداشت/

    هدهد سفید؛ کتابی از نوجوانان و برای نوجوانان

    هفدهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» به تازگی رونمایی شد. رویکرد این کتاب، توجه به مخاطب است. مهم‌ترین نشانه از این توجه، در استفاده از آثار مخاطبان نوجوان در محتوای این کتاب نهفته است؛ به طوری که حدود نیمی از محتوای کتاب توسط خود مخاطبان تولید می‌شود.

  • جعفر سبحانی ۱۴۰۲-۰۸-۲۴ ۱۵:۲۵

    آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار:

    کتابداران، شایسته‌ترین افراد در حلقه اتصال کتاب و انتشار آگاهی و معرفت حقیقی هستند

    آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شیعه و اساتید حوزه علمیه قم در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نوشت: خادمان ساحت کتاب و کتابخوانی که در گنجینه های معرفت و کتابخانه های عمومی، مشغول تلاش به پژوهشگران و کتابدوستان می باشند، شایسته ترین افرادی هستند که می توانند با شناسایی خلاها و نیازهای عموم مردم، حلقه اتصالی بین کتاب و انتشار آگاهی و معرفت حقیقی باشند.

  • بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه مرکزی یزد - کراپ‌شده ۱۴۰۲-۰۸-۲۳ ۰۹:۴۶

    یادداشت دبیرکل نهاد در روزنامه ایران/

    کتاب و کتابخوانی: مسئله این است!

    هرساله در این ایام موضوع کتاب و کتابخوانی را سرِ دست می‌گیریم، در جامعه مطرح می‌کنیم و به آن بها می‌دهیم. این اتفاقی مغتنم و مبارک است و قطعاً اثرگذار خواهد بود. البته مسئله کتاب و کتابخوانی، به این یک هفته ختم نخواهد شد؛ این هفته شروع داستان کتابخوانی است؛ ماجرایی که باید در طول سال به آن شاخ و برگ دهیم و در هفته کتاب میوه‌هایش را بچینیم و از برکات آن به نیکی یاد کنیم.

  • امام خمینی (ره) در قاب تصویر - از ولادت تا رحلت ۱۴۰۲-۰۸-۲۱ ۱۳:۲۱

    مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی یادداشتی در خبرگزاری ایرنا نوشت:

    امام خمینی(ره) با آرمان‌هایش زنده است

    ادای احترام و تجدیدمیثاق با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یک حرکت نمادین است، اما برای ما دست‌اندرکاران هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران یک کار نمایشی نیست؛ بلکه یک قرار سالیانه و سنگ نشانه‌ای برای گم نشدن راه، ارزیابی مسیر طی شده و تنظیم مجدد جهت‌گیری‌ها با اهداف اصلی و اصیل انقلاب اسلامی و آرمان‌های بنیان‌گذار آن است.

  • مخزن كتابخانه مركزي پارك شهر تهران ۱۴۰۲-۰۸-۰۷ ۱۵:۴۵

    یادداشت/

    به سوی «مجموعه‌سازی پیشرو»

    ماریه رحیمی، کارشناس‌مسئول تأمین منابع اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، با انتشار یادداشتی در فرهیختگان آنلاین به نقش مجموعه‌سازی کتابخانه‌های عمومی در توسعه کسب‌وکارهای کوچک پرداخت.

  • سعید معیدفر ۱۴۰۲-۰۸-۰۱ ۰۸:۲۵

    یادداشت رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در روزنامه اعتماد/

    دروازه نظام آموزشی کارآفرین

    سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در یادداشتی با عنوان «دروازه نظام آموزشی کارآفرین» که ۱ آبان ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۶۰۹ روزنامه اعتماد منتشر شد، درنگی بر کارکرد کتابخانه های عمومی داشته است.

  • اختتامیه جشنواره طعم کتاب با عشایر ۱۴۰۲-۰۷-۳۰ ۰۸:۴۸

    یادداشت علی عربی در روزنامه فرهیختگان/

    «دانش محلی»؛ دروازه ورود به کارآفرینی

    علی عربی استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک با انتشار یادداشتی در روزنامه فرهیختگان به نسبت میان دانش محلی، کارآفرینی و کتابخانه‌های عمومی پرداخت.

  • سالن مطالعه کتابخانه مرکزی مشهد ۱۴۰۲-۰۷-۲۴ ۱۹:۴۱

    یادداشت معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در همشهری آنلاین/

    «خواندن» به چه کار می‌آید؟

    سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در آستانه برگزاری همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک با انتشار یادداشتی در همشهری آنلاین، به بررسی مفهوم «خواندن» و نتایج حاصل از تفاسیر گوناگون آن پرداخته است.

  • منصور کوهی رستمی ۱۴۰۲-۰۷-۲۴ ۱۹:۱۰

    یادداشت رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران/

    کسب‌وکارهای کوچک: چرا کتابخانه‌های عمومی؟

    منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران، در آستانه برگزاری همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک با انتشار یادداشتی در خبرگزاری خبرآنلاین به تبیین نسبت میان کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک پرداخت.

  • کتابخانه سیار ۱۴۰۲-۰۷-۲۳ ۱۷:۵۱

    نگاهی به کتابخانه سیار قاصدک مهربانی ایلام؛

    سیار، اما ماندگار

    سعید محمودی، کارشناس فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در یادداشتی به کتابخانه سیار و کارکردهای آن پرداخت.

  • احمد شعبانی ۱۴۰۲-۰۷-۱۵ ۱۴:۴۹

    احمد شعبانی در خصوص همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب وکارهای کوچک» تأکید کرد؛

    انتقال حس همیاری‌های فرهنگی از طریق اقتصادی به جوانان این مرز و بوم

    استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان طی یادداشتی در خبرگزاری تسنیم با اشاره به همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» گفت: طعم همیاری های فرهنگی از طریق اقتصادی به جوانان این مرز و بوم با برگزاری این همایش انتقال می یابد.

  • حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه مرکزی پارک شهر در حاشیه جشنواره هدهد سفید ۱۴۰۲-۰۷-۱۵ ۱۰:۲۰

    یادداشت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در روزنامه همشهری؛

    سرمایه‌گذاری برای کودکان

    یادداشت مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با محوریت هفته ملی کودک، ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ در صفحه نخست شماره ۸۹۰۳ روزنامه همشهری منتشر شد.

  • دفاع مقدس ۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۱۰:۰۰

    یادداشت مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل در روزنامه فرهیختگان/

    دفاع از «دفاع مقدس»

    محمدمهدی زرافشان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل در یادداشتی که دوشنبه ۳ مهرماه ۱۴۰۲ در روزنامه فرهیختگان منتشر شده است، نوشت: مناسبت‌های تقویمی تلنگری است برای توجه به یک موضوع و جلوگیری از فراموشی در روزمرگی. اما باید دانست که این مناسبت‌ها فصل برداشت اقدامات این حوزه در طول سال است وگرنه برای مسئولان و مجریان، در این تقویم پرمناسبت، تبدیل به قالبی بدون محتوا، تکراری ملال‌آور و پوستر و بنری تکراری می‌شود (و ‌ای بسا که در مواردی شده باشد.)

  • کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد ۱۴۰۲-۰۷-۰۱ ۰۹:۲۰

    یادداشت/

    کسب‌وکارهای کوچک، فرصتی برای نقش‌آفرینی کتابخانه‌های عمومی در بستر اجتماعی

    محمدرضا بدیع زادگان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد طی یادداشتی در روزنامه خراسان رضوی حمایت کتابخانه ها از کسب‌وکارهای کوچک را فرصتی برای نقش‌آفرینی کتابخانه‌های عمومی در بستر اجتماعی دانست.

  • مخزن کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران ۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۶:۵۳

    یادداشت/

    کتابخانه‌های عمومی و حکمرانی داده‌ها

    سیدجمال حقیرالسادات، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی طی یادداشتی در خبرگزاری دانشجو داده ها را نقطه اشتراک کتابخانه ها و کسب و کار دانست که تعامل این دو با محوریت داده برای هر دو نهاد خلق ارزش خواهد کرد.

  • کتابخانه مرکزی خرم آباد ۱۴۰۲-۰۶-۲۸ ۱۰:۴۷

    یادداشت/

    عمومی‌سازی فرهنگ «کسب‌وکارهای کوچک» در بستر «کتابخانه‌های عمومی»

    مدیرکل کتابخانه های عمومی استان چهارمحال و بختیاری با انتشار یادداشتی در خبرگزاری مهر حضور و فعالیت کارآفرینانِ کسب و کارهای کوچک در دل کتابخانه های عمومی را عاملی برای تبدیل این مراکز به گسترده ترین شبکه آموزش و ارائه خدمت به کسب و کارهای کوچک و محلی دانست.

  • نغمه مستشار نظامی ۱۴۰۲-۰۶-۲۸ ۰۹:۱۹

    یادداشت دبیر شورای ادبی نهاد در تسنیم به مناسبت روز شعر و ادب پارسی؛

    فعالیت ۶۷۰ محفل ادبی برای ترویج ادبیات فارسی و پرورش استعدادها

    نغمه مستشار نظامی، شاعر و دبیر شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به مناسبت ۲۷ شهریورماه، روز شعر و ادب پارسی با انتشار یادداشتی در خبرگزاری تسنیم به ظرفیت‌های محافل ادبی پرداخته است.

  • مهدی رمضانی ۱۴۰۲-۰۶-۲۲ ۱۱:۵۷

    دبیرکل نهاد در پیام تصویری به «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» عنوان کرد؛

    پیش‌گامی کتابخانه‌های عمومی برای رفع نیازهای کسب‌وکارهای کوچک

    دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با در پیامی تصویری به همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» تأکید کرد: ما معتقدیم که کتابخانه‌ عمومی با توجه به مأموریت خود می‌تواند پیشقدم رفع نیاز کسب‌وکارها در زمینه­‌های عمومی­‌سازی و ترویج، حمایت و پشتیبانی، و آموزش و یادگیری شود.

  • یادداشت ۱۴۰۲-۰۶-۱۴ ۰۹:۵۱

    یادداشت مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در روزنامه ایران؛

    المسافر کالمجنون

    مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در یادداشتی که سه شنبه ۱۴ شهریورماه 1402 در روزنامه ایران منتشر شد نوشت: امسال برای دومین بار به بهانه برپایی موکب کتابخانه‌های عمومی مرور کردم مرزهای کشورم به مقصد عراق را. کتابدارانی که حالا پا از کتابخانه بیرون گذاشته‌اند و برای فرصت حضور در این خیمه و خدمت به زائران گوی سبقت از هم می‌ربایند و حال خوب ذخیره می‌کنند. خوان گسترده «رحمه‌الله الواسعه» اینجا هم نمود دارد.

  • محسن جبارنژاد ۱۴۰۲-۰۵-۲۱ ۰۹:۵۹

    یادداشت/

    کتابخانه‌های عمومی حامیان عدالت اقتصادی

    محسن جبارنژاد، دبیر اجرایی دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی امروز شنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۲ طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: یکی از راه‌های غلبه بر محرومیت اجتماعی و نتیجتا حرکت به سمت عدالت اجتماعی و خاصه عدالت اقتصادی، حمایت کتابخانه‌های عمومی از کسب‌وکارهای کوچک است.

  • یادداشت ماهره عاشقی معاف ۱۴۰۲-۰۵-۱۲ ۱۱:۲۴

    یادداشت کتابدار گیلانی در فصلنامه صنوبر؛

    از کتابخانه شاندرمن تا حفظ محیط زیست

    یادداشت ماهره عاشقی معاف، کتابدار کتابخانه عمومی شهید مطهری شاندرمن استان گیلان با موضوع «حفظ محیط زیست» در فصلنامه صنوبر منتشر شد.

  • پرده خوانی ۱۴۰۲-۰۵-۰۸ ۱۳:۴۱

    روایت/

    هفتادودو قصه‌ی پرغصه

    هفتادودو قصه‌ی پرغصه، روایت کوتاهی است با موضوع پرده خوانی که به قلم مریم شجاعی پور در شانزدهمین جلد کتاب هدهد سفید منتشر شده است.

  • کتابخانه عمومی ۱۴۰۲-۰۵-۰۴ ۱۳:۰۱

    یادداشت/

    نقش کتابخانه‌های عمومی در «فرهنگ‌سازی»

    مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در نوشتاری در خبرگزاری ایسنا امروز چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ به نقش کتابخانه‌های عمومی بر فرهنگ‌سازی پرداخته است.

  • یادداشت رستمی ۱۴۰۲-۰۴-۱۹ ۱۲:۳۸

    یادداشت محمد رستمی به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان؛

    من هم کودکی از کودکان اویم

    فعال فرهنگی و اجتماعی و عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان چرداول طی یادداشتی نوشت: آذر یزدی برای همه کودکان این کشور در حکم پدری مهربان بود و ما هم بسان طفلک او

  • بخش کودک و نوجوان مرکزی همدان ۱۴۰۲-۰۴-۱۸ ۱۱:۲۰

    یادداشت دبیرکل نهاد در خبرگزاری تسنیم به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان/

    ما هستیم تا بچه‌ها کتاب بخوانند

    کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان همواره از پرامانت‌ترین رده‌های کتاب در کتابخانه‌های عمومی هستند و باید نسبت به دغدغه‌های کتابخوانی این گروه سنی توجه ویژه‌ای شود؛ اما نکته مهم اینجاست که در حوزه نوجوان فقر منابع داریم.

  • نمایشگاه کسب و کار ۱۴۰۲-۰۴-۱۸ ۱۰:۰۰

    یادداشت/

    کتابخانه، خانه‌ای نو برای کسب‌وکارهای کوچک

    میرحامد هاشمی مجد کارشناس آمار و پژوهش اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در یادداشتی که در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار داده است کتابخانه عمومی را نهادی دانسته است که از دل جامعه خود بر می‌خیزد و خدماتش را در اختیار همان جامعه قرار می‌دهد.

  • ن و القلم ۱۴۰۲-۰۴-۱۴ ۱۵:۴۷

    دبیرکل نهاد در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز قلم عنوان کرد؛

    رسالت نویسندگان، به مثابه «فریضه‌ای فرهنگی»

    مهدی رمضانی دبیرکل نهاد به مناسبت ۱۴ تیرماه روز قلم در یادداشتی ضمن تبریک این روز به نویسندگان نوشت: تاریخ گرانبار دینی و اجتماعیِ خواندن و نوشتن در ایران اسلامی، که در مردمی‌ترین و واقعی‌ترین شکل آن، در «کتابخانه عمومی» جلوه کرده است، حرمت و مکانت نویسنده و نوشته را پیش چشم همه می‌نهد و رسالت نویسندگان، به مثابه «فریضه‌ای فرهنگی» را نیز، به‌شایستگی، تذکر می‌دهد.