دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

مروری بر سفر دبیرکل نهاد به استان سمنان؛

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

سفر دبیرکل به سمنان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سفرهای استانی خود به منظور دیدار با کتابداران، ۱۰ دی ماه به استان سمنان سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی در ادامه سفرهای استانی خود به منظور دیدار با کتابداران، ۱۰ دی ماه به استان سمنان سفر کرد. دیدار با نماینده ولی فقیه در سمنان، نشست با کتابداران، دیدار با استاندار، دیدار با خانواده شهید مدافع حرم محمد طحان، نشست با اهالی رسانه‌، بازدید از کتابخانه های عمومی مرکزی سمنان، امام خمینی(ره) و علامه محمدتقی ایوانکی و حضور در گلزار شهدا، بازدید از کتابخانه و زیارت امامزاده یحیی سمنان از برنامه های دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این سفر بود.


شهید سلیمانی همه پازل های اداره جامعه را در خود داشت

مهدی رمضانی

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سفر به سمنان، با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار اظهار داشت: بودن در جمع همکاران برای من از امن ترین و مطمئن ترین جلسات است. فضای فرهیخته کتابداران عزیز نشان داد که می توان به سادگی و با صمیمیت گفتگو کرد؛ حرف های جدی زد؛ نقدها را شنید و تصمیمات و برنامه ها برای آینده کتابخانه های عمومی و نهاد کتابخانه های عمومی را با همراهی همکاران پیش برد.

رمضانی ضمن گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی در آستانه سومین سالگرد شهادت وی، ادامه داد: سه سال است که وقتی به دی ماه می رسیم، غم بزرگی در سینه مان پدیدار می شود. یکی از برجسته ترین شاخصه های شهید سلیمانی این است که با وجود داشتن چارچوب، نگرش و جهانبینی، متعلق به همه مردم کشور، مردم منطقه و مردم دنیا است. شاید در این کره خاکی دیگر کسی موفق نشود به جمیع جهات مشابه موقعیت شهید سلیمانی را داشته باشد. اینکه طوری گام بردارید که در سنگر نظامی و با نگاهی سخت به لحاظ ظاهری، یعنی سرو کار داشتن با توپ و تانک و اسلحه و کشتار و شهادت، به نرم ترین شکل ممکن در دل آدم هایی که تو را دیده و ندیده اند جای باز کنید، کار هر کسی نیست؛ اینکه بتوانی جهان و جامعه ات را به خوبی بشناسی و بر اساس اقتضائات آن عمل کنی، کار هر کسی نیست؛ اینکه فرد فرد اعضای یک جامعه را ببینی و برای همه جایگاه و منزلتی قائل باشی و آن ها را به منزلت واقعی شان برسانی، کار هر کسی نیست؛ ارتباط شهید سلیمانی با رهبران دنیا، جهان اسلام و منطقه بی‌نظیر بود و در این ارتباطات انسانیت، اسلام و اهداف انقلاب به تمیزترین وجه ممکن، دنبال می شد. تواضع ایشان در برابر مردم و جدیتشان در کار، رأفت ایشان در برابر مردم حتی از جبهه های معاند و سختی ایشان در برابر دشمن، نکاتی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت؛ اینکه نگاه و جهانبینی شما به قدری کامل باشد که تازه بعد از شهادت، وقتی از این جهانبینی رونمایی می شود، ببینی همه پازل های اداره جامعه را همراه خود داشت، کم نیست. بسیاری از رهبران سیاسی توانایی سازماندهی ذهنی و عملی چنین موضوعی را ندارند. شهید سلیمانی در مواجهه با جریان معارض، روحانیت، کودکان، نوجوانان، فرهنگ، حجاب، امور بین المللی و ... طوری عمل می کردند که پس از شهادت، الگوی سایر افراد شدند. این ها نکاتی نیست که به سادگی و آسانی در یک فرد جمع شود. امیدوارم قدر چنین شخصیت هایی در جامعه ما دانسته شود و بتوانیم با تبیین جایگاه و ظرفیت آن ها، بخشی از دینی که به آن ها داریم را برای پیشبرد اهداف انقلاب، ادا کنیم.

وی تصریح کرد: ما اگر به مرام و منش شهید سلیمانی ها درست عمل می کردیم امروز با خیلی از بحران ها دست به گریبان نبودیم. اگر به سمت برقراری گفتگو و ایجاد دیالوگ می رفتیم، با خیلی از این عدم فهم ها در جامعه مواجه نبودیم. ما به گفتگو نیاز داریم؛ ما به انتقال مفاهیم نیاز داریم. کتابخانه های عمومی و کتابداران ما قطعا می توانند در ایجاد گفتگو، ایجاد فهم و انعکاس وقایع به خوبی عمل کنند. شاید جدای از مدرسه، جوانان دهه هفتاد، هشتاد و نود، که امروز مسئله کشور هستند، را جایی غیر از کتابخانه نتوان یافت. من از نظام ارزش های جامعه و آنچه برای هویت کشور و آینده ایران مهم و اثربخش است، صحبت می کنم. ما در کتابخانه ها این فرصت را داریم که مسائل را بیان و برای اصلاح و پیشبرد مسیر، کار کنیم. در این مسیر به خلاقیت، نوآوری، استفاده از ابزارهای روزآمد، دلگرمی، ذوق و سلیقه و آموزش نیاز داریم.

رمضانی ادامه داد: امروز کتابخانه های عمومی در حوزه های مختلف هنر، فرهنگ، اجتماع، آموزش و ... می توانند اثرگذار باشند. با اجتماع این مسائل در کتابخانه های عمومی می توان مسئله کتابخانه، کتابدار و کتابخوانی را بهتر و دقیق تر در جامعه مطرح کرد. هدف، بالابردن ظرفیت کتابخانه های عمومی است؛ فعالیت های کتابخانه های عمومی به پشتوانه نظرات علمی اساتید دانشگاه در داخل و خارج برنامه ریزی و محورهای اصلی فعالیت کتابخانه های عمومی توسط دستگاه های بالادستی همچون هیئت امنا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده و باید پیگیری شود. امیدوارم تلاش های ما به پیشرفت و پیشبرد امور کتابخانه های عمومی کشور بینجامد.

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران استان سمنان

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین در ادامه دیدار با کتابداران استان سمنان به پرسش‌های آن ها پاسخ داد.

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از کتابداران مبنی بر کوتاه شدن فرایندها و اصلاح ساختارها، گفت: یکی از اولویت‌های ما کوتاه کردن فرایندها است؛ سامانه ایجاد کتابخانه‌ها نیز با همین منطق راه‌اندازی شد. در تمامی حوزه‌ها ما به دنبال فرایندی کردن و اصلاح نظام مسائل هستیم تا بدین ترتیب سرعت انجام کار افزایش یابد.

وی با اشاره به بحث تفویض اختیار، گفت: بنده در روزهای نخست مسئولیت بخشی از اختیارات خود را به استان‌ها و شهرستان‌ها واگذار کردم؛ ممکن است در ابتدا خطاهایی رخ بدهد اما سرانجام نتیجه این کار به نفع کتابخانه‌های عمومی و نهاد خواهد بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به درخواستی مبنی بر اصلاح ساختار انجمن‌ها، گفت: لازمه اصلاح ساختار انجمن‌ها، اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. قانون اصلاح شده پس از مدت‌ها رایزنی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رأی آورده و پس از طی فرایندی در نوبت صحن علنی قرار می‌گیرد. در قانون جدید، دبیری به مدیرکل در استان و در شهرستان‌ها به رؤسای شهرستان‌ها برمی‌گردد و اصلاحات مورد نظر در این زمینه انجام شده است. البته در حال حاضر با ارتباط خوب نهاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور صریح وزیر محترم برای پیگیری مسائل کتابخانه‌های عمومی، مشکلی در تعامل وجود ندارد.

اولویت جدی ما آموزش و به‌روزرسانی دانش کتابداران است

وی در خصوص درخواست یکی از همکاران مبنی بر فراهم کردن امکان بازدید از کتابخانه‌های بزرگ کشور، گفت: اولویت جدی ما آموزش و به‌روزرسانی دانش کتابداران است. بازدید از کتابخانه‌های بزرگ کشور نیز ذیل این موضوع قرار می‌گیرد. البته مدل اداره و نوع خدمات‌دهی کتابخانه‌های عمومی با کتابخانه‌های ملی، مجلس و... متفاوت است، با این حال تجربه بازدید از کتابخانه‌های بزرگ فرصت خوبی است. در مقاطع مختلف ما تلاش کردیم به این سمت پیش برویم.

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران مبنی بر ضرورت خرید منابع متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب به‌ویژه در حوزه ادبیات داستانی و کلاسیک، گفت: منطق و سعی ما همواره این بوده که منابع خریداری شده برای کتابخانه‌ها، مورد مراجعه اعضا باشد. منابع کلاسیک منابع گرانی است و ما در حد بضاعت، سعی کردیم منابع لازم را تهیه کنیم؛ با این حال می‌توانیم بررسی کنیم کدام کتابخانه‌ها فاقد منابع پایه هستند تا هر زمان فرصتی برای خرید کتاب فراهم شد، آنها را مدنظر قرار دهیم.

وی در خصوص استمرار در اجرای طرح «مأموریت کتابخانه من»، گفت: به اعتقاد بنده نیز طرح مأموریت کتابخانه من، طرح بسیار خوبی است و مشتاقم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس این طرح اداره شود. بر اساس این مدل، اداره کتابخانه اعم از تعیین ساعات کار، تأمین منابع، برنامه‌های فرهنگی و... به کتابداران همان کتابخانه واگذار می‌شود؛ این مدل، مدل ایده آل ما در اداره کتابخانه‌های عمومی است؛ چراکه اقتضائات هر کتابخانه متفاوت است. با این حال برای اجرای این مدل موانع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد و ما به دنبال پیگیری این مسیر هستیم. همچون طرح انتخاب کتاب توسط کتابدار، که اجرای آن روند پرهزینه و سخت اجرایی دارد.

رمضانی در خصوص احتساب سنوات خدمت همکاران در ارشاد برای بازنشستگی گفت: نهاد در این خصوص محدودیت قانونی دارد با این حال بنای ما همراهی با همکارانی بوده که این مشکل را داشتند.

الگوریتم درجه‌بندی کتابخانه‌ها تغییر می‌کند

وی با اشاره به تغییر درجه‌بندی کتابخانه‌های عمومی در آینده نزدیک گفت: تصمیم‌گیری‌های ما در ستاد بر اساس درجه‌بندی‌های فعلی نیست. مهم‌ترین نکته، کارکرد نیروی انسانی و نه متراژ کتابخانه است. کالبد باید رابطه‌ای منطقی با فعالیت داشته باشد. ما باید به سمت تقویت کتابخانه‌های فعال برویم؛ البته اشکال بعضی از کتابخانه‌ها، جانمایی آنها است. لذا ساختار درجه‌بندی قطعاً تغییر خواهد کرد.

در پی برقراری ارتباط مدارس و کتابخانه‌های عمومی هستیم

وی آمارسازی در عضویت، امانت، میزان مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی و تعداد فعالیت‌های فرهنگی را امری ناپسند و تخلف دانست و ادامه داد: تخلف در آمارسازی دلیلی برای کار نکردن نیست. ما باید برای افزایش اعضا، امانت، میزان مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی و برنامه‌های ترویجی، فعالیت کنیم. این تشویق به کار است، نه آمارسازی. ما در پی برقراری ارتباط مدارس و کتابخانه‌های عمومی، ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس و اجرای طرح کتابدار افتخاری در بین دانش‌آموزان هستیم.

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران مبنی بر افزایش منابع کودک در گروه سنی الف (پیش از دبستان) در بسته «نورسیده‌ها»، گفت: متأسفانه در حوزه نوجوان، در تمام حوزه‌های کتاب، فیلم، موسیقی و... فقر محتوا داریم. کتاب‌های مربوط به گروه سنی پیش از دبستان، از آنجا که کتاب‌های تصویری است، پرهزینه است. با این حال بنای ما در ارسال منابع، توجه به رده‌های پرامانت، به‌ویژه کودک و نوجوان است.

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

رمضانی همچنین از تغییر در نحوه عضویت در کتابخانه‌های عمومی خبر داد و گفت: در طرح جدید استفاده از مخزن کتابخانه‌های عمومی برای همه رایگان است اما افراد باید متناسب با خدمتی که دریافت می‌کنند، حق عضویت پرداخت کنند. درجه‌بندی کتابخانه‌ها نیز بر اساس خدمات آنها تعریف خواهد شد. به اعتقاد من این مدل جدید، در احیای هویت کتابخانه‌ها به عنوان یک دستگاه خدمت‌رسان بسیار مؤثر خواهد بود.

تدارک مجموعه‌ای رسانه‌ای برای معرفی کتابخانه‌های عمومی

رمضانی در خصوص موضوع شناساندن و معرفی بیش از پیش نهاد، گفت: این موضوع یکی از اولویت‌های بنده در معاونت توسعه بود. ساخت شخصیت‌های پویانمایی «آقا و خانم کتابدار» قطعاً به شناساندن کتابخانه‌های عمومی کمک کرده است. حضور آقای رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، تأکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر موضوع کتابخانه‌های عمومی نیز در همین راستا انجام شده است. ما مجموعه‌ای رسانه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم و به زودی برنامه تلویزیونی با موضوع کتابخانه و نقش کتابدار در شبکه کودک پخش خواهد شد.

تبدیل وضعیت نیروهای ساعتی نیازمند برگزاری آزمون

وی با اشاره به موضوع تبدیل وضعیت نیروهای ساعتی، گفت: گذراندن آزمون استخدامی و اختیار دبیرکل بر اساس مصوبه هیئت امنا، دو منشأ تبدیل وضعیت در نهاد بوده است. این اختیار بر اساس قانون بودجه از سوی دیوان عدالت اداری لغو شد. با فراهم شدن مقدمات لازم، از جمله اصلاح قانون تأسیس نهاد، پیگیری برگزاری آزمون از سازمان اداری و استخدامی انجام می‌شود.

ضرورت اجرای نظام ارزیابی عملکرد در نهاد

رمضانی با اشاره به ضرورت اجرای نظام ارزیابی عملکرد گفت: یکی از ضروریات نهاد کتابخانه‌ها سیستم ارزیابی عملکرد و شکل‌گیری نظام تشویق و تنبیه است و حتماً باید بین افراد از جهت میزان و کیفیت عملکرد، تفاوت قائل شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خاتمه اظهار داشت: ما به همدلی احتیاج داریم؛ هیچکس در موقعیت خود باقی نمی‌ماند؛ باید تلاش کنیم در هر موقعیتی که هستیم پیش‌برنده باشیم. ستاد باید در خدمت کتابخانه باشد و کتابدار هم باید با ستاد همراه باشد.


 افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است

مهدی رمضانی طی سفر به استان سمنان با حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان سمنان دیدار و گفت‌وگو کرد. رمضانی در این دیدار با ارائه گزارشی از ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی در کشور گفت: شبکه های گسترده کتابخانه های عمومی بعد از مدارس گسترده ترین شبکه فرهنگی در کشور است. این شبکه دارای ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور است که از این تعداد ۲۷۵۰ کتابخانه صورت مستقیم زیر نظر نهاد اداره می‌شود و باقی به سالن‌های مطالعه، کتابخانه های مشارکتی خصوصی و مستقل اختصاص دارد که با ۷۵۰۰ هزار نیروی انسانی مشغول ارائه خدمت به مردم عزیز کشورمان هستند.

وی افزود: امروز کارکرد و نگاه به کتابخانه های عمومی در دنیا تغییر کرده است؛ نگاهی که کتابخانه را صرفا یک سالن مطالعه و محلی برای امانت کتاب محسوب می‌کرده، یک نگاه سنتی به کتابخانه عمومی است. اما امروز کتابخانه عمومی به عنوان یک مجتمع فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود که مغز آن مجتمع «کتاب» است که در آن برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف و متنوعی حول کتاب شکل می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به مجموعه اتفاقات فرهنگی، مجموعه اتفاقات علمی و حتی مسائل مربوط به کاریابی اشاره کرد.

دبیرکل نهاد درباره پیاده‌سازی این نگاه در کشور گفت: ما نیز در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در کشور همین تحول خدمتی را ایجاد کرده‌ایم؛ به طوری که در کتابخانه‌های مرکزی مشهد، سنندج، یزد و ... بیش از ۶۰ خدمت متنوع به مردم این استان‌ها ارائه می‌شود. امیدواریم که در باز طراحی کتابخانه مرکزی سمنان نیز این اتفاق رخ دهد و این فرصت فرهنگی برای مردم این استان نیز فراهم شود تا از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به توجه و اهتمام دولت به موضوع کتابخانه‌های عمومی یادآور شد: خوشبختانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به حوزه کتابخانه‌های عمومی دارند؛ همچنین ما مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در ۲۴ آبان با حضور آقای رئیس جمهور برگزار کردیم؛ مقام معظم رهبری نیز مکررا بر موضوع کتاب و کتابخوانی تاکید داشته‌اند و دیداری نیز با کتابداران داشتاند که فرمایشات ایشان در آن دیدار یکی از اسناد بالادستی ما در حوزه کتابخانه‌های عمومی است.

مهدی رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کتابخانه مرکزی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: درست است که استان سمنان در افتتاح کتابخانه مرکزی پیشرو بوده، اما در بدو امر اشکالاتی در این کتابخانه وجود داشته است، به طوری که هیچ گاه کتابخانه به طور کامل زیر بار این کار نرفته است. البته بهتر بود که همانند استان‌های دیگر در سفرهای استانی رئیس جمهور به این موضوع رسیدگی می‌شد، ولی تلاش می‌کنیم که در دور دوم سفرهای ریاست جمهوری این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تقدیر از نگاه فرهنگی امام جمعه سمنان و توجه ایشان به مسئله کتابخوانی، درباره دغدغه‌های موجود برای ایجاد کتابخانه در مناطق مختلف استان گفت: ما طبق قانون امکان ساخت نداریم و فقط بهره‌بردار هستیم. از این جهت باید از ظرفیت‌های موجود در استان مانند ظرفیت خیرین برای ایجاد کتابخانه‌های جدید استفاده کرد تا در ادامه با تجهیز آن توسط نهاد خدمات کتابخوانی را در این مناطق نیز گسترش دهیم.

لزوم گسترش کتابخانه‌های سیار در استان سمنان

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان سمنان در این دیدار با اشاره به جایگاه والای کتاب و کتابخانه و در جامعه به توجه بزرگان و عالمان دینی به این موضوع پرداخت و گفت: ما طلبه ها یک توفیق اجباری برای استفاده از کتاب داریم و از این جهت با کتاب انس داریم. در روایت شریف از امام علی علیه السلام آمده که «اَلْکُتُبُ بَساتینُ الْعُلَماءِ». یعنی بوستان علما کتابخانه‌های آنها هستند. مقام معظم رهبری نیز تاکید ویژه‌ای بر مطالعه داشته‌اند و بر مطالعه طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها اهتمام دارند. ایشان همواره تاکید داشته‌اند که کتاب باید در سبد مصرفی خانواده ها قرار بگیرد متاسفانه هنوز محقق نشده است که البته دلایل مختلفی از جمله گرانی کتاب و کاغذ بسیار موثر بوده است.

وی افزود: البته همچنین مشغله‌های دیگری مانند فضای مجازی نیز افراد را از کتاب دور کرده است. البته فضای مجازی با گستردگی خود اطلاعات مختلفی در اختیار انسان قرار می‌دهد، اما به جنبه‌های تفکری و علمی انسان نمی‌افزاید. امروز باید بر کتاب‌های دیجیتال کار کارشناسی شود تا به صورت ارزان‌تر در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرار بگیرد. البته همان گونه که سازمان غذا و دارو بر برخی موارد غذایی را فاقد ارزش غذایی یا مضر تشخیص می‌دهد، باید بر عرضه کتاب هم نظارت صورت بگیرد. اما امروز با عرضه گسترده کتاب‌های الکترونیک باید دید که چقدر این ممیزی مورد توجه قرار می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان پیشنهاد داد: در ساخت و سازهایی که در مناطق جدید و شهرک های جدید تاسیس رخ می‌دهد، کتابخانه های عمومی نیز در پیوست فرهنگی این مناطق لحاظ شود. همچنین بکارگیری طرح‌هایی مانند پیک کتاب و عرضه کتاب در ایستگاه‌های مطالعه در اماکن مختلف برای پر کردن اوقات فراغت مردم با کتاب از جمله اقدامات خوبی بوده که باید تقویت شود. همچنین در جهت رویکرد جدید به کتابخانه‌های عمومی استفاده از ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از دیگر اقداماتی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه سمنان با اشاره به کارکرد موثر کتابخانه های سیار در استان سمنان گفت: ما مناطقی داریم که آشنایی بچه‌ها با کتاب از طریق کتابخانه سیار ایجاد شده است. ما باید این حوزه را تقویت کنیم و گسترش دهیم. ماشین های مجهزی که در یک نیمروز در یک منطقه مستقر می‌شوند و به مردم و به خصوص بچه‌های آن مناطق ارائه خدمت می‌کنند. گسترش این کتابخانه‌های سیار می‌تواند بسیار در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی موثر باشد.

اهتمام نهاد به افزایش کتابخانه‌های سیار

مهدی رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان مطالعه در کشور گفت: اساسا اعداد و ارقامی که برای سرانه مطالعه ارائه شده اعداد دقیقی نیست. سال گذشته ۱۱۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده که این کتاب ها اعم از درسی، کمک درسی و کودک و نوجوان در جایی مورد مصرف قرار می‌گیرد. اگر گردش مالی این این بازار را محاسبه کنیم، نشان می‌دهد که فضای مطالعاتی حاکم بر کشور بیش از آن چیزی است که درباره آن صحبت می‌کنیم.

وی افزود: درباره کتاب الکترونیک هنوز در کشور ما به صورت جدی به آن پرداخته نشده است. درست است که کتاب الکترونیک مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما در سایر کشورهای دنیا نیز اوضاع به همین منوال است. به طوری که درصد انتشار کتاب مکتوب بالای ۹۰ درصد از کتاب‌های منتشر شده را دربر می‌گیرد. البته ما در حال حرکت به این سمت نیز هستیم.

دبیرکل نهاد درباره توجه به گسترش کتابخانه‌های سیار نیز گفت: زمانی که بنده به نهاد آمدم ۹ کتابخانه سیار در کشور وجود داشت، اما امروز این عدد از ۴۰ دستگاه کتابخانه سیار تجاوز کرده است. یعنی توسعه کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های مهم ما در حوزه توسعه کتابخانه‌ها بوده است. اما ما وظیفه تجهیز را کتابخانه سیار و بهره‌برداری از آن را داریم و خودرو کتابخانه سیار توسط خیرین و یا سپاه یا دولت تهیه می‌شود.

وی یادآور شد: به عنوان مثال در استان فارس که استاندار رئیس انجمن خیرین استان هم بود، ۳ دستگاه خودرو تهیه کردند که ما آنها را آنها را تجهیز کردیم. البته هزینه تجهیز و تامین نیروی انسانی آن نیز هم وزن هزینه تهیه خودروی آن است. ما امکان خرید خودرو را نداریم، اما اگر بحث خرید خودرو در استان انجام شود ما تجهیز و نیروی انسانی آن را تقبل می‌کنیم.


ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

رمضانی در ادامه سفر به سمنان همچنین با محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان دیدار و گفتگو کرد. وی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با هاشمی به عنوان استاندار و رئیس برتر انجمن کتابخانه های عمومی در حوزه کتابخانه های عمومی با محوریت تشکیل جلسات انجمن در هفته کتاب ۱۴۰۱، اظهار داشت: در زمان افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد جنابعالی به عنوان معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد، مشغول به خدمت بودید. کتابخانه مرکزی مشهد اولین کتابخانه از نسل جدید کتابخانه های عمومی محسوب می شود که با کاری جهادی و با همکاری شهردار وقت افتتاح شد. پس از آن کتابخانه مرکزی یزد و کتابخانه مرکزی سنندج به سرانجام رسید و کتابخانه های مرکزی قم و خرم آباد در آستانه افتتاح است. کتابخانه مرکزی مشهد برای ما پایلوت اصلی بود. در این کتابخانه بیش از ۶۰ خدمت تعریف و ارائه شد. در بین استان های دارای کتابخانه مرکزی، سمنان از اولین ها بود اما متأسفانه پروژه ناقص افتتاح شد و نیاز به بازطراحی داشت که هیچ یک انجام نشد. در سفر آقای رئیس جمهور به استان های مختلف موفق به جذب اعتبارات مناسبی برای کتابخانه های عمومی شدیم اما متأسفانه در سمنان این اتفاق نیفتاد. ضرورت دارد در دور دوم سفرهای آقای رئیس جمهور موضوع تخصیص اعتبارات برای بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان پیگیری شود؛ چراکه تعداد کتابخانه های عمومی استان به نسبت جمعیت، قابل قبول است اما نیازمند ارتقای کیفیت و بازطراحی هستیم.

رمضانی استان سمنان را از استان های فاقد کتابخانه سیار دانست و گفت: در بحث راه اندازی کتابخانه سیار، همچون کتابخانه ثابت، نهاد تجهیزکننده و بهره بردار است و امکان خرید خودرو برای ما میسر نیست. چنانچه از منابع استانی، بانک ها، خیرین، صنعت و سایر ظرفیت های استان خودرویی به عنوان کتابخانه سیار در نظر گرفته شود ما کار تجهیز و استخدام نیروی انسانی را انجام خواهیم داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تشکیل منظم جلسات انجمن، پیگیری، دقت نظر و تسلط استاندار سمنان به موضوع کتابخانه های عمومی را اثرگذار و قابل تحسین دانست.

در ادامه محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان ضمن گرامیداشت ۹ دی و یاد و خاطره شهید سلیمانی، اظهار داشت: سطح سواد در استان سمنان از میانگین کشوری بالاتر بوده و استانی به معنای واقعی دانشگاهی با شخصیت های سیاسی، دینی و مذهبی است. استان سمنان دارای دانشگاه هایی مطرح و کتابخانه هایی غنی است و پایه گذار پیاده روی اربعین، دارو و مسکن رایگان از شخصیت های استان سمنان بوده است. در کنار شخصیت های دینی، شخصیت های علمی، مؤلفین و مترجمان استان نیز بسیار هستند. با این اوصاف ما نیازمند ارتقاء در حوزه کتابخانه های عمومی هستیم. هر قدر سطح آگاهی و دانایی مردم در تمامی حوزه ها ارتقا یابد، اداره جامعه راحت تر است. یکی از عواملی که باعث تعطیلی واحدهای صنعتی ما می شود، عدم ارتباط واحدهای تولیدی با دانشگاه و کتاب و کتابخانه است. اگر به دنبال افزایش سطح دانایی باشیم، آسیب ها کاهش پیدا می کند. با این نگاه، من در اکثر قریب به اتفاق جلسات انجمن کتابخانه ها شخصاً حضور دارم و شهرداری ها را هم مکلف به پرداخت کتابخانه ها از نیم درصد درآمد کرده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان سمنان با سه مشکل اساسی تصادفات جاده ای، کم آبی و کاهش جمعیت رو به رو است و به اعتقاد من رونق بحث کتاب و کتابخوانی در رفع این مشکلات اثرگذار است. در سفر دوم رئیس جمهور پیگیر حوزه زیرساخت های فرهنگی استان خواهیم بود.


انقلاب اسلامی رویدادی بزرگ و حفظ انقلاب حرکتی بزرگ تر است

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده شهید مدافع حرم محمد طحان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سفر خود به استان سمنان با حضور در منزل شهید مدافع حرم محمد طحان، با پدر، مادر، همسر و فرزند این شهید والامقام دیدار و گفتگو کرد.

وی در سخنانی با گرامیداشت جایگاه والای خانواده شهدا گفت: جمعی که امروز خدمت شما رسیده‌ایم، همگی فرزندان شما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند. ما بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه با ۷۵۰۰ نیروی انسانی در کل کشور داریم که همگی مشغول به کار فرهنگی و ترویج کتابخوانی هستند. دعا کنید که همه ما وفادار به خون شهدا و به این انقلاب باشیم و ان‌شاءالله شرمنده شهدا نشویم.

وی افزود: در حدود یک سالی که در این مسئلیت در نهاد مشغول به خدمت شده‌ام، انجام سفرهای استانی یکی از برنامه‌های مستمر بنده بوده است. بنای ما این است که طی این سفرهای استانی به خدمت خانواده‌های شهدا برسیم تا روحیه بگیریم، نصیحت بشنویم و خواهش کنیم که ما را دعا کنند که بر این اساس به خدمت بسیاری از خانواده‌های شهدا از اقشار مختلف رفته‌ایم. این تنوع خون‌هایی که برای حفظ انقلاب از همه اقشار و رویکردها ریخته شده، همه در انقلاب اسلامی و اسلام اشتراک و وحدت دارند. ما از این دیدارها درس می‌گیریم و از آمدن به خانه والدین شهدا روحیه می‌گیریم و حالمان خوب می‌شود.

انقلاب رویدادی بزرگ و حفظ انقلاب اسلامی حرکتی بزرگ‌تر است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: اینکه شما فرزندتان را در این مسیر داده‌اید از یک سو دارای اجری فراوان است و از سوی دیگر در فضای انقلاب سرمایه‌گذاری کرده‌اید. چراکه گاهی عنوان می‌شد که دیگر مسیر شهادت بسته شده است، ولی این تجربه‌ها نشان داده که این مسیر همچنان برقرار است، اما افراد خاصی را می‌طلبد.

رمضانی با اشاره به اتفاقات اخیر رخ داده در کشور گفت: امروز با نسلی روبرو هستیم که هیچ تصویر و تصوری از انقلاب و دوران دفاع مقدس ندارند و برخی از این اتفاقات اخیری که در کشور رخ داده ناشی از این است که بسیاری از آنها نمی‌دانند و درک نکردند که برای به ثمر رسیدن این انقلاب چه اتفاقاتی رخ داده است. اما در همین فضا هم باز شاهد این هستیم که بچه‌هایی می‌آیند و به شهادت می‌رسند؛ مانند همین شهدای اخیر امنیت که مظلومیتی مضاعف بر شهدای دوران جنگ دارند. انقلاب اتفاق بزرگ و مهمی بود، اما حفظ اصل انقلاب قطعاً کار بزرگتری است.

دستنوشته‌هایی که به کتاب تبدیل شد

در این دیدار مُرصع کاظمیان؛ مادر شهید مدافع حرم محمد طحان و نویسنده کتاب «مادر که باشی ...» ضمن خیرمقدم به مسئولان نهاد برای حضور در استان سمنان، درباره نحوه نگارش این کتاب گفت: وقتی پسر اولم ۶ ماه پس از ازدواجش در تصادف به رحمت خدا رفت، محمد تک پسر ما بود که او هم تصمیم گرفت که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه برود و در نهایت به شهادت رسید.

وی افزود: سال‌ها درگیر ناراحتی قلبی بودم. همچنین بسیار بی‌قرار بودم و خیلی دوست داشتم که درباره محمد چیزی بنویسم، اما کسی را نداشتم که در این زمینه به من کمک یا راهنمایی کند. همچنین بی‌قراری‌های من باعث شده بود که ضعف چشمی بگیرم و بیش از چند خط کتاب یا هر نوشته ای را نمی توانستم بخوانم. اما توکل بر خدا کردم و با وجود همه این مشکلات وقتی برای نوشتن درباره پسرم قلم را روی کاغذ گذاشتم، گویی که قلم روان شده بود و آنچه در ذهن و دل داشتم به راحتی روی کاغذ جاری می‌شد.

نقش شهید طحان در گردآوری و نگارش کتاب

این مادر شهید ادامه داد: من هر چه که به ذهن و دلم می‌آمد روی برگه‌هایی می‌نوشتم و اطرافم می‌گذاشتم. بسیار پیش می‌آمد که در حین نوشتن به خواب می‌رفتم اما صدای محمد را می‌شنیدم که می‌گفت، «مادر لطفاً این ماجرا را هم بنویس»، «مادر پاشو و این را هم بنویس». جالب است بدانید در همان ایام دوستان بسیجی محمد به من می‌گفتند «شما دارید چه کار می‌کنید؟ چون ما خواب دیده‌ایم که محمد در حال جمع کردن کاغذهای اطراف شما است و در کاری به شما کمک می‌کند.» اما باز هم چیزی به کسی نگفتم. همین اتفاق انگیزه‌ای برای نوشتن درباره محمد در من ایجاد کرد.

مُرصع کاظمیان درباره چاپ و انتشار کتاب «مادر که باشی ...» گفت: روزی خواهرزاده‌ام که یک طلبه جوان در قم بود، پیش من آمد، آن روز به او گفتم که می‌خواهم کتاب بنویسم، اما نمی‌دانم چه کار کنم و از کجا شروع کنم. او به من گفت غصه نخور، من کمکت می‌کنم. در نهایت به یاد دارم روز مادر خواهرزاده‌ام برایم هدیه‌ای آورد؛ وقتی هدیه را باز کردم دیدم که همان کتابی که نوشته بودم و منتظر چاپ آن بودم را برای من آورده است.

در ادامه این دیدار دبیرکل نهاد به گفتگو با پدر، همسر و فرزند شهید محمد طحان پرداخت.

گفتنی است، شهریورماه امسال ویژه‌برنامه روایت مادری با محوریت نقد و بررسی کتاب «مادر که باشی» دست‌نوشته‌های مرصع کاظمیان، مادر شهید مدافع حرم محمد طحان در سمنان برگزار و از خانواده شهید تقدیر شد.


ضرورت بازطراحی و بازتعریف خدمات در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان

ضرورت بازطراحی و بازتعریف خدمات در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان

دبیرکل نهاد در پایان سفر به استان سمنان طی نشستی با اهالی رسانه‌های این استان دیدار و گفتگو کرد.

رمضانی در این نشست با گرامیداشت حماسه ۹ دی و همچنین یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، طی سخنانی گفت: هدف ما از مجموعه سفرهایی که به استان‌های مختلف کشور داریم، پیگیری مسائل و مشکلات کتابداران و کتابخانه‌های عمومی در سطح استان است که بر این اساس امروز موفق شدیم ضمن بازدید میدانی از کتابخانه‌های مختلف با نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهر سمنان، استاندار محترم، نماینده محترم شهرستان و فرماندار محترم سمنان برای پیگیری مسائل این منطقه دیدار و گفتگو کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: اما مهمترین اتفاق در این سفر دیدار و گفت‌وگو با همکاران کتابدار استان سمنان بود تا بتوانند مسائل، دغدغه‌ها و مشکلات خود را اعم از نکات شخصی تا نکات کلیدی درباره اداره کتابخانه‌های عمومی در استان، به صورت چهره به چهره در میان بگذارند و بنده هم توضیحاتی را که تصور می‌کردم به پیشبرد مسائل کمک می‌کند، برای آنها مطرح کردم و ان‌شاءالله مانند همیشه مصوبات و نکات مربوط به سفرها را پس از پایان هر سفر پیگیری خواهیم کرد تا خواسته‌ها و انتظارات به حق همکاران عزیز ما محقق شود.

تغییر رویکرد به کتابخانه‌های عمومی در جهان و ایران

وی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور پرداخت و گفت: ما بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور داریم که بر اساس قانون تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور زیر نظر نهاد اداره می‌شوند. از این تعداد ۲۷۴۰ کتابخانه به صورت مستقیم توسط نهاد اداره می‌شود و مابقی که حدود ۱۰۰۰ کتابخانه است در قالب کتابخانه‌های مشارکتی، کتابخانه‌های خصوصی، کتابخانه‌های مستقل و سالن‌های مطالعه هستند، زیر نظر نهاد فعالیت می‌کنند. مجموع این کتابخانه‌ها که شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور را تشکیل می‌دهد گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور پس از مدارس محسوب می‌شود که این ظرفیت امکان رقم زدن اتفاقات و رویدادهای متعدد و مختلفی را در حوزه فرهنگی کشور دارد.

مهدی رمضانی یادآور شد: اساس کارکرد کتابخانه‌ها در دنیا و در ایران تغییر کرده است و آن تصوری که از کتابخانه به عنوان یک محیطی که در آن صرفاً امانت کتاب اتفاق می‌افتد و یا با سالن مطالعه تعریف می‌شود تغییر کرده و امروز خدمات متعدد و متنوعی در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود. در این راستا ما در کشور نسل جدید کتابخانه‌های عمومی را راه‌اندازی کرده‌ایم و در دنیا نیز حرکت به سمت تنوع خدمت در کتابخانه‌ها آغاز شده و کتابخانه به یک مرکز فرهنگی-اجتماعی تبدیل شده که خدمات متعدد و متنوعی را حول محور کتاب و کتابخانه ارائه می‌دهد.

جایگاه قابل قبول شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در جهان

دبیرکل نهاد ادامه داد: در کنفرانس علمی و بین‌المللی که در اردیبهشت ماه امسال در شیراز برگزار کردیم با پرداختن به موضوع طراحی خدمات در کتابخانه‌های عمومی گام بلندی در راستای تحقق این رویکرد برداشتیم. در این همایش مخاطبان بین‌المللی متعددی از جمله رئیس ایفلا، رئیس انجمن کتابداران از چند کشور اروپایی مشارکت و به صورت مجازی سخنرانی داشتند. به طور کلی کشور ما در موضوع تعریف خدمات نوین در کتابخانه‌های عمومی کشوری پیشرو است و ان‌شاءالله این همایش در سال ۱۴۰۲ در شهر مشهد با موضوع نقش کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک ادامه می‌دهیم.

رمضانی در ادامه به جایگاه شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه‌های جغرافیایی مختلف پرداخت و گفت: ما به لحاظ شبکه کتابخانه‌های عمومی در منطقه در رتبه اول هستیم و کشور ترکیه با ۱۲۰۰ کتابخانه عمومی پس از ما در رده دوم قرار دارد. همچنین در جهان اسلام هم جزو چند کشور برتر هستیم که چنین شبکه کتابخانه گسترده‌ای داریم. در آسیا نیز جزو ۵ کشور برتر قرار داریم. به طور کلی به لحاظ گستردگی شبکه کتابخانه‌ای در وضعیت قابل قبولی قرار داریم، اما بر اساس سند چشم‌انداز، برای رسیدن به سرانه تعداد کتابخانه به نسبت جمعیت، حداقل به ۱۰۰۰ کتابخانه عمومی دیگر در کشور نیاز داریم.

ضرورت بازطراحی، نوسازی و بازتعریف خدمات در کتابخانه‌ها

وی همچنین به وضعیت کتابخانه‌های عمومی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: ما در استان سمنان چند نکته و چند ضرورت داریم؛ اول اینکه به جهت نسبت سرانه کتابخانه به جمعیت، استان سمنان در وضعیت بدی قرار ندارد، اما ما نیاز به بازطراحی، بازتعریف خدمات و نوسازی کتابخانه‌های عمومی در سطح استان داریم که این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد که از آن منابع مختلف هزینه‌های این اقدامات را تأمین کنیم تا این حرکت در استان سمنان نیز آغاز شود.

دبیرکل نهاد با اشاره به مطالبات مطرح شده با مسئولان استانی برای راه‌اندازی کتابخانه عمومی در منطقه سرخه گفت: بحث کتابخانه منطقه سرخه از مطالبات مهمی است که باید به صورت جدی پیگیری شود؛ البته در این میان نهاد محدودیت‌ها و حد وظایفی دارد و همانطور که می‌دانید ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تنها بهره‌بردار هستیم و ایجاد کتابخانه‌های عمومی طبق قانون بر عهده دستگاه‌های دیگری است که در جلساتی که امروز برگزار شد این موضوع مورد تاکید واقع شد و ان‌شاءاالله این موضوع نیز پیگیری می‌شود.

توسعه کتابخانه‌های سیار برای گسترش عدالت فرهنگی

رمضانی ایجاد کتابخانه سیار در استان سمنان را یک ضرورت دانست و گفت: متاسفانه استان سمنان فاقد کتابخانه سیار است و نهاد باز هم در این موضوع بهره‌بردار است، اما هر تعداد خودرویی که از طریق منابع استانی به کتابخانه سیار اختصاص پیدا کند، ما در اسرع وقت کار تجهیز و تأمین نیروی انسانی آن را انجام خواهیم داد تا استان سمنان نیز از این امکان مهم فرهنگی بهره‌مند شود. گسترش کتابخانه‌های سیار یک اقدام اساسی در جهت توسعه عدالت فرهنگی در مناطق مختلف کشور است و حتماً این موضوع با توجه به وسعت استان سمنان بسیار موثر خواهد بود که ان‌شاءالله این موضوع را نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به ادامه پیگیری‌های نهاد برای ایجاد پیوند میان کتابخانه‌های عمومی و مدارس گفت: ما یک نکته و موضوع جدی در نهاد داریم که آن اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس و درگیر شدن مدارس در موضوع مطالعه و کتابخانه‌های عمومی است. تجربه به ما می‌گوید که برقراری این ارتباط در سطح استان راحت‌تر به نتیجه می‌رسد تا سطح کلان ملی. خوشبختانه استاندار محترم نگاهی کاملاً فرهنگی و همراه با این موضوع داشتند و بر همین اساس بود که ایشان امسال در مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به عنوان استاندار منتخب در زمینه توجه به کتابخانه‌های عمومی از سوی رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفتند.

کتابخانه عمومی باید به دغدغه آحاد مختلف جامعه تبدیل شود

دبیرکل نهاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نکته دیگری که در سطح ملی در حال پیگیری آن هستیم تبدیل مسئله کتاب و کتابخوانی به دغدغه سطوح و آحاد مختلف جامعه است. اگر می‌خواهیم موضوع کتابخوانی در جامعه پیش برود و شکل بگیرد، نیاز به یک اهتمام در همه حوزه‌ها نسبت به حوزه کتابخوانی داریم. بخشی از این اهتمام با ترویج و تبلیغ و دعوت به مطالعه اتفاق می‌افتد، اما بخشی از آن در لایه‌های پنهان است؛ به عنوان مثال ما در فیلم‌های سینمایی، در سریال‌ها و در ظرفیت‌های تصویری که در رسانه‌های مختلف وجود دارد، باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم به موضوع کتاب پردازیم که متاسفانه این اتفاق آنگونه که باید رخ نداده است، اما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

رمضانی افزود: در بحث ترویج کتابخوانی نیز پویش «کتاب دستت چیه!؟» را از هفته کتاب امسال آغاز کردیم. این پویش در سطوح و لایه‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند و اقشار مختلف جامعه، مردم، دانش‌آموزان، مسئولین، هنرمندان و متخصصین حوزه‌های مختلف با معرفی کتاب جامعه را دعوت به مطالعه می‌کنند که در طول سال نیز ادامه خواهد داشت.

آمارهای سرانه مطالعه غیردقیق هستند، اما وضعیت بدی نداریم

دبیرکل نهاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر درباره سرانه مطالعه در کشور توضیح داد: بنده تاکنون پیمایش دقیقی که شاخص‌های روشن و منظمی برای رسیدن به سرانه مطالعه داشته باشد و همچنین بر اساس یک مدل تحقیقی به نتیجه رسیده باشد، ندیده‌ام. مرکز آمار ایران و برخی از پژوهشکده‌ها اعداد و ارقام مختلفی را به عنوان سرانه مطالعه در کشور اعلام کرده‌اند، اما در مقابل با گزاره‌هایی که به صورت میدانی مشاهده می‌کنیم، می‌توانیم بگوییم که وضعیت مطالعه در کشور وضعیتی بحرانی نیست.

وی در این باره توضیح داد: حجم تولید آثار مکتوب بر اساس گزارش خانه کتاب نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است. این کتاب‌ها توسط ناشران خصوصی در کشور منتشر شده و میانگین تیراژ هر کدام نیز ۵۰۰ نسخه است و میانگین قیمت آن نیز مشخص است؛ اگر شما گردش مالی این تعداد را محاسبه کنید به عددی می‌رسید که نشان می‌دهد حجم عظیمی از کتاب‌ در کشور مورد مطالعه قرار می‌گیرد. چراکه هیچ ناشری کتابی را منتشر نمی‌کند که در انبار نگهداری کند و حتما این کتاب توسط خواننده خریداری می‌شود.

اختصاص سهمیه ویژه برای تأمین منابع کتابخانه مرکزی سمنان

مهدی رمضانی در ادامه با اشاره به ارائه بیش از ۶۰ نوع خدمت در کتابخانه‌های مرکزی کشور گفت: ارائه مجموعه خدمات متنوع از بخش کودک، بخش دیداری-شنیداری، اتاق بازی، اتاق علم، خدمات مبتنی بر وب، پایگاه‌های اطلاعاتی تا امکان توسعه مشاغل خانگی و فروش کالاهای تولید شده در این کتابخانه‌ها، یک مجتمع فرهنگی-اجتماعی را با محوریت کتاب و کتابخوانی شکل می‌دهد که وظیفه ارائه خدمت به مردم را برعهده دارند.

وی درباره وضعیت منابع کتابخانه مرکزی سمنان نیز گفت: با توجه به تعریفی که از کتابخانه مرکزی داریم، جا دارد تعداد عناوین موجود در کتابخانه مرکزی سمنان افزایش پیدا کند. البته  خرید مستمر ما در طول سال ادامه دارد و به حمدالله در ابتدای امسال نیز ظرفیت خوبی برای خرید کتاب فراهم شد، اما تاکنون کمتر از ۳۰ درصد آن به کتابخانه‌ها ارسال شده که بنا شد تا پایان سال ۱۰۰ درصد منابع خریداری شده به کتابخانه‌ها ارسال شود. همچنین در طول این بررسی‌ها بنا شد برای مخزن کتابخانه مرکزی سمنان سهمیه ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

رمضانی همچنین درباره کتابخانه امام خمینی(ره) سمنان نیز گفت: بنده شخصاً پیگیر امور و مشکلات کتابخانه امام خمینی(ره) سمنان بوده‌ام و آن آسیب و آفتی که ایجاد شده بود کنترل شده است. همچنین بخشی از مشکلات دیگر مرتفع شده و الباقی موضوعات مانند گسترش بخش کودک، ضعف در بخش مرجع و مخزن اصلی تا اوایل سال بعد برطرف می‌شود.

دبیرکل نهاد درپاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در مورد وضعیت دریافت سهم نیم درصدی از درآمد شهرداری‌ها نیز گفت: در مورد نیم درصد نیز بنده در کمیسیون فرهنگی مجلس و در کمیسیون سیاست داخلی و شوراها صحبت کردم. همچنین به رئیس عالی شورای استان‌ها و معاون حقوقی ایشان که شخصی کاملا فرهنگی هستند عرض کردم که اساساً در کلانشهرها بودجه شهرداری‌ها شفاف نیست که بتوانیم سهم نیم درصدی را مشخص کنیم.

وی افزود: شورای شهر بودجه مصوب دارد ولی تفریغ بودجه باید به تصویب شورای شهر برسد که غالباً وجود ندارد؛ یعنی تفریغ بودجه‌ها ارائه نشده که مبنای نیم درصد ما قرار بگیرد، اما در حال حاضر ما با همین شرایط موجود از طریق بودجه مصوب در حال فعالیت هستیم. این درحالی است که طبق قانون شهرداری‌ها باید خودشان نیم درصد از درآمدها را به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی آن شهر واریز کنند که این پول صرف اداره کتابخانه‌های عمومی همان استان می‌شود.

رفع مشکلات معیشتی کتابداران با اصلاح قانون تاسیس نهاد

مهدی رمضانی یادآور شد: البته موضوع اصلاح قانون تأسیس نهاد در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسیده و در نوبت طرح در صحن مجلس است که این نکات در آن برطرف شده و برای اخذ نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

دبیرکل نهاد ادامه داد: همچنین برای بحث بر طرف کردن مشکلات معیشتی کتابداران نیز پیگیر هستیم. ما مشکل منابع داریم و یکی از مسائلی که در اصلاح قانون تاسیس نهاد و در برنامه هفتم توسعه در حال پیگیری آن هستیم بحث اصلاح منابع نهاد کتابخانه‌ها است که امیدواریم با این زیرساخت‌های قانونی این مشکلات نیز برطرف شود که بخشی از آن به حل مشکلات معیشتی کتابداران منجر خواهد شد.

وضعیت نیروی انسانی در نهاد بهینه است

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نیروی انسانی در نهاد گفت: در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وضعیت نیروی انسانی انصافا وضعیت بهینه‌ای است. ما در نهاد دارای ۲۷۰۰ مرکز و ۷۵۰۰ نیرو هستیم که از این تعداد ۵۰۰ نفر نیروی خدماتی، بیش از ۱۰۰۰ نفر نیروی ستادی و حدود ۶۰۰۰ کتابدار داریم. اما این گونه نیست که با بحران نیروی انسانی مواجه باشیم و هر جا که لازم بوده بر اساس مصوبه هیئت امناء و مجوز وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین نیروی انسانی را انجام داده‌ایم.

رمضانی افزود: اگر بخواهیم به نقطه آرمانی برسیم باید خدماتمان را مبتنی بر مخاطب کنیم و اولین گام در مسیر این است که ما به سمت خدمات مبتنی بر کاربر حرکت کنیم؛ یعنی در تمامی ایام حتی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها فعالیت داشته باشیم و ساعت‌های فعالیت کتابخانه‌ها را افزایش دهیم. اما طبیعتا در حال حاضر برای تأمین این اتفاق با مشکل مواجه هستیم. ولی در شرایط فعلی نیز نگاهی برای حرکت به این سمت داریم.

دبیرکل نهاد یادآور شد: ما یک نهاد توسعه‌ای هستیم و بر اساس تکلیف، چه بر اساس برنامه و چه بر اساس چشم‌انداز باید کتابخانه‌ها را توسعه و گسترش دهیم و حدود ۱۰۰۰ کتابخانه تا رسیدن به برنامه ششم توسعه فاصله داریم. این در حالی است که در بودجه مصوب هر سال، ما از افزایش منابع انسانی منع می‌شویم، اما باید این تناقضات را حل کنیم و در این مسیر در حال حرکت هستیم.


بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه مرکزی سمنان

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان


بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه امام خمینی(ره) در سفر به استان سمنان

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان


بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه علامه محمدتقی ایوانکی استان سمنان

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان


دیدار و گفتگوی نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس، فرماندار سرخه و عضو شورای اسلامی شهر سمنان با دبیرکل نهاد

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان


حضور دبیرکل نهاد در گلزار شهدا، بازدید از کتابخانه و زیارت امامزاده یحیی سمنان

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

اخبار مرتبط