چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱

با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار صورت گرفت؛

تشریح برنامه‌های جشنواره کتابخوانی رضوی در کارگروه فرهنگی اجتماعی استان یزد

جلسه کارگروه یزد

دومین جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی استان یزد با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص برنامه‌های هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، با حضور رئیس معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های عضو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، محمدعلی طالبی معاون سیاسی امنیتی استاندار روز سه‌شنبه بیست و سوم خرداد در دومین جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی استان یزد که با حضور مجید جوادیان‌زاده مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری، رقیه دوست‌فاطمی‌ها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد، علی غیاثی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباسعلی دانافر مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، رقیه کرمانیان مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری، مسعود شریعتی مدیرکل ورزش و جوانان استان، سیدعلی میرنژاد شهردار حمیدیا و مهدی پیشکوهی‌پور مدیر روابط عمومی شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد در سالن شهید موحدین استانداری یزد برگزار شد،  با اشاره به اینکه هزاران سال از دوران اندیشه‌ورزی انسان گذشته است، تصریح کرد: کتاب با وجود گسترش فناوری‌های روز، همچنان جایگاه خود را به عنوان منبع انتقال اندیشه حفظ کرده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در عصر حاضر کتابخوانی مورد توجه و اقبال بیشتری قرار گرفته است؛ چراکه پناه بردن به شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌های خود را نشان داده و بر همگان ثابت شده است که استفاده از اطلاعات تقطیع شده و بعضاً نادرست این فضاها، به مانند یک کتاب کامل و جامع قابل بهره‌برداری و استناد نیست.

طالبی خاطرنشان کرد: با نیازی که به کتاب و افزایش سرانه مطالعه در جامعه ما احساس می‌شود و ناهنجاری‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد که ارتباط مستقیمی با سطح فرهنگ و سواد جامعه دارد، باید از همه طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی در راستای کتابخوان کردن بیشتر مردم حمایت شود.

وی با تشکر از مدیرکل و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان یزد و همچنین دستگاه‌های فرهنگی همراه در برگزاری موفق ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سال گذشته، بیان داشت: وقتی جشنواره و یا برنامه‌ای مزیّن به نام رضوی است، همه ما وظیفه داریم با تمام توان خود در این راستا تلاش کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همچنین از همه دستگاه‌های فرهنگی استان خواست در برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی یار و همراه نهاد کتابخانه‌های عمومی باشند

رقیه دوست فاطمی‌ها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در یزد گفت: این جشنواره به صورت مکتوب و آنلاین و با معرفی ۶ عنوان کتاب ویژه رده‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال در حال برگزاری است.

وی در ادامه افزود: کتاب‌ «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» ویژه کودکان، «ماه غریب من» ویژه رده سنی نوجوان و چهار کتاب «امام رضا(ع) و زندگی»، «باوی ملکوت»، «چلچراغ شیراز» و «مهارت‌ها زندگی در سیره رضوی» ویژه مخاطبان جوان و بزرگسال، کتاب‌های هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی هستند که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شده است.

دوست فاطمی‌ها با اشاره به شیوه برگزاری جشنواره هفتم رضوی بیان داشت: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند با مراجعه به هریک از کتابخانه‌های عمومی استان، کتاب‌ها و برگه‌های سئوالات جشنواره را تهیه و در آن شرکت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به سهولت و سرعت اجرا، امکان شرکت اینترنتی و آنلاین در جشنواره نیز برای شرکت‌کنندگان فراهم شده است که علاقه‌مندان پس از مطالعه کتاب یا کتاب‌های موردنظر خود می‌توانند با مراجعه به سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نشانی www.iranpl.ir و نیز پایگاه‌ اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد به نشانی www.yazdpl.ir و ورود به بخش مربوطه، در جشنواره شرکت کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد در ادامه با بیان اینکه همکاری در برگزاری جشنواره‌ای با نام امام رضا(ع) مایه افتخار است، خواستار همراهی و مشارکت همه دستگاه‌های فرهنگی استان در برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی شد.

دوست فاطمی‌ها در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح وای‌فای رایگان در کتابخانه‌های عمومی این استان اشاره کرد و گفت: با ابلاغ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تلاش‌های صورت گرفته توسط کارشناس فناوری اطلاعات اداره کل کتابخانه‌های استان، در سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کتابخانه‌های عمومی یزد به طرح اینترنت بی‌سیم رایگان مجهز شده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت اجرای این طرح، استفاده از سیستم مدیریت کاملاً بومی در استان است که علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌ها، امکان بررسی و پایش کامل سیستم به منظور کاهش آسیب‌های این طرح وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد همچنین راه‌اندازی وای‌فای رایگان در ۳۲ کتابخانه استان را فرصتی مناسب برای شرکت اعضا و مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌ها در جشنواره کتابخوانی رضوی دانست و بیان داشت: هر فردی که به کتابخانه مراجعه می‌کند و کتاب‌های جشنواره را تهیه می‌کند، می‌تواند با استفاده از ظرفیت اینترنت رایگان کتابخانه به آسانی در بخش آنلاین جشنواره نیز شرکت کند.

د